Aviseringar
Rensa alla

Svårt att sova


Ämnesstartare

Jag har haft ett problem några år nu att jag kan typ inte sova utan att somna framför youtube eller nåt liknande. Om jag lägger bort telefonen/paddan så kan jag ligga och blunda i timmar utan att somna och jag antar att det inte är bra att somna framför telefon/padda pga av strålning eller nåt. Jag har prövat med att räkna men efter tusen så orkar jag typ inte mer. Jag behöver tips på hur jag kan somna lätt.


   
Citera

Nå, för det första så skall du inte inpränta att du skall försöka somna, det kommer bara hålla dig vaken. Det finns trix på hur du kan somna bättre/lättare, men dessa är olika för alla och det som kan fungera för någon annan kanske inte fungerar för dig.
Jag brukade alltid somna till en viss låt för några år sedan, mycket skönt och den fick mig att somna enkelt.

Testa att hitta någon behaglig låt, försök att fixa den på högtalare eller dylikt så att du inte ligger med öronproppar.

Testa om du somnar bättre när det är svalare i rummet eller om du somnar bättre om det är lite mer varmare. Sov mörkt och tyst (om du inte lyssnar på behaglig musik vill säga). Blunda och strula inte omkring i sängen och vänd på dig. Tänk inte på olika ting, då blir hjärnan aktiv, man skall slappna av, men försök inte att inte tänka heller XD, svårare sagt än gjort dock tyvärr. Var mätt och otörstig, gå på toalett, hitta en skön säng, kudde, täcke...

De allra flesta brukar få svårt att somna just om hjärnan varit aktiv innan, liksom sett på skärm, gjort läxor eller bara koncentrerat sig extra mycket, sedan får dom svårt att sova de första minuterna och då blir det automatiskt att man börjar tänka på ting för att inte vara uttråkad och då blir det en "ond cirkel". Försök istället att varva ned en halvtimma före, men försök då inte att somna under denna halvtimma, det kan vara att duscha, borsta tänderna, torka håret och sedan lägga sig till sömns.

Testa dig fram, men somsagt, det viktigaste är att varva ned tills och när man lägger sig i sängen.

Om du vill lyssna på musik, tag då någon låt utan text, alternativt en som du inte förstår texten på, annars kan man hänga med i texten vilket får hjärnan att arbeta.
Har ju ingen aning om vad du gillar för musik =D Men bland annat så tycker jag att dessa är rätt så sköna;


   
SvaraCitera

lyssna på musik eller podd. Då behöver du inet få det blåa ljuset men du är fortfarande underhållen 


   
SvaraCitera

Jag somnar alltid med musik och har svårt att somna utan. Och då lyssnar jag på sorgliga och långsamma låtar^^


   
SvaraCitera

Andas in i tre sek, vänta i tre sek, andas ut i tre sek, vänta i  tre sek, andas in i tre sek, and so on. Funkar kanske inte men du kan ju testa


   
SvaraCitera

Själv sover jag (somnar in) väldigt bra till rofylld musik på svag volym. "Räkna" tror jag ger totalt motsatt effekt då du istället aktiverar hjärnan istället för att få den att vila och få dig att somna in. 


   
SvaraCitera
seasaw

finns en ögonteknik också som jag kallar det, svårt att förklara i detalj men det handlar om att få kropp och hjärna att ställa in sig på att sova genom att låta ögonen "rulla bak" i sömnläge först


   
SvaraCitera

Om musik inte fungerar finns det även "White Noises" tex att man somnar till ett fläktljud, regn eller ett ljudet av ett hjärta som slår.


   
SvaraCitera
seasaw

mmmm ja, lyssnade endel på regn för några år sen, typ rainymood.com hade något en kunde ha på reppe


   
SvaraCitera
Smilen

Snällasvara:
Jag har haft ett problem några år nu att jag kan typ inte sova utan att somna framför youtube eller nåt liknande. Om jag lägger bort telefonen/paddan så kan jag ligga och blunda i timmar utan att somna och jag antar att det inte är bra att somna framför telefon/padda pga av strålning eller nåt. Jag har prövat med att räkna men efter tusen så orkar jag typ inte mer. Jag behöver tips på hur jag kan somna lätt.

Tar du sömntabletter?


   
SvaraCitera

Smilen:

Tar du sömntabletter?

Varför skriva i en tre år gammal tråd för? Rullar ögonen
Chansen att du får svar, särskilt när personen inte varit inloggad på snart ett år, är minimal.


   
SvaraCitera