Aviseringar
Rensa alla

Svenska låter inte likadant, udda och orginella folk?


Ämnesstartare

Har tänkt på det ett tag, förstår oftast inte vad folk säger till mig så fort jag kommer till en annan stad än där jag bor nu. Som tex i Mora när jag råkade ställa skidorna inne på restaurangen sa hon "skidorna ska inte stå her" fast med konstigt sjungande ljud. Fattade inte ett skit först men sedan pekade hon och jag förstod

Frågan är varför de inte försöker anstränga sig så andra kan förstå vad de säger, varför inte prata ren rikssvenska utan upp och nergångar på rösten samt inga förkortningar? Har ni lagt märke till detta i Sverige och hur bär ni er åt? [bigsmile]


   
Citera
Ämnesstartare

mullis711:

Som tex i Mora när jag råkade ställa skidorna inne på restaurangen sa hon "skidorna ska inte stå her" fast med konstigt sjungande ljud. Fattade inte ett skit först men sedan pekade hon och jag förstod

Moringarna är ett knepigt folk men du ska inte dra hela sverige över en kam nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Moringarna är ett knepigt folk men du ska inte dra hela sverige över en kam nu

Nej det gör jag inte, men det har inte bara hänt i Mora, även i Kalmar, Malmö, Gävle och sist i Göteborg. De flesta bor ju från Älvdalen och neråt vad jag vet. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Nej det gör jag inte, men det har inte bara hänt i Mora, även i Kalmar, Malmö, Gävle och sist i Göteborg. De flesta bor ju från Älvdalen och neråt vad jag vet.

Älvdalen är ju tom ett eget språk ju, finns professorer i älvdalska osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så äre väl i alla länder
olika dialekter och ah det är kanske svårt att ändra på en inlärd dialekt och så antar man väl att alla förstår vad som sägs, inte att alla är "turister".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Älvdalen är ju tom ett eget språk ju, finns professorer i älvdalska osv

Alltså jag menar från Älvdalen och söderut d.v.s södra halvan av landet. Bor bara 1.1 miljoner i Norrland så vi räknar bort dom tillfälligt nu [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Alltså jag menar från Älvdalen och söderut d.v.s södra halvan av landet. Bor bara 1.1 miljoner i Norrland så vi räknar bort dom tillfälligt nu

Norrländska är ju typ det vackraste jag vet och det utelämnas i din tråd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

så äre väl i alla länder
olika dialekter och ah det är kanske svårt att ändra på en inlärd dialekt och så antar man väl att alla förstår vad som sägs, inte att alla är "turister".

Tänkte faktiskt likadant innan, men de måste ju inte prata med den värsta dialekten när de vet att gäster kommer från andra delar av Sverige. Social anpassning tror jag de kallas [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Tänkte faktiskt likadant innan, men de måste ju inte prata med den värsta dialekten när de vet att gäster kommer från andra delar av Sverige. Social anpassning tror jag de kallas

hmm jo det vore väl trivsamt om man förstod varandra men öhm du får väl plugga in dialekten till nästa resmål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Norrländska är ju typ det vackraste jag vet och det utelämnas i din tråd?

De är väldigt glest där så ja de utlämnas och jag har förståelse för att de inte är vana med andra människor omkring dem. Men Götaland och främst Södra Svealand har betydligt mer folk så de borde förstå lite bättre tycker jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har själv lärt mig lite olika dialekter så jag fattar vad människor säger
det är bra tycker jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

hmm jo det vore väl trivsamt om man förstod varandra men öhm du får väl plugga in dialekten till nästa resmål

Får väl göra det[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

De är väldigt glest där så ja de utlämnas och jag har förståelse för att de inte är vana med andra människor omkring dem. Men Götaland och främst Södra Svealand har betydligt mer folk så de borde förstå lite bättre tycker jag

Det visar att nationer är skitsnack och att länder bara administrativa ytor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mm tror du kommer ha kul med din nya dialekt också [blush]


   
SvaraCitera