Aviseringar
Rensa alla

svenskt näringsliv: sänk studiestödet för humaniorastudenter


Ämnesstartare

http://www.svd.se/naringsliv/sn-sank-studiestodet-for-humaniora_6283996.svd

svenskt näringsliv har nu tagit uppfattningen att humaniorastudier i praktiken är studier inför högutbildad arbetslöshet, och vill göra något åt detta. närmare bestämt genom att sänka bidragsdelen för studier av dessa ämnen på högskolenivå.

jag tänker mig att man skulle kunna gå längre i denna åtgärd, och även dra ner studiebidraget för gymnasiestuderande som väljer dylika utbildningar. jag tänker mig även att det skulle kunna vara en nyttig erfarenhet, där man i princip säger att hej, du kommer ju vara arbetslös efter utbildningen, så vi gör dig i själva verket en tjänst när vi vänjer in dig i fattigdomen, eventuellt skuldsätter dig lite extra under din studietid.

med tanke på vår nuvarande skolminister så känns det väl inte orimligt att detta blir verklighet, då det sedan länge är konstaterat att han hatar allt vad studenter heter, i synnerhet om dessa studerar dylika ämnen. vad tycker um om detta?


   
Citera
Ämnesstartare

tja svenskt näringsliv är ju knappast en samling av dom skarpaste hjärnorna i landet...

finns nog bättre sätt att få folk att välja vissa utbildningar än att försätta dem som ändå väljer det i social misär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kattilda:

tja svenskt näringsliv är ju knappast en samling av dom skarpaste hjärnorna i landet...

de är inte det, nej. läser man kommentarerna (som för en gångs skull håller en rätt vettig nivå, till skillnad från i majoriteten av svd-artiklar) så märks rätt tydligt att det är få som håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satt och väntade på att någon skulle gå igång på detta.

Mitt sociala, snälla jag: fel. Givetvis ska vi satsa både på naturvetenskap och humaniora. Samhället måste vara dynamiskt, det tjänar vi alla på. Det blir också mitt riktiga svar.

Mitt cyniska, rent logiska jag: En haikupoet kommer med stor sannolikhet inte vara självförsörjande inom just detta och kostar således en massa resurser. Jag skulle jättegärna be honom att bekosta sin hobby själv istället för att vi som arbetar ska stå för det. Rent logiskt skulle ett sånt här införande också sänka arbetslösheten eftersom att folk då skulle utbilda sig till sådant (andra) anser att det går att försörja sig på och där det finns en efterfrågan med möjlighet till arbete. Var jag hemsk nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svenskt näringsliv brukar inte ha mycket rätt när dem avgör vilka arbeten som kommer att behövas och vilka som inte kommer behövas.så det är lite förvånande att deras utspel får så mycket uppmärksamhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssnar de över huvud taget på vad de själva säger? "Vi vill visa att de här utbildningarna inte lönar sig."

Eller ännu bättre: "Vi vill visa att drömmar inte lönar sig."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Var jag hemsk nu?

Nej, men kortsynt, precis som Svenskt näringsliv. Man kan ju rada upp en rad oönskvärda konsekvenser av sådant handlande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej, men kortsynt, precis som Svenskt näringsliv. Man kan ju rada upp en rad oönskvärda konsekvenser av sådant handlande.

Javisst, det är ju dock inget jag ställer mig bakom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Javisst, det är ju dock inget jag ställer mig bakom.

Ne, förstod det. Tänkte lägga fram lite argument och förklaring här, men äh, knulla det, skjut dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Var jag hemsk nu?

nej, bara väldigt inskränkt. det borde väl om något snarare läsas mer humanioraämnen även på utbildningar som inte har detta som fokus, även om mängden filmvetare förmodligen är rätt orimlig. men å andra sidan, utbildningar som inte leder till någon garanterad eller ens särskilt tydlig anställningsbarhet kan nog definitivt vara av godo i väldigt hög uppfattning. vårt samhälle utvecklades och effektiviserades efter bofastheten genom att inte alla människor behövde arbeta på fälten, bland annat på grund av tekniska innovationer, som ledde till att arbetskraft friades upp och kunde bli byråkrater, ingenjörer, ekonomer och filmvetare. detta är uppenbarligen inget som varit av ondo tidigare i historien. varför skulle det vara av ondo idag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Undrar vilken utbildning nissarna på Svenskt näringsliv läste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Undrar vilken utbildning nissarna på Svenskt näringsliv läste.

Parapsykologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Undrar vilken utbildning nissarna på Svenskt näringsliv läste.

behöver man en utbildning för att framföra andra personers åsikter? visst, vill man göra ett bra jobb så kan ju någon kommunikationsutbildning eller dylikt flum vara bra, men det gör de uppenbarligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

behöver man en utbildning för att framföra andra personers åsikter? visst, vill man göra ett bra jobb så kan ju någon kommunikationsutbildning eller dylikt flum vara bra, men det gör de uppenbarligen inte.

Något skit måste de ju ha läst.


   
SvaraCitera