Aviseringar
Rensa alla

Sväljsvårigheter och matproblem


Ämnesstartare

Har haft problem med mat under flera år. Vissa perioder svält migsjälv och vissa tröstätit.
Ibland känner jag mig smal, ibland tjock, ibland lagom. Men aldrig duger jag ändå... vet inte varför men jag känner att ska jag äta så ska det vara gott och annars kan det kvitta. Har senaste månaderna ätit allt mindre, plockat med maten utan att ens tänka.

Har sedan några veckor tillbaka haft svårt att svälja och äta. Det började efter att jag förmodligen fått en panikattack för första gången. Det var iallafall då jag fick sväljsvårigheter på riktigt. Tuggar maten i en evighet och de känns som jag ska sätta i halsen hela tiden. Maten glider ner och sedan ångrar jag mig i sista stund att svälja.

Ibland känner jag ingen hunger, och blir illamånde bara av tanken på mat. Vill inte äta eftersom det nu har blivit så jobbigt. Tar lång tid och när resten av familjen är klar sitter jag där och plockar och verkligen försöker svälja. Det går inte. Jag blir stressad och de stör sig på mig, har ingen förståelse alls och säger bara att jag ska ta större tuggor osv för att de tar sån tid.

Vet verkligen inte vad jag ska göra, äter minimalt lite och är trött hela tiden. Tillexempel idag har jag ätit en skål flingor med mjölk till frukost, pyttelite ris och kycklinggryta till lunch, och då menar jag fyra tuggor ungefär, en macka och 1 pannkaka till middag. Det gick verkligen inte att äta ikväll....
Vad ska jag göra! 🙁


   
Citera

Ät lite kakor.


   
SvaraCitera

Eller paj.

Paj är gott.


   
SvaraCitera

Kontakta en vårdcentral och få en remiss till ätstörningsenhet, eller kontakta en ätrstörningsenhet direkt.


   
SvaraCitera

oj vad jag känner igen mig i din beskrivning.
Det suger att inte kunna äta ordentligt, men jag har inget direkt konstigt förhållande till min kropp så håller på att utreda vad det kan vara. Har just röntgat svalg/matstrupe och väntar på svar därifrån. Gå coh gnäll på vårdcentralen, de kan coacha dig rätt.


   
SvaraCitera