Aviseringar
Rensa alla

Svenskt medborgarskap


Ämnesstartare

Någon som ansökt och vet hur lång tid det tar osv? 
mvh ganska brådskande


   
Citera
Ämnesstartare

någon speciell anledning att du vill bli medborgare? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tog mig 2 år, mamma 5 år osv. tror d beror på massa saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min bror vill gärna slippa göra militärtjänst i främmande land och jag vill gärna rösta/slippa allt extra krångel som kommer när man inte är medborgare i landet man bor i.
Tycker det är fett jobbigt att jag tex. måste ha med mig någon som kan "bekräfta min identitet" när jag ska göra något viktigt eftersom att min nuvarande identitetshandling inte räcker till. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

murare:
någon speciell anledning att du vill bli medborgare? 🙂

Min bror vill gärna slippa göra militärtjänst i främmande land och jag vill gärna rösta/slippa allt extra krångel som kommer när man inte är medborgare i landet man bor i.
Tycker det är fett jobbigt att jag tex. måste ha med mig någon som kan "bekräfta min identitet" när jag ska göra något viktigt eftersom att min nuvarande identitetshandling inte räcker till. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde vara mycket svårare att få medborgarskap än vad det är idag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:

Min bror vill gärna slippa göra militärtjänst i främmande land och jag vill gärna rösta/slippa allt extra krångel som kommer när man inte är medborgare i landet man bor i.
Tycker det är fett jobbigt att jag tex. måste ha med mig någon som kan "bekräfta min identitet" när jag ska göra något viktigt eftersom att min nuvarande identitetshandling inte räcker till. 

Ahkej 🙂 Jo blir ju en del extra krångel. Är själv inte medborgare, men har ingen har ingen värnplikt runt hörnet heller. Tror nordiska länder går hyfsat fort i alla fall. Andra vet jag icke.

kukoxo:
tog mig 2 år, mamma 5 år osv. tror d beror på massa saker

nordiskt/ickenordiskt land? om du har lust att svara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åk hem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

murare:

Ahkej 🙂 Jo blir ju en del extra krångel. Är själv inte medborgare, men har ingen har ingen värnplikt runt hörnet heller. Tror nordiska länder går hyfsat fort i alla fall. Andra vet jag icke.

nordiskt/ickenordiskt land? om du har lust att svara

icke-nordiska 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var 3 år när jag kom till Sverige och blev svensk medborgare när jag var 9år så det kan nog ta en stund (förvisso var detta många år sedan).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Borde vara mycket svårare att få medborgarskap än vad det är idag.

Jag tror du förväxlar medborgarskap med asyl. 


   
SvaraCitera

vet att min kompis pojkvän, född i england, fick sitt medborgarskap efter att ha bott i sverige i ca 2 år. han har bott några månader i england under den tiden också pga visumkrångel, men ja. vet inte mer om ansökningar osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Borde vara mycket svårare att få medborgarskap än vad det är idag. 

Tardig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad händer om en mamma med svenskt medborgarskap föder en unge när hon är på semester i exempelvis Sydafrika? Får mamman ansöka om att ungen ska få svenskt medborgarskap då när de kommer tillbaks efter semestern?? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
vad händer om en mamma med svenskt medborgarskap föder en unge när hon är på semester i exempelvis Sydafrika? Får mamman ansöka om att ungen ska få svenskt medborgarskap då när de kommer tillbaks efter semestern?? 

Ungen ärver väl automatiskt mammans medborgarskap.... eller?

Edit: Japp

  • Ett barn till en svensk mor blir alltid svensk medborgare. Det spelar ingen roll om barnet föds i Sverige eller utomlands.

  http://www.migrationsverket.se/info/283.html


   
SvaraCitera