Aviseringar
Rensa alla

Svensk kvinna utsatt för rasistiskt hatbrott - media knäpptysta


Ämnesstartare

Xisco:

Det är en verbal attack.
Men visst, vill du se verbala attacker som icke-attacker får du väl det, men det gör det inte till icke-attack.

Okej. Det går iallafall inte att jämföra med en rasistisk misshandel mot en svensk kvinna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Alla händelser som inte skrivs om döljs.

Iallafall om man samtidigt skriver en rad artiklar om en liknande händelse men där offret är av en annan etnicitet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Iallafall om man samtidigt skriver en rad artiklar om en liknande händelse men där offret är av en annan etnicitet.

Liknande händelse handlingsmässigt, men inte som indikator på en struktur. Om "media" med flit skulle välja bort denna nyhet vore det inte i syfte att "dölja baksidorna med mångkulturen" utan av rädsla att förknippas med sådana som dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi är så jäkla rädda för att verka främlingsfientliga här att det ibland går till överdrift åt andra hållet med t ex brännande av svenska flaggan osv. Det är synd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Liknande händelse handlingsmässigt, men inte som indikator på en struktur. Om "media" med flit skulle välja bort denna nyhet vore det inte i syfte att "dölja baksidorna med mångkulturen" utan av rädsla att förknippas med sådana som dig.

Precis samma indikator på rasistisk struktur i samhället. Jag skulle kunna påstå att invandrare är de största rasisterna i samhället vilket väldigt många vet om. Ifall en invandrare blir slagen på grund av rasism är det en precis lika stor indikator på en struktur som ifall en svensk blir slagen på grund av rasism. Du gör skillnad på folk och folk och hela ditt synsätt gränsar till någon slags rasism. Ifall en svensk blir misshandlad i din värld är det inte lika illa. 
Du säger att media döljer nyheter eftersom man är rädd. Frågan blir då ifall det är rätt att dölja nyheter på grund av någon slags rädsla att förknippas med olika åsikter när hela grejen med media och journalistik faktiskt är att förmedla verkligheten? Och slutligen vad menar du med "sådana som dig", vad är det du menar är fruktansvärt vid en eventuell sammankoppling med mig? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Vi är så jäkla rädda för att verka främlingsfientliga här att det ibland går till överdrift åt andra hållet med t ex brännande av svenska flaggan osv. Det är synd.

Precis! Media är rädda för att, som många själva säger det, spä på "främlingsfientliga krafter". Men om folket blir främlingsfientligt på grund av att media bara beskriver sanningen, är det inte då rätt av folket att bli främlingsfientligt? Och är det inte folkets rätt att faktiskt få reda på all sanning och därefter bestämma själva hur landet ser ut? Det är väl hela grejen med demokrati - att det är folket, inte media, som bestämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Precis! Media är rädda för att, som många själva säger det, spä på "främlingsfientliga krafter". Men om folket blir främlingsfientligt på grund av att media bara beskriver sanningen, är det inte då rätt av folket att bli främlingsfientligt? Och är det inte folkets rätt att faktiskt få reda på all sanning och därefter bestämma själva hur landet ser ut? Det är väl hela grejen med demokrati - att det är folket, inte media, som bestämmer.

Media har en jättestor makt idag. Och nä det är ju aldrig rätt att vara främlingsfientlig. Vi måste se till individen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Media har en jättestor makt idag. Och nä det är ju aldrig rätt att vara främlingsfientlig. Vi måste se till individen.

Så du menar att media ska dölja information för folket kring en fråga eftersom folket kanske, ifall man vet hela sanningen, kommer tycka annorlunda än media i frågan? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Precis samma indikator på rasistisk struktur i samhället.

Nej.

NiklasW: Jag skulle kunna påstå att invandrare är de största rasisterna i samhället vilket väldigt många vet om.

Du skulle kunna påstå det, men det skulle vara lögn. Det skulle också få varenda levande sociolog att sätta i halsen och de döda att vrida sig i sina gravar.

NiklasW: Ifall en invandrare blir slagen på grund av rasism är det en precis lika stor indikator på en struktur som ifall en svensk blir slagen på grund av rasism.

