Aviseringar
Rensa alla

Svårare att köra recovery på SSD?


Ämnesstartare

Funderade över det där, är det svårare att återställa borttagna eller förlorade filer på en SSD-disk?


   
Citera
Ämnesstartare

variabel:

Funderade över det där, är det svårare att återställa borttagna eller förlorade filer på en SSD-disk?

Det tror jag inte, med tanke på att ett vanligt flsh-minne går att återställa så går nog en ssd minst lika bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det tror jag inte, med tanke på att ett vanligt flsh-minne går att återställa så går nog en ssd minst lika bra.

true dat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

true dat

Dock kan jag tänka mig att det är svårare att återskapa data från en fysiskt skadad SSD eftersom att datan inte lagras på samma simpla sätt. Och även för att sdd är en relativt ny produkt.


   
SvaraCitera

Det är som airstoteles säger ovan. Att återskapa data som blivit raderad av misstag är inte svårare på något sätt. Skulle det röra sig om ett fysiskt fel är det dock lite annorlunda.
Som du säkert vet lagras data i hårddiskar på plattor som sedan roteras av en motor och läses av av en läsarm. Skulle motorn, styrkretsarna eller läshuvudet fallera kan man helt enkelt flytta över plattorna till en ny hårddisk och läsa av dessa där. Skulle själva plattan ha gått sönder går det ofta att läsa all annan data än den som finns lagrad just där skadan är.

SSD:er funkar lite annorlunda. här lagras ju allt som bekant på flashminnen. Skulle styrkretsarna på SSD:n gå sönder går det att löda loss själva flashminnet och använda sig av en ny SSD med fungerande styrkretsar. Skulle det bli fel på själva flashchippet är man dock körd, då dessa är så otroligt komplexa. Dock så har ju SSD:er en felmarginal som är flera gånger lägre än hårddiskar, då de inte innehåller några rörliga delar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du viskar reaktor 4:

Det är

Stort tack för ditt svar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera