Aviseringar
Rensa alla

Svara på 5 frågor - ställ 5 frågor.


1. En gång i tiden var jag rätt så nervös, hade lätt för att bli "inåtvänd" och därmed prata monotont och tråkigt när jag stod där framme. Det är dock något som jag tycker att jag blivit mycket bättre under gymnasietiden, framförallt i tvåan. Det hängde nog också samman med att rent allmänt blev mer säker i mig själv och vågade prata mer öppet. I alla fall så blev jag då mycket bättre på att visa engagemang, variera tonläget, använda gester och rent allmänt göra presentationerna mer intressanta för lyssnarna.
Så nu skulle jag säga att jag, så länge som jag har haft tillräckligt med tid för att förbereda och öva in materialet nog bra, verkar både säker och avslappnad när jag håller mitt anförande. Visst, jag stressar fortfarande upp mig innan, men det är en bra typ av stress - den hjälper mig att hålla fokus och prestera extra bra.
2. Alla presentationer jag har gjort har ändå varit kopplat till någon typ av skolarbete. De två som jag är som mest nöjd med var just i tvåan på gymnasiet, och det är de första två där jag på riktigt lyckats vara mer spontan, engagerad och utåtriktad i mina presentationer. Båda var argumenterande tal. Den ena bestod av att jag argumenterade för att kontanter skulle ha kvar sin plats i samhället, ett tal som jag fick till väldigt bra med gester, varierat tonläge, engagemang, retoriska stilmedel etc. Det är nog fortfarande det bästa tal jag har hållit, åtminstone enligt mig själv. Det andra handlade om att jag argumenterade för att man skulle få möjlighet välja fler språk att lära sig i skolan, och då framförallt ryska (ämnet skulle på något sätt vara kopplat till språk). Även den presentationen är jag nöjd med då den blev ledig och med gott engagemang, dock blev inte själva innehållet riktigt lika bra och genomarbetat som mitt tal om kontanter.
3. Nej, det skulle jag inte säga
4. Mormor var den av mina far- och morföräldrar som betydde mest för mig. Farmor var nog den som jag hade sämst kontakt med, inte för att det var något fel på henne, utan det var helt enkelt bara en kombination av långt avstånd, att vi var olika som person och att jag fortfarande var ung när hon fick alzheimers. Farfar hann jag få lite bättre kontakt med, bland annat var det kul att spela schack med honom även om jag aldrig hade en chans. Även där begränsades det dock av det långa avståndet och att jag var för ung när han började bli dålig. Morfar har jag hört mycket gott om och jag skulle säkert ha kommit väldigt bra överens med honom, men tyvärr var jag bara 2-3 år när han gick bort.
I alla fall, tillbaka till mormor. Jag flyttade till staden jag bor i nu när jag i tvåan på lågstadiet, och här bodde även hon. Jag brukade komma hem till henne efter skolan, och då fika och vila. Det var uppskattat, speciellt då min mamma under den perioden hade väldigt fullt upp (det var också strax efter skilsmässan och hon hade inget fast jobb), så det var bra att jag hade någonstans att ta vägen. Mina bästa minnen med henne var när vi plockade blåbär i skogen. Hon lärde mig även hyfs och artighet, saker som jag aldrig riktigt fick lära mig av mina föräldrar. Hon gick dock bort i cancer i början av vårterminen i trean.
5. Landet är rätt trevligt. Har alltid föredragit land, skog och berg framför kust och hav.

1. Vad är du mest nöjd med gällande din personlighet?
2. Vad är du minst nöjd med gällande din personlighet?
3. Hur skiljer sig din relation med din pappa gentemot din relation med din mamma? (om du inte har någon relation med ena eller båda kan du istället prata om din relation med endera eller någon annan som har haft en liknande roll)
4. Är du mer teoretiskt eller praktiskt lagd?
5. Vad är den viktigaste egenskapen hos en partner enligt dig?


   
SvaraCitera

1. Att jag är trevligt mot andra och är sällan arg
2. Att jag kan bli för osäker på vissa saker och det skapar problem för mig. 
3. Har samma relation till båda så det är inget som skiljer direkt 
4. Praktiskt
5. Ärlighet. Går inte att leva med någon som inte talar sanning om hur den känner om saker och ting. 

1. Vart vill du resa? 
2. Skulle du åka till mars om du fick möjligheten? 
3. Hur ser den perfekta dejten ut för dig? 
4. Hur är ditt temperament? Har du kort stubin? 
5. Om du blev känd för något, vad skulle det vara? 


   
SvaraCitera

1. Miami har jag alltid längtat efter av någon anledning så vill gärna resa dit.
2. Absolut. Vore spännande!
3. Är det första dejten så antingen någon finare restaurang eller fika och sen promenad där vi bara snackar om allt och lite till.
Annars om man dejtat ett tag redan, middag hemma hos någon av oss och sen chilla med samtal och/eller film.
4. Kort stubin när det gäller min familj...
Extremt lång när det gäller alla andra.
5. Vill gärna släppa en bok så det skulle va nice om man blev en känd författare.

