Aviseringar
Rensa alla

Svenska HMS Malmö avvärjde piratattack i Adenviken


Ämnesstartare

sikkos:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Mängden pirater har ökat enormt de senaste åren. Orsaker?
Svartfiske. EU, som har fiskat upp stora delar av sin egen fisk, har för att kunna upprätthålla samma fiskestandard, börjat fiska utanför somalia, som inte kan göra motstånd då de inte har någon regering. Det innebär att somaliska fiskare blir utkonkurerrade av EU's mer utvecklade fiskeflottor, och för att överleva väljer många att övergå till sjöröveri.

Visst, stoppa piraterna, men då ska vi fan se till så att vi stoppar svartfisket också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Mängden pirater har ökat enormt de senaste åren. Orsaker?
Svartfiske.

Vilket var ett resultat av att Somalia inte längre har någon kustbevakning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Vilket var ett resultat av att Somalia inte längre har någon kustbevakning.

Vilket är en konsekvens av att de inte har någon regering....

Men eftersom eu's båtar svartfiskar är det ju EU som borde bevaka kusterna och förhindra svartfiske. Speciellt när vi ändå är där och krigar, då har vi ju möjlighet till det. Nu eskorterar vi bara svartfiskebåtarna genom kusten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Kan vi inte bara skrota alla vapen och sjunga we shall overcome?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vilket är en konsekvens av att de inte har någon regering....

Vilket inte är vårt problem.

Anarkandi:

Men eftersom eu's båtar svartfiskar är det ju EU som borde bevaka kusterna och förhindra svartfiske.

Ehh? Du menar alltså att eftersom ryska maffian är verksam i Sverige så ska rysk polis skydda oss i Sverige?

Anarkandi:

Speciellt när vi ändå är där och krigar

Varför använder du påståenden som försöker få det att verka dumt att vi är där? Det är ingen som krigar så det påståendet kan du lägga ner med direkt. Men självklart ska våra fartyg också hjälpa till att hindra svartfiske om vi ändå är där. Men att säga att det är vårt ansvar eftersom att brottslingarna är europeiska håller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Varför använder du påståenden som försöker få det att verka dumt att vi är där?

Hela tråden går ju ut på det. Om man nu ska hålla med dig till fullo och tycka att de ska vara kvar så kan du väl lika gärna ta bort "Nej" som svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Hela tråden går ju ut på det. Om man nu ska hålla med dig till fullo och tycka att de ska vara kvar så kan du väl lika gärna ta bort "Nej" som svar.

Öh? Man kan väl ogilla det och inte tycka att vi borde vara där utan att påstå att Sverige "KRIGAR" i Adenviken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Öh? Man kan väl ogilla det och inte tycka att vi borde vara där utan att påstå att Sverige "KRIGAR" i Adenviken.

Jag antar med tanke på din avatar att du är militär. Då förstår jag dig.

Men vi andra ser det såhär: Att åka omkring och döda folk är inte att skydda någon/något. Det är krig och mord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Att åka omkring och döda folk är inte att skydda någon/något. Det är krig och mord.

Den dagen svensk militär dödar någon utomlands så är du fri att skriva och gnälla till mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Helt klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Den dagen svensk militär dödar någon utomlands så är du fri att skriva och gnälla till mig.

*Gnäller*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

*Gnäller*

Live in the real world, not in fantasies[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart var det Skåne som stoppade dom,sverige vågade inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Vilket inte är vårt problem.

Nej, det är till viss del vårt fel och därför har vi ett ansvar. Vi behöver inte hjälp från ryssland då vi har ett fungerande polisväsende i sverige, vilket inte somalia har.

Sverige är inte en ö. Vi påverkas av hur andra länder har det, vi har ett ansvar gentemot u-länder. Många u-länder idag är ju det just för att de utnyttjats av i-länder. Du är väl för utlandsaktioner i stort också, vad jag förstått? så varför kritiserar du mig när jag menar att vi ska stötta somalierna, liksom vi är i t.ex afghanistan för att hjälpa till?

sikkos:

Men självklart ska våra fartyg också hjälpa till att hindra svartfiske om vi ändå är där.

Tack, då är vi ju överens..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi borde skicka dit Somalia Kickers istället. [crazy]


   
SvaraCitera