Aviseringar
Rensa alla

Svälta sig själv..


Ämnesstartare

Heej!Jag är en tjej på 12 (snart 13) år. Jag väger ca 48 kg och är runt 153 cm lång.. Jag känner mig sjukt tjock. Jag äcklas av mig själv pga min vikt, jag hatar verkligen mig själv! Jag vill så gärna gå ner i vikt.. Visst kanske detta låter helt sjukt. Men ah, jag mår verkligen inte bra när jag ser mig själv i spegeln! Jag försöker springa å träna lite då och då men jag orkar knappt för att jag måg väldigt dåligt pga många anledningar.. Jag har funderat på att svälta mig själv i 1 vecka. Hur mkt skulle jag gå ner i vikt då? Jag äter inte heller mkt nu, MEN ÄNDÅ ÄR JAG SÅ TJOCK!!! Äter kanske 1-2 ggr om dagen och jag äter inte mycket heller..Jag vill så gärna va lika fin som alla andra.. Känner mig så ful och tjock. Jag skulle vilja väga typ 37-40 kg. Vad ska jag göra?! Jag vill svälta mig själv i 1 vecka och se hur mkt jag går ner i vikt.. :/ 


   
Citera

Ät så du blir mätt är mitt råd, du är absolut inte tjock, hemskt att du tycker så om dig själv!
Gått till skolkuratorn eller skolsköterskan? Du ska ju absolut inte behöva tycka så om dig själv. Svälta är inget alternativ heller.
Red hellre ut problemet med en vuxen än att göra saker som inte är bra. 


   
SvaraCitera

Om du vill väga ca 37- 40 kg så kommer du inte hinna svälta dig själv på en vecka 


   
SvaraCitera

Om du istället äter regelbundet dvs frukost, lunch, middag och kvällsmat kommer det gå bättre. Om du inte äter kommer kroppen tro att du svälter och kommer spara på fetter och dra ner på musklerna. Så mitt tips är att äta alla måltider men inte lika mycket och inte heller äta saker utöver mat. Jag har bara bestämt mig för att inte äta godsaker, man behöver ju dem inte! Jag försöker att aldrig äta något förutom mat och det är väldigt svårt... Men det funkar! 🙂


   
SvaraCitera

Om du väger mellan 37-40 så är ditt BMI under 19, du är redan på gränsen till undervikt...


   
SvaraCitera

du kommer inte få ut något av att svälta dig i en vecka. det är möjligt att du tappar vikt, men det kommer mestadels vara vatten. så fort du börjar äta igen kommer det komma tillbaka. i gengäld kommer du att vara trött och grinig under veckan du inte äter, så det är bara poänglöst.

ifall du är orolig över din vikt borde du gå till skolsköterskan. dock är du normalviktig, och långt från överviktig, för din längd och ålder, så oroa dig inte för det. att du mår så dåligt att du inte orkar träna är däremot definitivt något du borde prata med henom om. hen kan säkert hjälpa dig.


   
SvaraCitera

bara så du vet så kmr det inte spela något roll om du svälter i en vecka, då kommer din kropp mest att ta bort muskler.
ditt fett kmr stanna kvar. och jag tror det är nog ditt fett du vill ta bort. 

och om din muskler gå bort, så kommer din förbränning sjunka också. så då kommer din kropp inte att orka att bränna dit mat och du kommer bara lägga på dig mera FETT.

Så om jag vore du borde jag inte sluta äta då du kommer inte växa mycket längre. hellre vara lite ful och tjock näör du är liten, än du blir äldre.

så du kanske borde käka mera ist och träna mera så kommer allt bli bra.


   
SvaraCitera

Om du svälter dig i en vecka och sen börjar äta igen kommer du med stor sannolikhet gå upp i vikt i rasande fart, förmodligen mer än innan. Det är för att din kropp hamnat i svält-läge och tar ännu mer vara på maten du stoppar i dig. Att fortsätta svälta sig är ju inte heller ett alternativ eftersom du så småningom dör. Bästa alternativet är nog att börja träna och äta nyttigt, dels för att du garanterat kommer hålla dig på en bra vikt då (vilket du redan gör, 48 kg låter som ganska lite) men även att du kommer känna dig stark i både psyke och kropp. Det gör att du mår bättre och du kommer nog så småningom börja tycka om dig själv mer och mer. 

