Aviseringar
Rensa alla

SvD: "Muslimer värst drabbade av terrorattacker"


honolulu: Det är så klart inget vi får höra om i västerländska nyheter.

Jo, det får vi, men förstås inte dagligen eftersom det finns annat att rapportera om också. Återkommer med ett genomtänkt svar på frågan om vad västvärlden kan göra.

Nachac: Det är ännu mer ironiskt att de inte förstår att det är i princip samma ideologi.

Vilken ideologi syftar du på?


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist: Vilken ideologi syftar du på?

Nationalism --> Fascism/nazism.


   
SvaraCitera

Nachac: Nej, det motsäger idén om Islam som en enda konform destruktiv massa.

vilket vi redan vet och ingen motsagt..?

Nachac: Extremism är inte negativt per se, viss extremism är negativ annan inte.

lol, tja jag vet inte.. Har du nåt bra exempel Galen

Nachac: Islam är ju inte ens "under luppen"; det hatas och kritiseras från bakom en stjärnkikare.

Jag kan inte tala för andra men jag är typ lika kritisk till islam som nån annan religion.. Sker det nåt uppmärksammat terrordåd av buddhister så lär folk pounca på dem, ser inte hur det skulle vara annorlunda. Det är ju inte som att folk hatar muslimer, sverige har ju erkänt palestine och folk var rätt måna på att informera om israels brott mot den muslimska befolkningen i gaza..? Hörde inget ursäktande av det våldet. Ta av dig dina SJW-brillor du hjälper inte någon!


   
SvaraCitera

Nachac: Nationalism --> Fascism/nazism.

Aha, du menar att islamism/jihadism är jämförbart med fascism/nazism? Ja, alla auktoritära ideologier och religioner som berövar människor deras fri- och rättigheter och tystar all kritik genom censur och våld är egentligen väldigt lika och leder till samma resultat, som tyvärr mäts i mänskligt lidande.


   
SvaraCitera

Tickstart: vilket vi redan vet och ingen motsagt..?

Uppenbarligen inte eftersom det är så det brukar diskuteras.

Tickstart: lol, tja jag vet inte.. Har du nåt bra exempel

Tja, jag är ju kommunist, men låt oss inte vandra den vägen utan istället sätta det i perspektiv: I ett totalitärt samhälle är demokraterna och människorättsförespråkarna extremisterna. Eftersom världen är duktigt uppknullad krävs extremism för att åtgärda det.

Tickstart: Sker det nåt uppmärksammat terrordåd av buddhister så lär folk pounca på dem

Verkligen inte. Det är heller ingen som drar kristna över en kam när de ställer till elände. Nej, kritiken av Islam är som regel inte ett dugg nyanserad eller kunnig, vilket upprepade gånger illustreras på forumet. När någon som synbarligen är muslim begår ett brott beskylls hela religionen, och folket med understöd av förvrängda och dåligt översatta Korancitat tagna ur sina sammanhang. Det är inte att ha Islam "under lupp" och det är heller inte att vara tolerant mot muslimer eller behandla dessa likvärdigt med anhängare till andra religioner. Att regeringen bestämt sig för att erkänna Palestina är rätt irrelevant för övrigt då det knappast skedde under folkomröstning.

ekivok ekvilibrist: Aha, du menar att islamism/jihadism är jämförbart med fascism/nazism? Ja, alla auktoritära ideologier och religioner som berövar människor deras fri- och rättigheter och tystar all kritik genom censur och våld är egentligen väldigt lika och leder till samma resultat, som tyvärr mäts i mänskligt lidande.

Inte bara jämförbart, utan i princip samma ideologi. Nationalism, konservatism, rasism och starkt fokus på religion.


   
SvaraCitera

Nachac: över en kam

du är den första i hela mitt liv jag hört som inte fuckat upp det ordspråket på nåt vis

Nachac: När någon som synbarligen är muslim begår ett brott beskylls hela religionen, och folket med understöd av förvrängda och dåligt översatta Korancitat tagna ur sina sammanhang.

Kan hålla med dig till viss del men, alltså när de ropar "allahu akbar" in your face så.. Är det ganska svårt att ignorera deras uppsåt om du förstår vad jag menar. 


   
SvaraCitera

över en kant, över samma kant, över samma kam, åh senast igår förbarmade jag mig över detta


   
SvaraCitera

Tickstart: Kan hålla med dig till viss del men, alltså när de ropar "allahu akbar" in your face så.. Är det ganska svårt att ignorera deras uppsåt om du förstår vad jag menar.

Ja, och när katolska präster våldför sig på barn och Knutbypastorn använder religionen för att manipulera, eller när KKK hatar svarta i kristendomens namn är det också svårt att "ignorera deras uppsåt" eller vadå.


   
SvaraCitera

Nachac: Ja, och när katolska präster våldför sig på barn och Knutbypastorn använder religionen för att manipulera, eller när KKK hatar svarta i kristendomens namn är det också svårt att "ignorera deras uppsåt" eller vadå.

nej? Galen


   
SvaraCitera

Tickstart: nej?

Vad menar du.


   
SvaraCitera

Nachac:

Vad menar du.

Jag kanske är unik i att jag inte favoriserar kristendom eller, nåt annat, vad vet jag. Otur för islam att det var dess tur att få sitt ass handed to it, det är allt. Är emot kristendom och blabla, bashar dem när det passar också. 


   
SvaraCitera

Tickstart: Jag kanske är unik i att jag inte favoriserar kristendom eller, nåt annat, vad vet jag. Otur för islam att det var dess tur att få sitt ass handed to it, det är allt. Är emot kristendom och blabla, bashar dem när det passar också.

Jag talar inte om dig.


   
SvaraCitera

Nachac:

Jag talar inte om dig.

Nä.. Vet. Omger mig av för vettiga människor, ser inte detta beteende i mitt vardagliga liv D:


   
SvaraCitera

Tickstart: Nä.. Vet. Omger mig av för vettiga människor, ser inte detta beteende i mitt vardagliga liv D:

Såvida ni inte umgås under en sten torde inte det spela någon roll.


   
SvaraCitera

honolulu: Hur ska vi i västvärlden stoppa dessa muslimska extremister från att döda fler muslimer i drabbade länder?

Bekämpa deras okunskap och religiösa grogrund med utbildningsmöjligheter. Stödpaket för att bygga upp sina omoderna, eller raserade industrier. Vidare humanitärt bistånd, som med tiden dock den inhemska produktionen ska avlösa oss ifrån när den kommit igång.

Fortsatta marionettregeringar i en 20-30 års period så ett par generationer kan växa upp med något som närmelsevis kan få kallas stabilitet och på allvar kan ses som en bättre samhällsalternativ än ett religiöst.

honolulu: Är särskilt intressant att höra från de som är av åsikten att "hjälpa drabbade på plats".

Blir mest pigg att diskutera detta dock. Menar du att det finns någon annan hållbar utilitaristisk politik som går att bedriva än att lägga krutet att hjälpa människor på plats?


   
SvaraCitera