Aviseringar
Rensa alla

svårt att få kompisar


Ämnesstartare

Jag har börjat på universitetet och de första dagarna är ju då man ska lära känna folk men jag känner mig redan utanför. Andra som inte kände varandra tidigare kunde börja prata liksom, hålla en konversation men andra vill liksom inte riktig prata med mig. Vad kan det bero på egentligen? Att jag är asiat?


   
Citera

lol

Det går inte på 1 vecka.


   
SvaraCitera

ofta när det verkar som "folk inte vill prata" är dom osäkra eller blyga

oftast finns det ingen anledning att ta det personligt.


   
SvaraCitera

Giirrll:

Andra som inte kände varandra tidigare kunde börja prata liksom, hålla en konversation men andra vill liksom inte riktig prata med mig. Vad kan det bero på egentligen?

Har du lyckats hålla en koversation med någon? har du själv tagit initiativ?

Giirrll:

Att jag är asiat?

Det kanske finns en liten risk att vissa tar dig för en asiatisk utbytesstudent och blir blyga, om de inte hört dig prata svenska förstås


   
SvaraCitera

Giirrll:

Att jag är asiat

Måste nästan vara så!

Nej men går du på ett universitet i en studentstad eller i typ stockholm eller göteborg? För i exempelvis stockholm, där jag går, är folk inte så intresserade av att skaffa vänner, eller i alla fall inte på samma sätt som i en studentstad.
Här i sthlm har ju alla redan sina vänner sedan innan. Men jag hade tur och hittade fyra riktigt goda vänner direkt, men sen har jag såklart hittat fler med tiden så ibland tar det ett tag. Men försök ta kontakt så borde det gå av sig själv!


   
SvaraCitera

som valter sade så bör du ta initiativ själv, det är inte direkt andras ansvar att bjuda in dig (även om det är trevligt när folk gör så).


   
SvaraCitera

valter:

Det kanske finns en liten risk att vissa tar dig för en asiatisk utbytesstudent och blir blyga, om de inte hört dig prata svenska förstås

Nu är du lite vrångsint.
Vi bor i sverige. Vi har folk från massa olika nationaliteter och majoriteten kommer från generationer från andra länder. Alltså ser en väldigt stor del av sveriges befolkning inte "svenska ut". Jag skulle inte anta att folk som inte ser svenska ut inte kan svenska.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Jag skulle inte anta att folk som inte ser svenska ut inte kan svenska.

men det hände mig i lördags, så det förekommer faktiskt. [blush]


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Nu är du lite vrångsint.
Vi bor i sverige. Vi har folk från massa olika nationaliteter och majoriteten kommer från generationer från andra länder. Alltså ser en väldigt stor del av sveriges befolkning inte "svenska ut". Jag skulle inte anta att folk som inte ser svenska ut inte kan svenska.

Jag skulle inte heller anta det, men folk tänker ju så olika . Det hände vid enstaka tillfällen att kassapersonal pratade engelska med en asiatisk svensktalande exflickvän.


   
SvaraCitera

valter:

Det hände vid enstaka tillfällen att kassapersonal pratade engelska med en asiatisk svensktalande exflickvän.

Knäppt


   
SvaraCitera

[cry] vilken stad? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Nej men går du på ett universitet i en studentstad eller i typ stockholm eller göteborg? För i exempelvis stockholm, där jag går, är folk inte så intresserade av att skaffa vänner, eller i alla fall inte på samma sätt som i en studentstad.

Det är i Stockholm som jag går


   
SvaraCitera

Giirrll:

Att jag är asiat?

Jag är ledsen och känner mig jätte hemsk, men jag skrattade efter att ha läst det där[blush]


   
SvaraCitera

Giirrll:

Att jag är asiat?

Finns asiatiska tjejer i min klass som ser unga ut men är lika gamla och äldre än mig på högskolan.

Istechetvåpunktnoll:

Giirrll: Att jag är asiat?
Jag är ledsen och känner mig jätte hemsk, men jag skrattade efter att ha läst det där[blush]


   
SvaraCitera

Bajwa:

Finns asiatiska tjejer i min klass som ser unga ut men är lika gamla och äldre än mig på högskolan.

Ett tips som jag har lärt mig att få vänner är att jobba som voluntär t.ex. i Röda korset ungdom. Stadsmissionen, Räddningsmissionen, Franciskushjälpen osv.


   
SvaraCitera