Prototypen är en 13% skala radiostyrd modell som använder en liten 160N jetmotor. Den väger 15kg och har 2,4 m längd och 1,5 m vingspann. Det ser ut ungefär så Gripen och den viktigaste skillnaden är V-svans i stället för den traditionella vertikala stabilisatorn. Denna lilla prototypen inte är representativt för ett framtida fighter, men placeringen av dess kontroll ytor liknar andra ritningar att SAAB har släppt tidigare:
Dessa bilder är från en officiell SAAB presentation för en nästa generation stridsflygplan. Det är större än den mycket kompakta Gripen och har två motorer. Den har en facetterad flygkroppen med små inre vapen fack för luft-luft robotar. Större nyttolast kommer att ske externt och det kommer att finnas bestämmelser om nära integration med UCAVs. Den allmänna ordningen bortsett från motorer och stealth ytbeläggning liknar flygande skala demonstratorn och detta är en stark indikation på att detta generella design är mycket övervägas. En V-tail har många fördelar för ett stealth flygplan. Den ersätter fyra (twin jet motor fighter har oftast två vertikala stabilisatorer) ytor med två och undviker den vertikalt korsande flygplan. Den minskar också dra och om det kombineras med vektor munstycken kan också mycket kompakt.
AAB har också forskat andra stealth element som Luftintagen att skydda kompressorn från radarn strålning. I bilden ovanför skissen till vänster är från en SAAB patent avseende en stealth flygplan och liknar DSI (divertless överljudsfart intag) som testades i ett F-16 prototyp för att utvärdera konceptet för X-35 / F -35. Denna design använder en bump att avleda shockwave när flygplanet närmar sig ljudets hastighet och dess kvarter direkt syfte att kompressorn därmed göra en radar blockerare onödigt.

Snabb översättning av Google Translate..
Detta planet ska vara i bruk senast 2040, då man ska ersätta Jas 39 Gripen, Jag kan se charmen av svenskt i flygplanet men man har också fått några små detaljer ifrån USA.