Aviseringar
Rensa alla

Svenska tjejer.... Klonade?


enigmatic:

Är ni medvetna om att ni klär er ungefär lika individalistiskt om arbetare i Maos Kina?

Fyfan vad jag älskar det här citatet. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Fyfan vad jag älskar det här citatet.

Haha, jag antar att ett tack är på sin plats :p


   
SvaraCitera

Håller delvis med btw, men tycker inte bara det gäller tjejer. Folk överhuvudtaget ser ju exakt likadana ut nuförtiden. Fula märkeskläder och fula frisyrer doppade i smör/vax är ju inte direkt ovanligt på killar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enigmatic:

http://chinos.se/

Kontorsbyxor? Va? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Fula märkeskläder och fula frisyrer doppade i smör/vax är ju inte direkt ovanligt på killar...

Fast den trenden är ju mer förklarlig. Kör du med backslick och Lacostepiké säger du till omvärlden "Hej. Jag hänger/vill hänga på Stureplan. Jag är en rik snubbe". Det är ett sätt att markera social status. Det är samma sak med indiekids/emos/punkare/whatnot, de klär sig efter ett mönster för att visa att de tillhör en specifik grupp. Vad jag inte fattar är vad chinotjejerna vill signalera till omvärlden. Jag fattar inte vad de får ut av sin enformighet. Antar att det känns betryggande att veta att man är totalt mainstream.


   
SvaraCitera

enigmatic:

Här kommer nu det obligatoriska VARFÖR?

Jag gillar inte oreda, ser så rörigt ut när alla har olika kläder, och vissa klär sig oanständigt och dåligt och sånnt. 🙁
Jag gillar ordning.

Sen när alla har likadana kläder så blir det mer en kännsla av samhörighet, jämlikhet, och ingen visar att den är rikare eller bättre än andra. 🙂

Hellst borde nog egentligen alla vara nakna, och lika på det sättet, men det vore snuskigt och går ju inte.


   
SvaraCitera

mörknäs:

samt, konformism är festligt.

Du är förstås unik och mycket bättre än alla andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur klär du dig?


   
SvaraCitera

enigmatic:

Fast den trenden är ju mer förklarlig. Kör du med backslick och Lacostepiké säger du till omvärlden "Hej. Jag hänger/vill hänga på Stureplan. Jag är en rik snubbe". Det är ett sätt att markera social status.

Nja, snarare att signalera "hej, jag är äcklig och misslyckad". [crazy]

Dessutom är det ju inte bara bratsen som klär sig så, varenda jävla medelklassunge klär ju sig lika jävla töntigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Du är förstås unik och mycket bättre än alla andra.

Jag visste att någon skulle komma och ta Jantelagen i försvar [tired]


   
SvaraCitera

Är du ett pussel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enigmatic:

tillbringat en hel del tid, eller ett antal andra länder i Europa. I NYC är tjejer också besatta av trender och shopping, men de köper färgglada och/eller extravaganta grejer som gör att de sticker ut i klart större utstäckning. Här verkar tjejer mest shoppa för att passa in.

handlar väl mkt om lokala trender också. i nyc är det ju en rätt annorlunda storstadskultur där mkt är tillåtet. i stockholm är det väl mer rövknullade 17-åringar utan självförtroende som eftersträvar en perfekt yta.

enigmatic:

Japp. Jag tror det är här svaret ligger. Frågar är bara om grupptillhörighet är viktigare i Sverige än i andra länder och isf varför. Jag undrar också hur det kombineras med viljan att vara unik och speciell som också känns rätt framträdande i dagens samhälle.

grupptillhörig het kan väl ta sig i uttryck på olika sätt. på sätt och vis tror jag att de flesta på nåt sätt visar vilka de är med hjälp av kläder. att skita i vilken typ av kläder man har är också ett sätt att visa vem man är, även om det kanske inte uppfattas som ett lika medvetet val.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Hur klär du dig?

Jag klär mig på någon nivå modemedvetet, och visst, jag tycker om dyra kläder, typ sidenkjolar, högklackat, läppstift. Jag vet att det finns intressantare grejer out there, men jag får en kick av att känna mig snygg I guess. Det jag kritiserar här är heller inte shopping eller ytlighet, även om de är problem, utan svenskt modes likformighet.


   
SvaraCitera

Jag trodde att mode var till för att följas, eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enigmatic:

Men släng dig i väggen! Man måste kunna uttrycka en kritisk åsikt utan att klassas som tråkig. Om ingen tänkte kritiskt skulle det demokratiska samhället kollapsa, eller nåt.

uppskattar kritiskt tänkande, dock inte whinande, vilket är precis vad du håller på med. att du sedan i individualismens namn hackar på människors klädval är så högt upp på dubbelmoralsskalan att det är skrattretande.

tevepro:

Du är förstås unik och mycket bättre än alla andra.

självklart.


   
SvaraCitera