Aviseringar
Rensa alla

Svälja tabletter


Ämnesstartare

Problemet är att man alltid får tipset att lägga tabletterna längst bak på tungan och svälja. Vilket ju är sjukt obehagligt och ger en kräkreflexer. Tror att det är det tipset som gjort att vissa får så svårt att svälja tabletter. Det man ska göra är att lägga tabletten längst fram på tungan och sen bara hälla i sig vatten och dricka som vanligt, och bara inte tänka på tabletten. 


   
SvaraCitera

Jag brukar ta med yoghurt. Typ fylla munnen med yoghurt, sen lägga tabletten i "mitten" av yoghurten så att den inte känns och sen svälja det som vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lägg dem i munnen och drick ett glas vatten bara, inte särskilt svårt


   
SvaraCitera
Draug

Det där är en vanesak, skulle kunna kasta i mig en näve piller om jag ville bara jag har lite vatten till hands. Övning ger färdighet :S


   
SvaraCitera
reben

hade nåra asäckliga tabletter jag hade svårt för att svälja i början innan. smakade helvete med. brukade köra med yoghurt lr fil ist för vatten då, mkt lättare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fick köpt kräm, så jag delar tabletterna två gånger och lägger dom i en tesked kräm och sväljer bara ... Det funkar nu i alla fall xD


   
SvaraCitera
oscar.

Testa lägga tabletten i ena sidan av munnen. Jag klarade själv inte av att svälja tabletter förr men sedan jag börjat lägga dem i ena sidan av munnen så har det fungerat utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en period när jag var 10-ish år klarade jag inte av att svälja något annat än vatten, yoghurt och godis.. sjukt skum ätstörning var d, pågick i 1 månad ungefär sen ba från ingenstans började jag äta vanlig mat igen 


   
SvaraCitera
höna

CarolineG:
Eftersom jag ska få bort en infektion i kroppen måste jag få ner hela tabletterna så det går väl inte att dela på dom eller krossa dom och få ner det med någon annan smörja som typ sylt? Eller dela på dom då om det är kapslar och spä ut med vatten?? För det kanske är några mg man missar då och så kanske det inte hjälper mot infektionen??

jondet kan du göra. vissa kapseltabletter måste sväljas som dom är för att substansen fräter eller något innan den är i magsäcken


   
SvaraCitera
höna

men de som inte är i kapselform borde kunna krossas


   
SvaraCitera
höna

vilka tabletter är der?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:
vilka tabletter är der?

Cedax heter dom i kapsel form men jag spär ut dom med vatten , det stog att dom bör sväljas hela och bör betyder ju måste inte men helst .


   
SvaraCitera
höna

CarolineG:

Cedax

CarolineG:

Cedax heter dom i kapsel form men jag spär ut dom med vatten , det stog att dom bör sväljas hela och bör betyder ju måste inte men helst .

det kan ju påfresta slemhinnorna eller något sånt, men om du inte känner av för mycket borde det inte vara några problem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dagarna är slut nu och jag hoppas att jag aldrig ska svälja en tablett igen c:


   
SvaraCitera