Aviseringar
Rensa alla

svårt att andas


Ämnesstartare

jag kan ibland få jättesvårt att andas, nån som vet nåt sätt så att de ska gå lättare nä man får ''anfall'' tex när man tränar`?


   
Citera

du kan ha astma


   
SvaraCitera

Astma eller nåt? Har du varit på en vårdcentral för det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag träffa en läkare i förra veckan, men för att kunna få nåt utskrivet mot astma va ma tvunden att göra nåt blåstest sa han, & då va man tvunden att blåsa jättehårt i en mätare, & jag har ju svårt att andas så jag kunde nte göra de, men ja fick nån medicin som inte hjälper :p


   
SvaraCitera

gammalstrumpa:

jag kan ibland få jättesvårt att andas,

När får du svårt att andas? Astma går ofta hand i hand med allergier, och många astmatiker reagerar på saker som pälsdjur och pollen. Det är också vanligt att man får svårt att andas när man anstränger sig, har du tur är det bara en lindrig ansträngningsastma som du lindrar genom att ta t.ex. Bricanyl innan du tränar.

Om du får svårt att andas när du känner dig ledsen, stressad eller likande kan det ju också vara någon lättare form av någon slags panikångest eller bara vara på grund av stress.

gammalstrumpa:

att göra nåt blåstest sa han, & då va man tvunden att blåsa jättehårt i en mätare, & jag har ju svårt att andas så jag kunde nte göra de,

Var det du eller läkaren som kom fram till att du inte kunde göra det? Delen av "blåstestet" där man ska blåsa jättehårt är väldigt kort och så. Du kommer sedan antagligen att få göra ett blåstest innan du har inhalerat luftvidgande och sedan efteråt för att läkarna ska kunna se om medicinerna har någon verkan på dig - och på så sätt kunna avgöra om du har astma eller inte.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera