Aviseringar
Rensa alla

Svårt att fokusera (( HJÄLP!! ))


Ämnesstartare

mynona:

Då kan du få medicin mot det så att du kanske inte behöver specialundervisning.

Hur?
Ska jag bara gå till ungdomsmottagningen och säga att jag har koncentrationssvårigheter i skolan?


   
SvaraCitera
mynona

simommrt1:

Hur?
Ska jag bara gå till ungdomsmottagningen och säga att jag har koncentrationssvårigheter i skolan?

Ja, du kan gå dit och säga att du har svårt att studera pga av koncentrationssvårigheter och att du skulle behöva prata om det, och så får du någon att prata med. Dom visar dig till rätt person. Det är ju deras jobb att visa var du ska. Du kan ju också fråga skolsjuksköterskan om en tid dit om du hellre vill göra det.


   
SvaraCitera

simommrt1:

I min skola så anses specialundervisning vara för "freaks" och "retards" 🙁

Inte för att på något sätt vilja vara taskig så måste du väl förstå att allt inte står helt rätt till med dig själv när du skrattar random och slänger runt saker på lektionerna? Man måste acceptera sina problem innan man kan göra något åt dem. Snacka med din kurator, säg att du funderar på att du kanske har adhd eller add så lär de hjälpa dig.


   
SvaraCitera

Jag har koncentrations svårigheter, jag får dock int nå utbrott eller liknande. Jag har fått diagnosen ADD.
ADD=Koncentrations svårigheter, man försvinner iväg i tankarna, man är ofta extra lugn etc etc.
ADHD= Koncentrations svårigheter + hyperaktivitet, Man har svårt att sitta still, man är rastlös och vissa har hett temperament.
Jag tycker enligt din beskrivning att det låter som ADHD.
Det finns en värre diagnos dock och det är DAMP.
Det är många som blandar ihop ADHD och DAMP, det är helt fel att göra så.
Kort: DAMP finns i olika grader och kopplas oftas ihop med utbrott.
Du behöver inte oroa dig över att bli behandlad helt annorlunda i skolan. Jag tycker som dem skrev innan sök hjälp på ungdomsmottagning, dem gör förhoppningsvis en uttredning, är det så att du får en diagnos så finns medicin för koncentrationen. Det kan bli att du får lite extra stöd under lektionerna av lärarna. Jag tvivlar att det blir mer än så.[y]


   
SvaraCitera

Clearice:

Det är många som blandar ihop ADHD och DAMP, det är helt fel att göra så.
Kort: DAMP finns i olika grader och kopplas oftas ihop med utbrott.

Diagnosen DAMP används väl inte längre?


   
SvaraCitera

merva:

Diagnosen DAMP används väl inte längre?

Jag tror den används xD


   
SvaraCitera