Aviseringar
Rensa alla

Svårt beslut! hjälp?


Ämnesstartare

Frågan är om jag ska flytta ihop med min pojkvän eller bo kvar hemma?

Så här är situationen:
Vi har varit tillsammans ett år, och innan vi blev tillsammans var vi "typ tillsammans" i ett år. Vi känner varandra rätt väl alltså.. Jag Vill verkligen flytta hemifrån, slippa mina föräldrar, ha nåt mer eget etc. Men jag har inte ekonomin för att bo själv och så som det ser ut nu ingen kompis eller dylikt att flytta ihop med heller.

Min pojkvän och jag har under några månader diskuterat situationen och han har varit bode väldigt positiv till att flytta ihop och mindre road i olika omgångar. Nu för tiden är han dock mest inställd på att det är ett gemensamt mål för oss typ.. I veckan sa han att han var lite rädd för att flytt aihop ifall det blir bråkigt men att det inte var något fel på hans känslor för mig. Och när jag frågade Vill du flytta ihop? Svarade han: Jag kan tänka mig det och log lite typ.

Hur ska man tolka detta? Det är omöjligt att dra nåt ur honom.. Ska jag flytta ihop med honom och hoppas på det bästa och vara glad över att jag slipper bo där jag bor nu.. Eller ska jag bo kvar här där jag inte vill bo i väntan på att han ska ha Viljan att bo med mig..?


   
Citera
Ämnesstartare

Kanske inte framgår ur texten men jag vill hemskt gärna bo med honom [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fråga rakt ut och ställ det på sin spets[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

fråga rakt ut och ställ det på sin spets

men det var ju det jag gjorde.. och han svarar så.. och det går liksom inte att få honom att utvecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan ju alltid flytta hem om det skiter sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan väl testa iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klaris:

ska jag bo kvar här där jag inte vill bo i väntan på att han ska ha Viljan att bo med mig..?

Bättre att vänta på att han vill, annars dödar han väl dig eller nåt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klaris:

Hur ska man tolka detta? Det är omöjligt att dra nåt ur honom.. Ska jag flytta ihop med honom och hoppas på det bästa och vara glad över att jag slipper bo där jag bor nu.. Eller ska jag bo kvar här där jag inte vill bo i väntan på att han ska ha Viljan att bo med mig..?

Är du tveksam så kanske det är ett tecken på att du inte skall flytta ihop med honom? 🙂


   
SvaraCitera

klaris:

Men jag har inte ekonomin för att bo själv

klaris:

Frågan är om jag ska flytta ihop med min pojkvän eller bo kvar hemma?

Hur gamla är ni då?
Har ni jobb och sånnt eller studerar ni och sånnt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klaris:

Hur ska man tolka detta? Det är omöjligt att dra nåt ur honom.. Ska jag flytta ihop med honom och hoppas på det bästa och vara glad över att jag slipper bo där jag bor nu.. Eller ska jag bo kvar här där jag inte vill bo i väntan på att han ska ha Viljan att bo med mig..?

Verkar som att han är lite osäker pga att han är rädd att ert förhållande ska förändras, blir vardagligt och tråkigt. Vilket kan hända när man flyttar ihop om. Mitt råd är att inte göra något förhastat! Ni har hela livet på er att flytta ihop. Hur gamla är ni för d första?. Jag flyttade ihop med min pojkvän efter ca 1,5 år och det blev väldigt väldigt fel. Jag förstår inte varför man måste göra det så fort?. Passa på att bo hemma, spara pengar, umgås med både vänner och pojkvän. Det blir lättare att man blir en toffel om man bor tsm. Som sagt ni har hela livet på er...


   
SvaraCitera

klaris:

Hur ska man tolka detta? Det är omöjligt att dra nåt ur honom..

Alltså, mitt råd är att man kanske bör ha en slags erfarenhet när det kommer till boende. Man vill väl inte att ett förhållande sla lida pga. av att t.ex. ekonomisituation, ansvarsfördelningen när det gäller städning, hushållning, rutiner mm. Det kanske kan låta lite "fyrkantigt" och trist att tänka så, men... det är kanske inte så självklart när det väl kommer till kritan.

Man kan säga att det är en "fas" att lära känna sig själv och hur man sedan kan dela sitt liv med någon annan, under ett o samma tak. Kan förstå att killen blir osäker, för tänk om allting blir fel?

Sen så är det såklart "naturligt" att du just känner att du vill ha något eget, vill flytta hemifrån. Du vill skilja ditt liv mer och mer ifrån din familj, börja leva ett eget liv och vara den du vill vara utan att någon mamma eller pappa ska kunna påpeka saker etc.

Men med frihet kommer också ansvar. Så gör inget förhastat. Börja med en sak i taget. Kanske skaffa någon slags egen försörjning genom att börja jobba och spara pengar, så du kan kanske söka eget boende och så vidare bygga upp dig själv. Man lär sig otroligt mycket bara av sådan sak som "ansvar". Finns också möjlighet att när man ska plugga vidare att man börjar i någon skola i en annan ort och bor i en studentbostad och på så sätt "flyttat hemifrån".

Vet som sagt inte hur gammal du är och vad dina valmöjligheter är. Men man måste nog börja på ruta 1 för att sedan komma någonvart. Sen kanske man kan flytta ihop tillsammans, när båda vet vad det innebär med att bara bo någonstans. Tycker du ska fundera lite, men också att prata med din kille om det här. Det är faktiskt bra att ni snackar om det överhuvudtaget. Man växer ihop på det sättet ockås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera