Aviseringar
Rensa alla

Svensk grammatik


Ämnesstartare

4 olika "dilemman" eller funderingar

Första frågan; vilken mening är mest korrekt? Hänvisa gärna till dem relevanta grammatiska reglerna
"Den mosar inte dem på bilden"
"Den mosar dem inte på bilden

Kan man
tolka meningen på (minst?) två olika sätt; 1) Den mosar dem inte På (bokstavligen) bilden och 2) På bilden mosar den (t.ex. personen) inte dem.

Eftersom att meningen/meningarna går att tolka på två olika sätt bör det finnas ett grammatiskt korrekt sätt att formulera sig på för att tydliggöra vilket av dem två Versionerna man menar, eller hur?

Rätta gärna de/dem om det blivit fel i den här trådstarten

Min hjärna fungerar och mår inte som den ska just nu så orkar inte anstränga den så mycket


   
Citera

formulärett:
4 olika "dilemman" eller funderingar

Första frågan; vilken mening är mest korrekt? Hänvisa gärna till dem relevanta grammatiska reglerna
"Den mosar inte dem på bilden"
"Den mosar dem inte på bilden

Kan man
tolka meningen på (minst?) två olika sätt; 1) Den mosar dem inte På (bokstavligen) bilden och 2) På bilden mosar den (t.ex. personen) inte dem.

Eftersom att meningen/meningarna går att tolka på två olika sätt bör det finnas ett grammatiskt korrekt sätt att formulera sig på för att tydliggöra vilket av dem två Versionerna man menar, eller hur?

Rätta gärna de/dem om det blivit fel i den här trådstarten

Min hjärna fungerar och mår inte som den ska just nu så orkar inte anstränga den så mycket

1 Skulle tro att "den mosar dem inte på bilden" är mest korrekt. Det känns så. Varför? Vet inte.

2 Ja, det kan man.

3 Vet inte. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det ena är tydligare för den ena meningen, men det är säker nåt som är rätt.
Dock så spelar det ju ingen roll om ingen kan det rätta...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2: Dock så spelar det ju ingen roll om ingen kan det rätta...

Precis, oftast är huvudsaken att man förstår vad som menas, i vilket sammanhang osv. men jag märker att många meningar går att tolka på fler sätt än bara ett och det verkar som att det orsakas på grund av att det är grammatiskt felformulerat. Har själv inget problem med att tolka rätt, är bara nyfiken och hade uppskattat om någon lyfte fram reglerna 🙂


   
SvaraCitera

Asså sånt här känner man ju bara i luften

Samt, det finns inga rätt & fel... Lärare som hävdar motsatsen är torra muppar. Skriv hur fan du vill så får mottagaren rätta sig efter dina val. 


   
SvaraCitera

formulärett:

Precis, oftast är huvudsaken att man förstår vad som menas, i vilket sammanhang osv. men jag märker att många meningar går att tolka på fler sätt än bara ett och det verkar som att det orsakas på grund av att det är grammatiskt felformulerat. Har själv inget problem med att tolka rätt, är bara nyfiken och hade uppskattat om någon lyfte fram reglerna 🙂

Aha, nej jag kan inte "det rätta". "Det rätta" kan ändras med tid, vem säger "givit" istället för gett? Även fast givit är det gramatiskt korrekta ordet, så låter det konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2:

Aha, nej jag kan inte "det rätta". "Det rätta" kan ändras med tid, vem säger "givit" istället för gett? Även fast givit är det gramatiskt korrekta ordet, så låter det konstigt.

Ja men givit och gett är ord och det jag tagit upp är meningsuppbyggnader. Även om grammatiken eller orden utvecklats och/eller ändrats så finns det fortfarande regler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Asså sånt här känner man ju bara i luften

Samt, det finns inga rätt & fel... Lärare som hävdar motsatsen är torra muppar. Skriv hur fan du vill så får mottagaren rätta sig efter dina val. 

formulärett:

Precis, oftast är huvudsaken att man förstår vad som menas, i vilket sammanhang osv. men jag märker att många meningar går att tolka på fler sätt än bara ett och det verkar som att det orsakas på grund av att det är grammatiskt felformulerat. Har själv inget problem med att tolka rätt, är bara nyfiken och hade uppskattat om någon lyfte fram reglerna 🙂


   
SvaraCitera
oscar.

Om du är osäker på när du skall använda de/dem så har jag ett tips till dig. Testa att sätta in jag/mig istället och det som låter bäst av jag/mig ger dig svaret på om det ska vara de eller dem. 

Jag  = de
Mig = dem


   
SvaraCitera

formulärett:

Kom å tänka på att en i min klass vänder på meningar rätt ofta, typ säger "God mat var det idag" Istället för "Det var god mat idag".

Jag stör mig sjukt mycket på det.


   
SvaraCitera

applekakanshaj2:

Kom å tänka på att en i min klass vänder på meningar rätt ofta, typ säger "God mat var det idag" Istället för "Det var god mat idag".

Hjärta Hälsa ifrån mig.


   
SvaraCitera

Crysilis:

Hjärta Hälsa ifrån mig.

Gör du också så?


   
SvaraCitera

applekakanshaj2:

Gör du också så?

Nej, men det är gulligt och det låter suveränt.


   
SvaraCitera

Crysilis:

Nej, men det är gulligt och det låter suveränt.

Man låter som yoda om man pratar så på engelska "Teach you the force, i will" "A disturbance in the force i feel". Haha


   
SvaraCitera

oscar.:
Om du är osäker på när du skall använda de/dem så har jag ett tips till dig. Testa att sätta in jag/mig istället och det som låter bäst av jag/mig ger dig svaret på om det ska vara de eller dem. 

Jag  = de
Mig = dem

Om du ska svara på frågor i trådar har jag ett tips till dig. Läs trådstarten och vad TS faktiskt frågar om. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Om du ska svara på frågor i trådar har jag ett tips till dig. Läs trådstarten och vad TS faktiskt frågar om. 🙂

HjärtaSöt


   
SvaraCitera