1. Vilken sorts bok skulle du vilja skriva?
2. Har du någonsin bytt blöja på ett barn?
3. Vågar du öppna upp dig om dina mörkaste/djupaste tankar till någon?
4. När grät/fällde du en tår senast och varför?
5. Vilken Disney-karaktär skulle du vilja vara?


   
SvaraCitera

1. En fantasy medeltidsbok men inte så mycket drakar och sånt, utan så verkligt som möjligt. Jag vill skriva som Maj Bylock, Tamora Pierce. Just nu är det mycket med möss i huvudet och Lolita blandat ihop. Som sjömansmöss och arrietty. 
2. Nej men jag har kollat på och vant mig av lukten. Jag hjälper gärna till vid sidan av och är springflicka.  
3. Ja det gör jag alltid, har inget mer att berätta jag inte nämnt. Kan skjuta upp det tills nått har gått över däremot. 
4. Till en japansk film men också en liten anledning för mormor och morfars död, min kompis jag slutade skriva med men MEST var det pga dramat Mycket glad 
5. Ursula kom jag plötsligt tänka på för jag älskar djungel George, inte king Kong men den taiwanesiska vargfilmen. Egentligen vill jag vara den snygga söta killen i King Kong som sitter fast i buren och togs hand om kaptenen, sedan är tyst om var han kommer ifrån. Det är lite sådana mina roller är när jag dagdrömmer mina berättelser Rodnar
För övrigt är jag lik den blå fen i Törnrosa. 

1. Om du gjorde en lista med din kompis på saker ni skulle göra för och bli bättre på, vad skulle det vara? Eller, brukar du göra "deal" "goals" med någon? 
2. Brukar du göra en rundtur, tillexempel testa alla toast som finns i din stad eller andra bakverk för och hitta ditt favvoställe? 
3. Brukar du äta tidig frukost på fik? 
4. Kommer du ihåg att klippa naglar, är du en mes eller är du bra på det? 
5. Påminner du andra att göra sina saker?


   
SvaraCitera

1. Om du gjorde en lista med din kompis på saker ni skulle göra för och bli bättre på, vad skulle det vara? Eller, brukar du göra "deal" "goals" med någon? 
2. Brukar du göra en rundtur, tillexempel testa alla toast som finns i din stad eller andra bakverk för och hitta ditt favvoställe? 
3. Brukar du äta tidig frukost på fik? 
4. Kommer du ihåg att klippa naglar, är du en mes eller är du bra på det? 
5. Påminner du andra att göra sina saker?

1: jag har inga vänner.
2: nej
3: nej, jag måste göra mig redo om jag sak ut till folk.
4: min pappa måste påminna mig.
5: ibland.

1: Om du hade tillgång till en tidsmaskin, och hade tre gånger att använda den, Var skulle du åka och varför?

2: Om du kunde ha en superkraft, vilken skulle du ha?

3: vad brukar du äta till frukost?

4: Vem skulle du vara i en 90-tals sitcom?

5: Hur många språk kan du?


   
SvaraCitera

1:
30 e.Kr. Judea : vill se Jesus, vad han predikade och om han ens fanns. 
år 1936, Berlin: Vill se om det går att övertala nazister att inte förklara krig mot Polen
år 2099, Stockholm: Vill se hur Sverige förändrats 

2:
Telekinesi

3:
Äter inte frukost, fastar till middagen. 

4:
Chandler Trött

5: 
Tre

1: Bästa filmen?
2: Bästa hårfärgen?
3: Bästa politikern i Sverige just nu?
4: Bästa ögonfärgen?
5: Vad vore ditt drömjobb?


   
SvaraCitera

1: Harry Potter


   
SvaraCitera

1: Harry Potter
2: Bryr mig inte direkt men blond
3: Inte stefan löfven iallafall
4: Bryr mig inte direkt om det heller men blå eller grön
5: Musik

1: Vad är din favo artist inom musiken?
2: Favo film?
3: Hur gammal är du?
4: Hur mår du just nu?
5: Vad tycker du om Harry Potter?


   
SvaraCitera

1. Eminem
2. Braveheart
3. 30år
4. Rätt så bra.
5. Älskar bokserien. Älskar filmserien nästan lika mycket.

1. Vilken UMare vill du helst träffa?
2. Spelar du helst tv-spel via datorn eller spelkonsol?
3. Vilken maträtt gillar du att tillaga?
4. Varför svarar du på dessa frågor?
5. Känner du dig lycklig just nu?


   
SvaraCitera

1. Lill-babs kanske
2. Scarface
3. Mellan 18 och 20 Cool
4. Mår utmärkt just nu
5. Har varken läst en bok eller sett någon film med Harry Potter så kan inte riktigt säga något om vad jag tycker. Men antar att jag finner Harry Potter ganska ointressant!