Att svälta sig i din ålder är verkligen bland det värsta tänkbara man kan göra. Du växer, och utvecklas, både psykiskt och fysiskt. Gör du något så elakt mot din kropp finns risken att störningar uppstår och du får men för livet. Så tänker du förstås inte just nu, för inget är viktigare än den perfekta kroppen, men när du blir äldre kommer du verkligen ångra dig. Jag lovar. Jag har en kompis som höll på sådär och hon stannade i växten och blev ganska så kort trots att hennes föräldrar var långa. Det kan förstås ha att göra med en annan gen, men jag tror att hennes svältperioder spelade in en hel del också. Såklart att kroppen påverkas! Du kan dessutom bli att lida av benskörhet resten av ditt liv... Och det vill du inte! Du vill väl hålla tills du blir gammal? Eller du kanske föredrar att hamna på äldreboende i 60-års åldern p.g.a. att din kropp inte håller längre eftersom du inte var särskilt snäll mot den när du var ung? Du kommer nog uppskatta att du valde bort detta, om det är vad du kommer göra, inom bara några år. Var glad över att dina ben tar dig dit du vill istället, din röv skiter och din mage smälter maten. Du kunde lika gärna ha fötts i Afrika där varken mat eller vatten är tillgängligt.

Jag förstår att du tycker detta är jobbigt, men det är verkligen inte viktigt att ha en perfekt kropp, för vi ska förhoppningsvis ändå inte gå nakna mitt på stan och visa upp den så ofta! Men vill man det så varsågod, oavsett kroppsform så har alla lika rätt att visa upp den. Det finns inget rätt och fel för alla är sina egna. Och ska vi ändå snacka perfekta kroppar, så är en frisk och glad kropp högst på listan enligt min mening. Jag hoppas verkligen att du förstår vad att svälta sig innebär. Det är så mycket mer än att bara bli smal och "snygg". Ha kul och njut av din ungdom istället, gör något bra av den. Men är det något jag kan rekommendera så är det att börja träna och äta rätt (med undantag förstås), för det känns verkligen bra! Hoppas att du tänker igenom detta ordentligt.


   
SvaraCitera

Du är ju typ underviktig. Och att inte äta gör dig fetare då kroppen samlar på sig allt fett den bara kan de gånger du äter så att du ska klara nästa svält period. Ät istället alla måltiderna som man ska så kommer kroppen inte att ta åt sig allt fett den får utan istället skicka ut det.


   
SvaraCitera

Du vill inte hamna i en ätstörning , tro mig! Jag själv hade sådana problem sedan fyran (går i 7 nu). Gör dig själv en känst och försök att se en positiv sida med dig själv. Vad vill du bli och vad vill du jobba med? tänk på det och försök att inte kolla dig i spegeln alls, blev mycket värre för mig då...


   
SvaraCitera

Din ideala vikt bör vara 43 men alla är olika. Om du verkligen vill gå ner i vikt så kan du bara utesluta dåligt socker, alltså godis, läsk osv. Ät istället frukt osv. Tests en månad utan socker, det är ofta en stor bov till fetma. Dock så tycker jag du ska vara nöjd med dig själv, alla är olika. 🙂


   
SvaraCitera

Hej är 17 år och i höstas fick jag ätstörningar och gick ner 20 kilo visst man blev lycklig när man såg förändringen men man vill bara ner mer och mer och var ändå överviktig då skulle inte uppmuntra dig utan ät som du ska du är endast 12 år gammal och du växer i full fart! Kom ihåg att alla ser olika ut och du är fin precis som du är och just nu är du inte något överviktig!


   
SvaraCitera

dt e inte värt pga magen sväller upp så en blir ännu fetare

been there mvh

och nej, du är inte överviktig


   
SvaraCitera

jag svälte mig i en vecka och gick ner 4 kg. men efter de tappade jag min matlust så nu äter jag typ inget de är bara när min mamma eller pappa tvingar mig :/ så det är inge smart !!!


   
SvaraCitera