Aviseringar
Rensa alla

Svenska Memes?


Ämnesstartare

Vad finns för memes som i första hand slått i Sverige? En självklar är ju snel hest, som ju blev så stor att Henrik Pontén sms-bombades med memen.

Hur var det med Ievan Polkka? Purjolåten? Jag såg den aldrig på icke-svenska siter, men den är ju mer internationell i utförandet. Någon som vet om den slog internationellt?

Vad finns det mer för svenska memes?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag skulle nog räkna "VEM VARE SOM KASTA?" som en svensk meme.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fattar inte riktigt. Är memes typ tråkiga saker som folk med grymt kass humor tycker är roliga? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Jag fattar inte riktigt. Är memes typ tråkiga saker som folk med grymt kass humor tycker är roliga? [shake]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lallaren från Ibiza:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mem

Förstod inte kopplingen mellan det där och "VEM VARE SOM KASTA?" eller "snell hest". Är hungrig och orkar inte tänka, kan du förenkla åt mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Förstod inte kopplingen mellan det där och "VEM VARE SOM KASTA?" eller "snell hest". Är hungrig och orkar inte tänka, kan du förenkla åt mig?

"Memen nedärvs i efterföljande kultur främst genom klonisk spridning, dvs. vad vi kallar härmning, imitation"

"VEM VARE..." och "snell hest" har ju imiterats och spritts vidare snabbt, och blivit en del av våran kultur[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lallaren från Ibiza:

"VEM VARE..." och "snell hest" har ju imiterats och spritts vidare snabbt, och blivit en del av våran kultur[smile]

What, va? En del av vår kultur? [shake] Enda gången jag stöter på dem är när nån med sämst humor på nåt Internet-forum skriver det typ. Känns mer som YouTube-nörd-grejer än delar av vår kultur.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vem över 30 har ens hört talas om det liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Distrust:

Jag skulle nog räkna "VEM VARE SOM KASTA?" som en svensk meme.

Ja, det får man nog säga. Då finns det ju två då, åtminstone.

Konsumtionshets:

What, va? En del av vår kultur? [shake] Enda gången jag stöter på dem är när nån med sämst humor på nåt Internet-forum skriver det typ.

Det klart det är kultur. Internetkultur. Memes är populärkultur om något; de sprids jättefort och blir jättepopulära, men sen dör de ut.
Andra kända memes är ju "O Rly?", "Fail", "All your base are belong to us", "Boom goes the dynamite", och alla former av lolcats.

Konsumtionshets:

Vem över 30 har ens hört talas om det liksom?

Finns mängder med kultur ingen hört talas om. Hur många har hört bandet Tre Greker och en Flöjt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

din mamma? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Finns mängder med kultur ingen hört talas om. Hur många har hört bandet Tre Greker och en Flöjt?

Med "vår kultur" trodde jag man menade typ folkkultur, alltså något typ alla känner till. [crazy] Är det bara saker som är allmänt delar av en viss grupps kultur så förstår jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Är det bara saker som är allmänt delar av en viss grupps kultur så förstår jag.

Vissa av de engelska memesarna har ju spridit sig långt utanför internet, och andra media har plockat upp. "Leave britney alone" är ju ett exempel, "Boom goes the dynamite" ett annat. Snel Hest är känt bland de allra flesta svenska ungdomar, så den är ju också ganska välspridd.

enhimmelskdrog:

din mamma? [blush]

Njae... Den har väl inte internetursprung eller ens en enskild källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Njae... Den har väl inte internetursprung eller ens en enskild källa?

vet ej [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bobby- och Englaskämt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teknival:

Bobby- och Englaskämt?

Inte internetbaserade och inte kring samma "ett concept" som alla de andra är... T.om. lolcats var ju en enda bild från början, "can i haz cheezburger", och sedan utvecklades det ur det.


   
SvaraCitera
Gifted

Stringburka:

Vad finns det mer för svenska memes?

Kolla på warpdrive.se ? Lär ju finnas... Jag har iaf hört

"Omg, fucking win! jag fick 2 kryddpaket till mina nudlar!"


   
SvaraCitera