Aviseringar
Rensa alla

Sverige jämställt?! Du skoja!


Ämnesstartare

Jag läste en artikel i Aftonbladet om kommuner som “försäkrar vård av personal utan slöja” Jag blev så otroligt jävla arg och ledsen, behöver verkligen höra andras åsikter och få skriva av mig lite.

Tror inte så många äldre faktiskt har ett problem med personal som bär slöja.. Troligtvis är det något som vårt svennesamhälle hittat på för att "bevara den svenska kulturen" och mena på att vi måste "tänka på de äldre"... Skitsnack..
Samhället skulle inte behöva se ut så här om inte alla svennar skulle vara så otroligt fega.. Usch!
Personerna hade inte fått de jobben om de inte behärskade dem..
Att folk inte ska kunna arbeta som normalt folk pågrund av religion, hudfärg, läggning, tatueringar, piercingar, eller funktionshinder kan väll omöjligt anses som ett jämställt samhälle.. Jämställdhet handlar inte bara om män och kvinnor ni vet..
Rädsla kommer från hat och okunskap..


   
Citera

Har inte hört någon klaga på vanliga slöjor.
Det är när det gäller heltäckande som döljer hela ansiktet som är problemet.


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin: Tror inte så många äldre faktiskt har ett problem med personal som bär slöja

Du har aldrig jobbat inom vården va?Mycket glad Gamlingar har problem med allt de kan hitta problem med. Dock tycker jag inte att de alltid ska få sin vilja igenom.

Samtidigt tycker jag inte det är för mycket begärt att man vill se ansiktet på sina vårdare.


   
SvaraCitera

Om man söker ett jobb så tycker jag att man ska vara beredd att klä sig på det sätt som är lämpligt för det yrket, och vad som är lämpligt är upp till arbetsgivaren att bestämma. 

Likaså, om funktionshindren eller till exempel religiösa värderingar står i vägen för yrkesutövande så ska man inte vara tvingad att anställa den personen. Som ett exempel kan man ta barnmorskor som inte vill delta i aborter då det strider mot deras religiösa värderingar, då klarar de ju inte av yrkets arbetsuppgifter och därmed är det enligt mig rättfärdigat att inte anställa eller avskeda vederbörande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
Har inte hört någon klaga på vanliga slöjor.
Det är när det gäller heltäckande som döljer hela ansiktet som är problemet.

Menar du att folk skulle kunna uppfatta det som skrämmande eller?


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Menar du att folk skulle kunna uppfatta det som skrämmande eller?

Självklart. Det skapar ju inte någon trygghet direkt om man inte ens kan se ansiktet. Speciellt inte för äldre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Om man söker ett jobb så tycker jag att man ska vara beredd att klä sig på det sätt som är lämpligt för det yrket, och vad som är lämpligt är upp till arbetsgivaren att bestämma. 

Likaså, om funktionshindren eller till exempel religiösa värderingar står i vägen för yrkesutövande så ska man inte vara tvingad att anställa den personen. Som ett exempel kan man ta barnmorskor som inte vill delta i aborter då det strider mot deras religiösa värderingar, då klarar de ju inte av yrkets arbetsuppgifter och därmed är det enligt mig rättfärdigat att inte anställa eller avskeda vederbörande. 

Men hur många människor bryr sig egentligen om sådant? Så skulle du kunna säga att du inte skulle kunna bli serverad din mat av någon som kanske har ett enligt dig ser förjävlig ut? Eller bli inlagd på på sjukan och ha en läkare som bär turban?

Men hallå!!! de är väll lika mycket människa som alla andra! Jo absolut, man kan inte undvika arbetsuppgifter som hör till yrket men man kan försöka anpassa samhället en aning efter de som är i behov av  extrahjälp.... 


   
SvaraCitera

Du skojar*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

Självklart. Det skapar ju inte någon trygghet direkt om man inte ens kan se ansiktet. Speciellt inte för äldre.

Varför skulle det vara mer skrämmande för äldre än för en tonåring eller ett barn?!Tardig


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Menar du att folk skulle kunna uppfatta det som skrämmande eller?

Om jag nu skulle gå till sjukvården, skulle jag då inte känna mig särskilt trygg med någon om jag inte ens kan se deras ansikte. Anonymitet bygger inte upp förtroende. Det har ingenting med jämställdhet eller ens syn på övriga kulturer att göra. 


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Varför skulle det vara mer skrämmande för äldre än för en tonåring eller ett barn?!Tardig

De kan vara senila och de är inte lika varna vid det kanske. Tror dock det är mer skrämmande för barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du har aldrig jobbat inom vården va?Mycket glad Gamlingar har problem med allt de kan hitta problem med. Dock tycker jag inte att de alltid ska få sin vilja igenom.

Samtidigt tycker jag inte det är för mycket begärt att man vill se ansiktet på sina vårdare.

Men man kan inte be en människa ändra sin tro bara för att man själv inte kan förstå hur det kan vara så viktigt..


   
SvaraCitera

Om de nu tycker att det är såpass viktigt att ha på sig heltäckande slöja kanske de inte ska söka den typen av jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MaximusPrime:
Du skojar*

Skulle jag!Trött


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Men hur många människor bryr sig egentligen om sådant? Så skulle du kunna säga att du inte skulle kunna bli serverad din mat av någon som kanske har ett enligt dig ser förjävlig ut? Eller bli inlagd på på sjukan och ha en läkare som bär turban?

Tydligen är det en hel del som bryr sig om det. Utseende och klädsel påverkar hur vi ser på andra människor, vare sig vi vill det eller ej. 

Jag skulle inte ha någonting att bli serverad av någon som ser förjävlig ut, så länge hen har ett gott uppförande. Likaså har jag inget emot läkare med turbaner. Om något så är det enda jag egentligen bryr mig om ifall jag kan se deras ansikten eller ej. Sen tycker jag att det trots allt är upp till arbetsgivaren att göra bedömningen om det är ett problem för yrkesutförandet eller inte. 

Jag anser dock att om man arbetar med andra människor är det extra viktigt att kunna anpassa sig själv och sin klädsel till arbetet. 


   
SvaraCitera