Aviseringar
Rensa alla

Svenskt medborgarskap


Ämnesstartare

koalan:

Ungen ärver väl automatiskt mammans medborgarskap.... eller?

Edit: Japp

  • Ett barn till en svensk mor blir alltid svensk medborgare. Det spelar ingen roll om barnet föds i Sverige eller utomlands.

  http://www.migrationsverket.se/info/283.html

Aa ok, hade varit fuckat annars. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jag tror du förväxlar medborgarskap med asyl. 

Nej, inte alls. Jag tror du inte vet riktigt vad du själv pratar. Både asyl och medborgarskap bör vara svårare att få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla borde få det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Nej, inte alls. Jag tror du inte vet riktigt vad du själv pratar. Både asyl och medborgarskap bör vara svårare att få.

Asyl ja, men för svenskt medborgarskap tycker jag att kraven räcker gott och väl. Möjligen att man skall lägga till krav på språktest, men i övrigt tycker jag kriterierna är rimliga. 

http://www.migrationsverket.se/info/276.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Asyl ja, men för svenskt medborgarskap tycker jag att kraven räcker gott och väl. Möjligen att man skall lägga till krav på språktest, men i övrigt tycker jag kriterierna är rimliga. 

http://www.migrationsverket.se/info/276.html

Håller inte med. Jag anser att man ska ha bott i Sverige i minst runt 5 år, att man under tiden levt helt enligt svensk lag, att man helt kan prata svenska och att man även kan grundläggande samhällskunskap om Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Asyl ja, men för svenskt medborgarskap tycker jag att kraven räcker gott och väl. Möjligen att man skall lägga till krav på språktest, men i övrigt tycker jag kriterierna är rimliga. 

http://www.migrationsverket.se/info/276.html

språktester i svenska, eller ska något av de officiella minoritetsspråken också gå bra?
tycker överlag att språktester är både dumt och överflödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

språktester i svenska, eller ska något av de officiella minoritetsspråken också gå bra?
tycker överlag att språktester är både dumt och överflödigt.

Herregud. Officiella minoritetsspråken? Blir ju nästan mörkrädd. 
Språktest är helt självklart. Helst hade jag gärna sett att man även bott i landet en längre tid, att man anpassat sig till majoritetssamhället och att man naturligtvis har en stor kunskap om Sverige. Det är det minsta vi svenskar kan kräva från invandrare som får så otroligt mycket av det svenska. Medborgarskapet ska komma med både rättigheter och skyldigheter - det är helt naturligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: majoritetssamhället

Med andra ord: man ska tycka och tänka som "alla" andra?

NiklasW: har en stor kunskap om Sverige

Knappt att ens svenskar har det...
Eller något annat lands invånare heller för den delen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: naturligtvis har en stor kunskap om Sverige

Det är många "etniska svenskar" som har ganska lite koll på Sverige, tycker inte det känns rimligt att ställa det kravet på människor som ansöker om medborgarskap då heller. 

Leijonsparf: språktester i svenska, eller ska något av de officiella minoritetsspråken också gå bra?
tycker överlag att språktester är både dumt och överflödigt.

I Svenska i sådant fall. Tycker inte att man skall ha några andra direkta kunskapskrav som att veta vad man äter på midsommarafton eller dylikt, men att kunna förstå och kunna göra sig förstådd på Svenska tycker jag att man kan kräva av någon som vill bli medborgare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jkdlsgft:
alla borde få det

så du tycker att sitationen i malmö är hållbar? 50 % invandrare i en stad som är svensk? så ska det inte vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det är många "etniska svenskar" som har ganska lite koll på Sverige, tycker inte det känns rimligt att ställa det kravet på människor som ansöker om medborgarskap då heller. 

Vilket vi naturligtvis också bör ändra på. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:
Med andra ord: man ska tycka och tänka som "alla" andra?

Till viss del. Man ska iallafall dela de grundläggande värderingarna vårt samhälle bygger på och man ska av andra svenskar uppfattas som svensk, då kan en del i det exempelvis vara att fira samma traditioner och i det sociala samhället bete sig likt det svenska majoritetssamhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Vilket vi naturligtvis också bör ändra på.

Då får du nog göra ett kirurgiskt ingrepp på hela den svenska folksjälen. Vi är generellt sett ganska ointresserade av vårt eget ursprung och kultur, är ju bara att jämföra med hur Norge firar sin nationaldag mot hur vi "firar". 

Vi har inte den nationalistiska sammanhållning som du försöker eftersträva. Detta beror troligen på att Sverige som land har stött på väldigt lite motgång, det som ofta enar ett folk är en gemensam konflikt mot något annat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_fat_one:

så du tycker att sitationen i malmö är hållbar? 50 % invandrare i en stad som är svensk? så ska det inte vara.

borde vara 100% invandrare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco: Knappt att ens svenskar har det...
Eller något annat lands invånare heller för den delen.

Hjärta

NiklasW: Vilket vi naturligtvis också bör ändra på.

Varför? Varför ska någon bestämma vad folk ska vara intresserade av och skaffa sig kännedom om? Om jag inte är så intresserad av att ha koll på mitt ursprungsland och/eller det land jag bor i, varför ska jag då tvingas till att ha det? Vad skulle det ha för positiv påverkan på mig eller någon alls som människa? På vilket sätt skulle det underlätta vardagen?

Hjärta


   
SvaraCitera