Aviseringar
Rensa alla

Svårt att få jobb pga. "dålig uppväxt"


Ämnesstartare

Ok, jag har hört liknande "Gå inte till skolkuratorn! De skriver in det i din journal!". Har inte fattat vad de snackat om då jag inte vart delaktig i diskussionen.
Så... Jag har ingen koll på sådant här alls och inte heller koll på hur jag ska formulera frågan men jag kör på ändå, som vanligt:

Kommer arbetsgivarna ha tillgång till min "journal" (eller vad det heter) - kommer de kunna ta reda på i princip vilken information om mig som helst?
Så om man vart typ "stammis" på soc pga. stökig uppväxt eller liknande, kan de se det?

Summerat: hur stor betydelse har den där "journalen" där det mesta om en står (register kanske det heter) för framtida jobb?


   
Citera
Ämnesetiketter

i princip ingen akn komma åt din journal om du inte ger medgivande till det.


   
SvaraCitera

inte lagligt iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

i princip ingen akn komma åt din journal om du inte ger medgivande till det.

men det kan ta reda på vilka sjukdomar man har, dvs. fysiska som psykiska? För det är nödvändigt.
Men inget annat va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahaha, när jag gick i högstadiet så sa folk att skolsköterskan skrev upp varje gång man gick det för att få alvedon mot huvudvärk/mensvärk (vilket hon gjorde, men det var ju bara för att föra normal journal typ) och att det skulle påverka ens framtida anställningar [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilka märkliga föreställningar folk har


   
SvaraCitera

en kvinnlig kafka:

men det kan ta reda på vilka sjukdomar man har, dvs. fysiska som psykiska? För det är nödvändigt.
Men inget annat va?

tror inte arbetsgivare brukar göra det nej[crazy] om det inte är väldigt speciella jobb du ska ha kanske. de brukar nog snarare fråga dig under en anställningsintervju om du har några fysiska skador eller så.

edit. de har ingen rätt att ta ut din journal utan ditt medgivande för att se sjukdomar om det var det du menade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Hahaha, när jag gick i högstadiet så sa folk att skolsköterskan skrev upp varje gång man gick det för att få alvedon mot huvudvärk/mensvärk (vilket hon gjorde, men det var ju bara för att föra normal journal typ) och att det skulle påverka ens framtida anställningar

Sjukt att sådant bs följer med en till gymnasiet nu, right?!
Man börjar ju fan undra[sad][sad] mvgbarn som går runt och säger sådant där...!

Blivande_japan:

tror inte arbetsgivare brukar göra det nej

[surprised] vem gör det då? Psykiska och fysiska sjukdomar har ju väldigt stor betydelse för hur man beter sig i vardagen...

Liebestraum:

vilka märkliga föreställningar folk har

Ja och vad märkligt lättlurad jag är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså nej, dina sjukjournaler är sekretessbelagda och kan inte läsas av någon utanför vården.

ingen arbetsgivare kommer varken kunna eller vilja titta på dina sjukjournaler <:')


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du inte ska jobba inom vården då, då kan nog din arbetsgivare kolla upp dina journaler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej dom behöver du väl inte visa upp i dagsläget iaf, om några år blir det säkert så dock, personlig integritet är ganska oviktigt för arbetsgivare och politikerpack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

vilja

om jag var arbetsgivare, skulle jag bryta mot lagar för att snoka mig vidare i andras "tidigare" liv... Iaf om jag var intresserad av personen... Som person :ppp

dazed:

om några år blir det säkert så dock

Hur är det i andra länder då? Blir de för personliga här i Sverige tar jag mitt pick och pack och säger adjö på fem olika språk!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

om jag var arbetsgivare, skulle jag bryta mot lagar för att snoka mig vidare i andras "tidigare" liv... Iaf om jag var intresserad av personen... Som person :ppp

men asså ingen arbetsgivare skulle kunna även om de ville. och vilket fall så är det inget någon arbetsgivare gör så du behöver inte oroa dig liks[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

och vilket fall så är det inget någon arbetsgivare gör så du behöver inte oroa dig liks

[party][party] min tonår känns plötsligt mycket bättre haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kvinnlig kafka:

min tonår känns plötsligt mycket bättre haha

vad bra[cute]


   
SvaraCitera