Aviseringar
Rensa alla

Svenskarnas parti har lagts ned


Ämnesstartare

Ok gammal nyhet, men tänkte om det var fler än jag som missat det då jag upptäckte det först idag.

Svenskarnas parti (SvP) lades alltså ner den 10 maj. Anledningen tros bero på det dåliga valresultatet i höstas.

http://www.expressen.se/nyheter/svenskarnas-parti-upploses/

Vad tycker ni om detta och hur tror ni att det kommer att påverka svensk politik?


   
Citera
Ämnesstartare

PartyPartyParty dom kan dra åt helvete


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dem har inte påverkat någon förutom att media har gjort så att det ser ut som att de har fått 45% i riksdagen Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fler SD-röster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Najs, fast problemet blir att SD kommer få fler röster och ännu mer makt Tumme ned Kan ha varit ett strategiskt val på så sett


   
SvaraCitera
mynona

Det var tråkigt. Jag föredrar en splittrad nazism framför en effektiv och enda sådan


   
SvaraCitera
mynona

Bobo: Vad tycker ni om detta och hur tror ni att det kommer att påverka svensk politik?

Fler röster på SD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns extremt få nazister i Sverige så egentligen gör det väl ingen större skillnad. Dock kan det ju vara behagligt för människor att kanske slippa riskera att möta SVP-valarbetare. SVP har tidigare varit ett sätt för SD att bli av med de mest avvikande sympatisörerna vilket naturligtvis har varit bra. Dock har man ingen koll på den svenska nazistiska rörelsen om man tror att dessa går tillbaka till SD nu. Finns nämligen ett enormt hat bland nazister gentemot SD som man anser bara är fejk-nationalister som går judarnas intresse till mötes. En nationalist som sviker sin ras är för en nazist nästan värre än en icke-nationalist, speciellt om nationalisten samtidigt är vänligt inställd till andra etniciteter, i synnerhet judar. 


   
SvaraCitera

Å andra sidan skulle väl Nordfront bilda ett parti, så det är väl dit rösterna lär gå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror likt NiklasW.


   
SvaraCitera

Nachac: Fler SD-röster.

Höst 10 pers. Det är i huvudsak M- och S-väljare som emigrerar till SD... i någon mening vanligt folk... något främlingsfientliga, men knappast nazister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Höst 10 pers. Det är i huvudsak M- och S-väljare som emigrerar till SD... i någon mening vanligt folk... något främlingsfientliga, men knappast nazister.

Snarare större delen av partiet. Menar inte att det är den huvudsakliga väljarbasen för SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Dock har man ingen koll på den svenska nazistiska rörelsen om man tror att dessa går tillbaka till SD nu.

Precis. SvP:are anser inte SD vara ett dugg bättre än de övriga 7. Sett några som tänkte rösta SD i ett eventuellt nyval som röstade SvP i det riktiga valet när Karlsson sa att de tänkte fälla varje regering som tänkte öka invandringen, men dessa få lär ju ha försvunnit igen efter uteslutningen av Kasselstrand och Hahne. Såg t.om en tråd på Flashback där TS hävdade att SD numera var en del av DÖ eftersom de la ner sina röster i budgetomröstningen i veckan.

https://www.flashback.org/t2584431

Ruttenfisk:
Å andra sidan skulle väl Nordfront bilda ett parti, så det är väl dit rösterna lär gå?

Nordiska motståndsrörelsen. Nordfront är bara en nyhetsportal.

Frågan är bara varför de tror att ett sådant parti skulle lyckas bättre än SvP även om jag välkomnar konkurrensen.


   
SvaraCitera

Nachac: Snarare större delen av partiet.

Större delen av partiet/partianhängarna är garanterat missnöjda med SDs politik... saker man inte gillar är den "öppna svenskheten", stödet till Israel, uteslutandet av politiker med extrema åsikter m.m... saker man gillar är rashygien, antisemitism, förintelseförnekelse, starka ledare m.m.... varför skulle de få för sig att rösta på SD? En liten del av dem som röstade på SvP i fjol kanske tycker att det är en bra idé ändå... på sin höjd 1000 personer... piss i Mississippi i jämförelse med läckor från S och M, vilket var vad jag menade...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist: Större delen av partiet/partianhängarna är garanterat missnöjda med SDs politik... saker man inte gillar är den "öppna svenskheten", stödet till Israel, uteslutandet av politiker med extrema åsikter m.m... saker man gillar är rashygien, antisemitism, förintelseförnekelse, starka ledare m.m.... varför skulle de få för sig att rösta på SD?

För att det är det partiet som är ideologiskt närmast och har makt. Samma anledning som dåvarande ledaren för Nationaldemokraterna sade sig rösta på SD. Förstår återigen att det är inget jämfört med resten av väljarna, precis som du säger.


   
SvaraCitera