Aviseringar
Rensa alla

Sverige, förr i tiden?


Ämnesstartare

Halloj!
Jag har alltid haft en fascination för hur Sverige såg ut "förr i tiden", eller i alla fall innan jag föddes 2005. Jag har i alla fall kommit fram till att världen inte var svartvit och att färg alltid funnits. Tillbaka till frågan- ni "äldre" på forumet, vad finns det för stora skillnader mellan idag och säg 20 år och tillbaka? 
Vad diskuterade man på fiken, vad var tidernas "snackis"? Pratade man annorlunda? 
Tell me! >.>


   
Citera
Ämnesstartare

Det har ju varit en hel del kontroverser och händelser genom årtiondena, Elvis sensuella höftrörelser, Sprängningen av tyska ambassaden 1975 i Stockholm
kan ses här om man vill ->[

]

hm...vad finns det mer... JA! Per Oscarssons fina framträdande i tv där han "klär av sig" i direktsändning och pratar om invandringen i Sverige. När Sverige gick över från vänstertrafik till högertrafik, kontroverserna kring motorsågsmassakern -filmerna, mordet på Olof Palme, "Katastrofen" som skulle inträffa vid millennieskiftet på nyårsafton, finns hur mycket som helst som hänt och pratats om genom åren.

man kan alltid söka på årtal på Wikipedia och se vad för händelser som poppar upp. gamla kända nyhetssändningar kan man hitta på youtube eller på öppna arkivet på svt.se

och ja man har definitivt förändrat sitt sätt och prata på genom åren, speciellt slang-språket
idag hör man inte direkt ord som "Plingplong taxi", "pärer", "juppinalle" (osäker på stavning) m.m 


   
SvaraCitera

När jag föddes så va DVD da shit men jag var mer van vid VHS men det fasades ut till slut. Tjock-TV var också ganska vanligt och jag blir så nostalgisk av 4:3-formatet. Jag föddes 2000 så det är snart 20 år sen, fan va gammal man känner sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lazarus:
När jag föddes så va DVD da shit men jag var mer van vid VHS men det fasades ut till slut. Tjock-TV var också ganska vanligt och jag blir så nostalgisk av 4:3-formatet. Jag föddes 2000 så det är snart 20 år sen, fan va gammal man känner sig.

Hur såg det ut på "allmänna" platser back then? År 2000 var ju inte jättelänge sedan men jag skulle personligen gissa på att det såg någorlunda likadant ut som det gör idag. Tänker typ på affärer, centrum etc. 


   
SvaraCitera

spearmint:

Hur såg det ut på "allmänna" platser back then? År 2000 var ju inte jättelänge sedan men jag skulle personligen gissa på att det såg någorlunda likadant ut som det gör idag. Tänker typ på affärer, centrum etc. 

Jag minns helt ärligt inte, jag föddes som sagt 2000 och det var väl ungefär som det är nu men det är givetvis inte sant till 100% men jag vet inte riktigt hur samhället såg annorlunda ut jämfört med nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag föddes så var det inga tävlingar om vem som såg mest lik en plastbit, inga kim kardashian rumpor. alla var bara allmänt glada och utseendet var inte viktigt och man lekte mer  än vad dagens barn surfar på intermer nowadays

så ja samhället förändras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl lite på vad du menar med "förr i tiden" men den största dramatiska negativa förändringen med Sverige under detta årtusende är väl massinvandringen av araber och afrikaner som fört med sig att brottsligheten ökat och säkerheten minskat ute på gator och torg och i synnerhet för yngre tjejer. Skottlossningar,  bilbränder och gruppvåldtäkter existerade ju knappt för 50 år sedan men idag händer det ju var och varannan dag. Tumme ned  Gråter  Arg


   
SvaraCitera