Aviseringar
Rensa alla

Svårare att vara lesbisk i dagens samhälle?


Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Men även tjejer kan tycka att det är äckligt om två killar hånglar, men tycka att det är en mysig vänskapsgrej om två tjejer gör det, visserligen kan ju de bygga sin tolkning just på manliga värderingar men.

Ja, för när två män gör det så blir det bara fel tycker dem. Andelen killar som kollar på lesbisk porr (som f.ö inte alltid betecknas som lesbisk) är större än andelen tjejer som kollar på bögporr. Jag tror absolut att den kulturella aspekten spelar störst roll här.

Men när det kommer till stigmatisering så ska man inte anta att allt avståndstagande är lika med att man utsätter en grupp för kollektiv brännmärkning.

Kvinnor kan, om möjligt, vara mer emot homosexualitet som bred företeelse. Men det är oftast mannens negativa syn som får mest utlopp i homofobi. När jag växte trodde vi på att bögar skulle flyga på en så fort man fick syn på en. Det fanns även en stark fobi för fysisk kontakt som inte anspelade i våld eller träningssyften. Brottas gick bra men krama fick man inte. Tjejer däremot fick kramas och gjorde det ofta också utan att man höjde på ögonbrynen.

Edit: Ett fenomen jag lagt märke till under åren är hur många unga tjejer det finns som är sååååå säkra på sin sexualitet och tror att dom är lesbiska, alternativt bisexuella. Användaren BadAssLezbo är väl det spontana exemplet jag kan komma på denna sidan.


   
SvaraCitera
mynona

Dan_the_ironman:

Men om killar inte är gay men gör precis som tjejerna så är det fortfarande "äckligt"

Bara avundsjuka och rivalitetskänslor i sådana fall. Medan killar inte har samma syn på hånglande heterotjejer eftersom de inte accepterar tjejer som sexuella rivaler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

nga tjejer det finns som är sååååå säkra på sin sexualitet och tror att dom är lesbiska,

Men en del människor har alltid vetat att de är homosexuella, studier visar att sexualitet kan liknas vid en k=1 axel där de vid origo aldrig tänkt tanken på att ligga med samma kön och däremellan så kanske man drömt en våtis utan att tänka på det.

På samma sätt finns det de som aldrig ens tänkt tanken att ligge med någon av ett annat kön.


   
SvaraCitera
mynona

mynona:

Bara avundsjuka och rivalitetskänslor i sådana fall. Medan killar inte har samma syn på hånglande heterotjejer eftersom de inte accepterar tjejer som sexuella rivaler.

... dessutom ser killar en trekant framför sig, medan tjejer inte är fullt lika ohämmade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

... dessutom ser killar en trekant framför sig, medan tjejer inte är fullt lika ohämmade.

hahahaa, kanske det ;P


   
SvaraCitera

det finns massa flator, de gäller bara att hitta dem! 🙂 på gaykryssningen som var för några dagar den var det majoriteten flator!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

det finns massa flator, de gäller bara att hitta dem! 🙂 på gaykryssningen som var för några dagar den var det majoriteten flator!

Klart att det inte finns, men det känns väldigt ovanligt med öppet homosexuella kvinnor i förhållande till män.


   
SvaraCitera

Jag träffar oftare öppna flator än öppna bögar. Det handlar nog om umgängeskrets bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Jag träffar oftare öppna flator än öppna bögar. Det handlar nog om umgängeskrets bara.

Men jag känner ju till lika många män som kvinnor, och umgås med mer flickor än pojkar.

I den orten jag ursprungligen kommer ifrån känner jag inte till en enda lesbisk men väldigt många bögar, fast det kanske är svårare för flickor just i småorter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kanske är så att man ser på en bög lättare om han är bög medans man inte märker om en tjej är lebb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Det kanske är så att man ser på en bög lättare om han är bög medans man inte märker om en tjej är lebb

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror också det är viktigt att tänka lite bakåt i tiden. Redan de gamla grekerna ägnade sig ju åt "homosexualitet" (mellan män (eller nja, gubbar och pojkar)) och det ansågs vara den rena kärleken. Så vi har en tradition av att så länge som du kan penetrerar så är det lugnt.

Och sedan är frågan, vad är starkast i samhället: misogyni eller homofobi? Personligen tror jag misogynin är starkare och således accepteras bögar mer inte lebbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trodde att det var tvärtom. Man hör ju ibland om folk som hatar bögar, men sällan om folk som hatar lebbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i min skola brukar vissa tjejer hångla [shake]

har aldrig sett killar hångla med varandra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Trodde att det var tvärtom. Man hör ju ibland om folk som hatar bögar, men sällan om folk som hatar lebbar.

Det kan det gott vara också, tror iofs att det är väldigt svårt att jämföra även om jag tar mig friheten ;P


   
SvaraCitera