Nej, det är det inte. Det finns en utbredd strukturell rasism av vita mot ickevita som visar sig i media, dagligt tal och så vidare. Invandrare däremot är i minoritet och här kan man inte peka på en utbredd förtryckarmekanik (för det första vore det närmast omöjligt och för det andra ser inte samhällsstrukturen ut så.) Vad man däremot kan peka på är vissa utlandsfödda som av en eller annan anledning känner sig alienerade från samhället och därmed utvecklar hat mot detta. Visst finns det renrasigt (hih) rasistiska utlandsfödda, men dessa är enskilda aktörer.

NiklasW: Du gör skillnad på folk och folk och hela ditt synsätt gränsar till någon slags rasism.

Nej, jag ser till kontext. Att kalla mig rasist är meningslöst.

NiklasW: Ifall en svensk blir misshandlad i din värld är det inte lika illa.

Ogrundat påstående.

NiklasW: Du säger att media döljer nyheter eftersom man är rädd.

Nej, jag sa att ifall de avsiktligt valde bort denna nyhet är det för att de inte vill bli förknippade med den typen av åsikter. Å andra sidan lär det ju finnas gott om brott som inte media rapporterar.

NiklasW: Och slutligen vad menar du med "sådana som dig", vad är det du menar är fruktansvärt vid en eventuell sammankoppling med mig?

Gissa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Så du menar att media ska dölja information för folket kring en fråga eftersom folket kanske, ifall man vet hela sanningen, kommer tycka annorlunda än media i frågan? 

Nej. Jag menar fortfarande att vi ska se till individen.
Det finns t ex många invandrare av båda könen med en kass kvinnosyn de fått med sig från sitt land men det betyder inte att alla invandrare har det, eller att de som har det inte kan lära sig vettiga värderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vi är så jäkla rädda för att verka främlingsfientliga här att det ibland går till överdrift åt andra hållet med t ex brännande av svenska flaggan osv. Det är synd.

Brännande av svenska flaggan syftar generellt mer till motstånd mot nationalstaten och/eller svensk politik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Brännande av svenska flaggan syftar generellt mer till motstånd mot nationalstaten och/eller svensk politik.

Ja man man ju ha flera anledningar, men jag tycker ändå att det är rätt onödigt då vi som land inte är ett politiskt parti. Jag kan däremot förstå om folk som lever i fattiga och jävliga diktaturer gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Herregud vad verklighetsfrånvänd du är. Öppna ögonen. Jag har träffat invandrare som själva säger att många invandrare är rasister mot svenskar. Bland vanliga ungdomar är man helt medvetna om att det finns invandrare som är rasister mot svenskar. Ordet "svennejävel" är definitivt vanligare bland invandrare än vad ordet "blattejävel" är bland svenskar. Träffar du vanliga människor och ungdomar i vanliga förorter vet man detta. I förorter är det svenskarna som är i minoritet och i fler och fler klasser i vanliga skolor är det infödda svenskar som är i minoritet och därför är det självklart att det finns rasism mot dessa. Bland vanliga invandrare är svenskfientligheten utbredd men det finns också tendenser längre upp i samhället. Lagförslag som bara gäller för invandrare, lagförslag som diskriminerar svenskar, företag som säger att man bara ska anställa invandrare osv. Vad jag än säger kommer du fortsätta med din anti-svenskhet men du måste förstå att bland vanligt folk och ungdomar är man de saker som jag säger fullt vanliga. Rasismen mot svenskar finns, svenskfientligheten finns. Öppna dina svenskfientliga verklighetsfrånvända ögon, snälla. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej. Jag menar fortfarande att vi ska se till individen.
Det finns t ex många invandrare av båda könen med en kass kvinnosyn de fått med sig från sitt land men det betyder inte att alla invandrare har det, eller att de som har det inte kan lära sig vettiga värderingar.

Självklart är det så. Men det finns ju ingenting som säger att folk kommer börja tro att alla invandrare våldtar exempelvis bara för att invandrare begår fler våldtäkter än svenskar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Media har en jättestor makt idag. 

det heter faktiskt markt*


   
SvaraCitera