Aviseringar
Rensa alla

Svensk vända-kappan-efter-vinden-politik i ett nötskal


Ämnesstartare

Såhär på morgonen känner jag för att bidra med lite jule-politik. God jul till alla förresten![love]

Jag har lagt märke till en del saker i Sverige just nu. Jag har läst att ni verkar ha en rejält kylig vinter och elförbrukningen är rekordhög. Ni har tydligen fått öppna upp miljöförstörande reservkraftverk som drivs på olja och kol, bara för att tillgodose ert energibehov.

Den fråga som jag ställer mig är hur ni tänkte när ni började lägga ner kärnreaktorer runt om i landet? Kärnreaktorer som dessutom klassades som några av världens mest säkra och högteknologiska. Hade ni tänkt att vindkraften skulle snurra på för fullt under vinterns högtrycksväder som innebär en vind på knappt 1m/s? Eller hade ni tänkt att vattenkraften skulle kunna gå på full effekt när vattendragens kraft mattas av pga isbildning?

Det enda som driver vindkraften framåt är era statliga subventioner till vindkraftsbolagen. Utan subventionerna hade ingen sysslat med vindkraft eftersom att det hade varit en förlustgenererande verksamhet.

Enbart vattnet som krävs för att kyla ner två kärnreaktorer i drift hade kunnat förse hela Stockholm med fjärrvärme året runt. Kärnkraften i Sverige värmer upp ca 350 miljarder kubikmeter vatten tio grader varje år. Istället för att släppa ut det här varma vattnet i havet och låta energin gå till spillo så borde ni ta tillvara på den. Varför har ni inte gjort det? Jo, för att ni i er energiförnekelse inte vill bli beroende av kärnkraften trots att ni vet att ni är det. Vintern är ett levande bevis på det. Förnyelsebar energi i all ära.. men öppna ögonen.

Ett annat exempel är ert ständiga klagande på SJ och Banverket. Ett typiskt bortskämt I-landsproblem. När det är milda vintrar så klagar ingen, då skär man hellre ner på budgeten för banverket så som socialdemokraterna gjorde när jag bodde i Sverige.

Nu när det däremot är en kall vinter så klagar oppositionen på er Regering, SJ och Banverket.

Det de istället borde göra är en utredning över hur och vilka investeringar som de själv gjorde under den tiden jag bodde i Sverige och de styrde. Det vore kul att få veta. Min uppfattning var att varken järnvägen eller kärnkraften sköttes. Det var en vända-kappan-efter-vinden-politik med noll långsiktig syn.

Hur många järnvägslinjer anlade socialdemokraterna förutom Hallandstunneln, som pågår fortfarande? Jag kan bara komma på Bottniabanan som knappt används, en kostnad på 15 miljarder.

Good game! Bättre lycka nästa år[wink]


   
Citera
Ämnesstartare

Det är ett vanligt förekommande fenomen bland politiker, "ett beslut har fattats dock inte dess konsekvens".

Man kan men egentligen förvänta sig mycket mer ärligt talat, de enda kravet dem behöver uppfylla för att få sitt jobb är ju välsmort munläder, noll värdighet och tillgång till en pudelkennel/ strutsfarm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är klart att järnvägarna inte funkar, har ni sett vädret eller, jävla gnällspiksland säger jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allt det här vet vi ju redan.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Det är klart att järnvägarna inte funkar, har ni sett vädret eller, jävla gnällspiksland säger jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

allt det här vet vi ju redan.

Jo, med facit i hand så gör ni det. Det man kan undra är varför ni inte inser era behov och agerar utifrån de när det uppenbart inte fungerar i dagsläget. Man måste kunna förändra sig.

Med ni menar jag självklart inte ni som personer utan Sverige i sin helhet som land, som regering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Med ni menar jag självklart inte ni som personer utan Sverige i sin helhet som land, som regering.

jag tvivlar på att reinfeldt & co sitter på um (eller kanske för att ragga på småflickor), så att starta trådar riktade till dem här känns onödigt. skicka ett brev, eller något.

å andra sidan är de flesta redan medvetna om att den svenska regeringsformen inte fungerar som den ska, inklusive politikerna.

jag förstår faktiskt inte vad ditt syfte är med den här tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag förstår faktiskt inte vad ditt syfte är med den här tråden.

Syftet är ganska tydligt att ifrågasätta miljölobbyn som fick regeringen att besluta om att stänga ner bl a Barsebäck.

Samt att ifrågasätta prioriteringarna och nedskärningarna vad gäller era järnvägar och transportmedel.

När det så tydligt finns enorma behov av båda.

iosib:

så att starta trådar riktade till dem här känns onödigt. skicka ett brev, eller något.

Allt ovan går att diskutera på ett forum. Forum är till för diskussioner, eller? Ni svenskar måste ju ha några åsikter om det här eftersom att det är ni som röstar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Allt ovan går att diskutera på ett forum. Forum är till för diskussioner, eller?

fast du frågar inte vad som bör göras för att rätta till problemen; du påpekar bara att vissa saker inte fungerar, vilket är ett faktum, så det går inte riktigt att diskutera.

Statslös:

Ni svenskar måste ju ha några åsikter om det här eftersom att det är ni som röstar.

folk röstar inte långsiktigt. kortsiktiga politiker passar ett kortsiktigt folk alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

fast du frågar inte vad som bör göras för att rätta till problemen

Nja, jag frågar väl mer varför detta hände. Varför man tänker så pass kortsiktigt. Vad som ska göras åt saken är mer underförstått.

iosib:

folk röstar inte långsiktigt. kortsiktiga politiker passar ett kortsiktigt folk alldeles utmärkt.

Hur vill du att man ska lösa detta med kortsiktighet då? Det låter som att du idiotförklarar stora delar av den svenska befolkningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Statslös:

Varför man tänker så pass kortsiktigt. Vad som ska göras åt saken är mer underförstått.

anledningen till att sj tänker kortsiktigt och inte fungerar beror på att det numera är bolagiserat och fungerar som vilket privat företag som helst.

Statslös:

Det låter som att du idiotförklarar stora delar av den svenska befolkningen.

det gör jag också. eller, jag tror på att större delen av befolkningen är fullt kapabel till rationell analys (och att därmed ta bra och långsiktiga politiska beslut), men den kultur som de flesta lever inom bygger på kortsiktiga val där snabb, personlig vinning är målet. denna kultur är ren idioti.


   
SvaraCitera