1. Finaste språket enligt dig?
2. Finaste dialekten i Sverige enligt dig?
3. Vart vill du helst vara i livet om 20 år?
4. Bo i skogen eller bo i staden?
5. Kan du spela något instrument? I så fall, vilka?


   
SvaraCitera

1. Vill nog inte träffa någon men Cobrak kanske Cool
2. Svårt val då jag spelar mycket på båda. Just nu spelar jag dock inte så mycket så det får bli konsol då man kan ligga på soffan och softa samtidigt som man spelar. Dator är mer när man verkligen vill grinda järnet.
3. Pannkakor, det är det enda jag kan tillaga.
4. För att jag inte har något roligare för mig just nu.
5. Ja, men skulle absolut kunna bli lyckligare.

1. Finaste språket enligt dig?
2. Finaste dialekten i Sverige enligt dig?
3. Bo i skogen eller bo i staden?
4. Vart vill du helst se ditt liv om 20 år?
5. Kan du spela något/några instrument? I så fall, vilka?


   
SvaraCitera

1. Norska
2. Stockholmska såklart;) men norrlänska e mysigt
3. Stan
4. Lägenhet mitt i stan, bra jobb, gift, lycklig, ett barn o såklart en Porsche elr tesla. 
5. Kunde vet inte om jag fortfarande kan spela tvärflöjt annars e jag ok på piano.

1. Om du måste skulle du resa bakåt elr framåt i tiden?
2. Har du en ”klädstil” enligt dig? Vilken isf?
3. Har du nått peaken i ditt liv? Annars när tror du den kmr komma?
4. Nån gång tvekat på din sexualitet?
5. När grät du senast?


   
SvaraCitera

1. Bakåt, då kan man förbereda sig. Plugga in som ett historia prov, jag vill gärna vara förberedd men behöver inte veta allt. Men om jag skulle till framtiden så skulle det vara till tv serien "the Tribe" (inga vuxna i världen) och tillbaka... hmm Oskyldig till blue water high, australien. (2005) 
2. Jaa, old school Lolita, ouji style, decora kei. Just nu är det påsk och mus tema men bara jag själv som tänker på det när jag väljer färger som är lila, lejongult och schack mönstrigt. Förr var det "blommig tant stil" tar också inspiration från bratz och Polly Pocket som med benvärmarna. 
3. Jag har vart i Partille några gånger där min bästis bor och ätit på gamla amerikanska restaurangstationen ja men vet inte vad du menar med peak. Jaha betydde det på topp, jag tror den kommer komma rätt så snart när jag ska träffa min leksakskompis från nätet men jag är alltid på topp. Det bästa jag vet är och prata med konstnärer men nu har det blivigt tjatigt! 
4. Nja nej bara om jag är kapabel att ha sex eller inte, har skrämt upp mig varje gång läkarna frågar om jag har pojkvän och vad som ska hända om jag säger ja. Blablabla.. 
5. Igår om jag ska va ärlig eller nej det var förrgår när det var så jobbigt och lyckligt samtidigt så det blev stressigt för mig.

1. Har du en rutin när du går in en butik? I leksaksaffären sa en pappa till sitt barn "du kan din väg" "jag är ganska så säker det var här.." själv kollar jag alltid på accessoarer sist och jag dras till prickar först eller schackmönster, dras till sisters point och holy white blusar. Aldrig till sockavdelningen. 
2. Vad är emo för dig? 
3. Goth eller emo? 
4. Har du sett dem där tröjorna med kedjor som mönster, lite pirat.. har det inte blivit tjatigt tycker du med ett mode? (Välj valfritt ett mode du tröttnat på och se) 
5. Hur många biskvier har du testat?


   
SvaraCitera

1. Nä, inte direkt om att direkt dra till godiset räknas så aa
2. En musik stil. Emo är bara kort för emotional hardcore
3. Emo
4. Vette fan o ett mode jag tycker är skit är alla märkesbögars stilar
5. 1 tror jag

1. Hur går livet?
2. Går du i skolan eller jobbar du?
3. Beskriv din klädstil
4. Beskriv dig själv med tre ord
5. Nu den viktigaste frångan. Va tycker du om o'boy


   
SvaraCitera

1. Rätt okej just nu
2. Jobbar 
3. Mjukt är gött! 
4. Lugn, omtänksam och spontan-
5. Älskar det. Hatade krisen i somras när O'Boyen tog slut...

1. Dricker du din O'Boy varm eller kall?
2. Vilken mod/admin vill du helst bli bannad av och varför?
3. Vilken film önskar du att du varit med i och vilken roll skulle du haft i den?
4. Hur ofta är du inne på UM?
5. Favoritmat?


   
SvaraCitera