Aviseringar
Rensa alla

Svenskarnas parti har lagts ned


Ämnesstartare

NiklasW:

Bevara Sverige svenskt var ett valspråk för SD på den tiden. Behöver inte vara problematiskt alls. Skicka ut alla muslimer sa säkert enskilda företrädare. Problematiskt naturligtvis. Men fortfarande inget partiet i stort stod för och inget som går att jämföra med att faktiskt i regeringsställning föra ren rasistisk politik. Några enskilda företrädare för ett litet parti rör det sig om. Att en 15 år gammal Jimmie Åkesson skulle vara medveten om detta är dock ganska otroligt. 

varför kan du inte erkänna att SD som parti har ideologiskt tvivelaktiga rötter?

du får inte till någon faktamässig pondus när du går in på hårklyverier angående organisationers namn och exakta ordalydelser. det ser bara desperat ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Vet du varför? För att de sprang ur organisationen Bevara Sverige svenskt.

Korrekt. BSS var en av flera organisationer SD grundades ur.

Nachac:

Som sagt, det är inget jag förnekar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Som sagt, det är inget jag förnekar.

Bah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: varför kan du inte erkänna att SD som parti har ideologiskt tvivelaktiga rötter?

du får inte till någon faktamässig pondus när du går in på hårklyverier angående organisationers namn och exakta ordalydelser. det ser bara desperat ut.

Jag har aldrig sagt något annat. SD grundades ur flera organisationer, varav några var direkt rasistiska. Man hade dessutom under början av sin historia nazister och rasister i partiet, inte minst i sina demonstrationståg. 

Vad jag däremot ifrågasätter är att Jimmie Åkesson idag ska ta ansvar för hur det lilla och splittrade partiet han gick med i som 15-åring var då. Det jag också ifrågasätter är när folk hävdar att SDs historia är relevant för vad partiet är idag och framförallt att personer som drar den slutsatsen inte använder samma måttstock vad gäller de övriga partiernas historia. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: du går in på hårklyverier angående organisationers namn och exakta ordalydelser. det ser bara desperat ut.

Dessutom har jag inte gjort något av detta. Du verkar ha läst någon annan diskussion alternativt inte förstått innehållet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Envisas? Jag drog en parallell enligt vanlig argumentation för att framföra en poäng.

Ja, du tycks dra upp det rätt ofta. "SD har sina rötter i mer extrema organisationer och SvP-sympatisörer kommer därför lägga sin röst på dem" var det poängen eller på vilket sätt var det relevant? 

Nachac:
Jag påtalade varför det inte var "ignorant" eller "okunnigt" att påstå att flera ex-SVPare skulle gå över till SD.

Det har jag inte sagt någonting om. Det jag talade om som okunnigt och ignorant var att konstatera det som en självklarhet att det är dit före detta SvP-väljare kommer att söka sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad: Ja, du tycks dra upp det rätt ofta. "SD har sina rötter i mer extrema organisationer och SvP-sympatisörer kommer därför lägga sin röst på dem" var det poängen eller på vilket sätt var det relevant?

Det skulle jag inte påstå, men whatver. Poängen var att de inte är så olikartade som du lät påskina.

rotorblad: Det har jag inte sagt någonting om. Det jag talade om som okunnigt och ignorant var att konstatera det som en självklarhet att det är dit före detta SvP-väljare kommer att söka sig.

Hårklyverier, men ålrajt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det skulle jag inte påstå, men whatver. Poängen var att de inte är så olikartade som du lät påskina.

Med din logik är det minst lika logiskt att nazister väljer att rösta på S, partiet som kom med förslaget att markera J i pass tillhörande tyska judar på slutet av 30-talet för att kunna identifiera dessa och partiet som var för tvångssterilisering. 

Nachac:
Hårklyverier, men ålrajt.

Nej. Det är inte hårklyverier, det är att rätta vilt feltolkande och förvrängda citat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad: Med din logik är det minst lika logiskt att nazister väljer att rösta på S, partiet som kom med förslaget att markera J i pass tillhörande tyska judar på slutet av 30-talet för att kunna identifiera dessa och partiet som var för tvångssterilisering.

Nej, det är det inte. Socialdemokraterna färgades av omständigheterna, varken rasism eller nazism ligger i deras ideologi. SVP och SD går emot omständigheterna.


   
SvaraCitera

Jag läste i SvD att i en pytteliten artikel, om man ens kan kalla det för en artikel, snarare en notis om att SvP hade lagt ner.

Det lär inte hända så mycket. SvP lär bli ersätta av Svensk motståndsrörelse som är riktiga nazister som på riktigt kämpar för lite kort sagt ett vitare samhälle.
SvP var nog nazister light känns det som eller så är de bara kanske inte så grova som Svenska motståndsrörelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Jag läste i SvD att i en pytteliten artikel, om man ens kan kalla det för en artikel, snarare en notis om att SvP hade lagt ner.

Det lär inte hända så mycket. SvP lär bli ersätta av Svensk motståndsrörelse som är riktiga nazister som på riktigt kämpar för lite kort sagt ett vitare samhälle.
SvP var nog nazister light känns det som eller så är de bara kanske inte så grova som Svenska motståndsrörelsen.

SVP var definitivt nazister, men inte särskilt militanta i sin organisation, vilket Svenska motståndsrörelsen definitivt är. 


   
SvaraCitera

Nachac:

 varken rasism eller nazism ligger i deras ideologi.  SD går emot omständigheterna.

Vad gör SD nazistiska om man bortser från deras förflutna? Står det något som är nazistiskt i deras partiprogram t.ex.?


   
SvaraCitera

NiklasW:

SVP var definitivt nazister, men inte särskilt militanta i sin organisation, vilket Svenska motståndsrörelsen definitivt är. 

Precis, jag skrev dock, lite tydligare, i slutet av texten, att de var nazister men inte lika grova som Svenska Motståndsrörelsen.
Jag är väl lite otydlig kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: Vad gör SD nazistiska om man bortser från deras förflutna? Står det något som är nazistiskt i deras partiprogram t.ex.?

Jag orkar ärligt talat inte den här karusellen igen.


   
SvaraCitera

Nachac:

Jag orkar ärligt talat inte den här karusellen igen.

Du behöver ju inte dra ut en 1000 sidor när du bara kan ta ut ett blad av sammanfattningen.
Kan du inte bara säga vad som ni är nazistiskt med SD om man bortser från deras förflutna. Står det något i Partiprogrammet osv?


   
SvaraCitera