Aviseringar
Rensa alla

Sverige jämställt?! Du skoja!


SlutaKastaPälorÅtSvin:

Men man kan inte be en människa ändra sin tro bara för att man själv inte kan förstå hur det kan vara så viktigt..

Det handlar inte om att tvinga individer att överge sin tro, utan snarare att det är viktigt att de kan anpassa utövandet av sin tro till samhället de lever i. Bara för att man är muslim betyder inte det att man stöder religionens kvinnosyn, och likaså kan man vara troende muslim utan att bära heltäckande slöja hela tiden. 


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Men man kan inte be en människa ändra sin tro bara för att man själv inte kan förstå hur det kan vara så viktigt..

Det är klart man kan. Tro är något påhittat och låter man det gå före sitt jobb så kommer man inte långt i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Om jag nu skulle gå till sjukvården, skulle jag då inte känna mig särskilt trygg med någon om jag inte ens kan se deras ansikte. Anonymitet bygger inte upp förtroende. Det har ingenting med jämställdhet eller ens syn på övriga kulturer att göra. 

Jag menar inte att de inte har något ansvar. Självklart ligger en stor del av ansvaret på dom... Men att ändra sin religionsuppfattning för att försörja sig låter väll en aning absurt! tycker du inte.. Och ska vi vara ärliga, vårdpersonal med burka eller niqab är inte vanligt 😉


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Jag menar inte att de inte har något ansvar. Självklart ligger en stor del av ansvaret på dom... Men att ändra sin religionsuppfattning för att försörja sig låter väll en aning absurt! tycker du inte.. Och ska vi vara ärliga, vårdpersonal med burka eller niqab är inte vanligt 😉

De behöver som sagt inte direkt ändra sin religionsuppfattning för att försörja sig. De kan antingen ändra sitt utövande av religionen något genom att inte bära heltäckande slöja då de arbetar eller så kan de söka ett annat jobb. 

Jag ser det inte som orimliga krav. Varför ska samhället behöva anpassa sig efter enskilda individer som inte är beredda att göra detsamma? Det är en annan sak med människor som verkligen försöker anpassa sig, men inte kan av diverse anledningar. 


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:
Samhället skulle inte behöva se ut så här om inte alla svennar skulle vara så otroligt fega.. Usch!

Tycker ärligt talat att det där var ganska nedvärderande mot svenskar. Förvänta dig inte att bli rättvist behandlad om du inte behandlar andra rätt. För vi alla "svenskar" hållet inte med om att man inte ska ha slöja.

Själv så håller jag med om att slöja inte är ett problem så länge man ser ansiktet. Däremot tycker jag att flytande svenska ska vara ett krav inom vård och äldreomsorg.


   
SvaraCitera

Om man har ett yrke ska inte ens religion eller kultur etc påverka hur man är eller hur man klär sig på arbetstid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
Om de nu tycker att det är såpass viktigt att ha på sig heltäckande slöja kanske de inte ska söka den typen av jobb.

Nej visst har de ett val där men att inte som vem som helst kunna söka ett jobb.. Kan du förstå hur det skulle kännas att leva sitt liv utan att bli accepterad av samhället..


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin: Nej visst har de ett val där men att inte som vem som helst kunna söka ett jobb.. Kan du förstå hur det skulle kännas att leva sitt liv utan att bli accepterad av samhället..

Kan förstå att det är jobbigt om man inte blir accepterad för t.ex. hudfärg, funktionshinder, kön och så vidare. Men för en slöja. Cry me a river.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

De kan vara senila och de är inte lika varna vid det kanske. Tror dock det är mer skrämmande för barn.

Man föds inte med nedvärderande tankar om andra.. I så fall får väll de som är ansvariga för den senile medela sjukhuspersonalen att personen i fråga inte vill vårdas av folk som inte är "hel svenska"


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin: I så fall får väll de som är ansvariga för den senile medela sjukhuspersonalen att personen i fråga inte vill vårdas av folk som inte är "hel svenska"

Vad har det med saken att göra? Det är inte ens egna val vilken etnicitet man har. Däremot så är det ens egna val om man vill ha på sig slöja eller inte.


   
SvaraCitera

aristoteles: Dock tycker jag inte att de alltid ska få sin vilja igenom.

Det är de som har jobbat och betalat skatt i hela sitt liv för att upprätthålla den sjukvård som vi har, eller rättare sagt, ska ha, idag.

Dessutom är slöja ett hygienproblem. Samhället ska inte behöva anpassa sig efter religiösa dogmer.


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin: Samhället skulle inte behöva se ut så här om inte alla svennar skulle vara så otroligt fega

Låter väldigt rasistiskt och generaliserande det där!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Tydligen är det en hel del som bryr sig om det. Utseende och klädsel påverkar hur vi ser på andra människor, vare sig vi vill det eller ej. 

Jag skulle inte ha någonting att bli serverad av någon som ser förjävlig ut, så länge hen har ett gott uppförande. Likaså har jag inget emot läkare med turbaner. Om något så är det enda jag egentligen bryr mig om ifall jag kan se deras ansikten eller ej. Sen tycker jag att det trots allt är upp till arbetsgivaren att göra bedömningen om det är ett problem för yrkesutförandet eller inte. 

Jag anser dock att om man arbetar med andra människor är det extra viktigt att kunna anpassa sig själv och sin klädsel till arbetet. 

Haha jo verkar ju vara viktigare än jag trodde.. Det är nog sant men det är tragiskt. Troligtvis beror det på alla fördomar vi har..

Jo det är väll uppenbart, annars skulle de aldrig fått en anställning.. 
jag har i alla fall aldrig stött på någon sjukvårdare man inte sett ansiktet på, men jag vet inte hur det är för dig.
Absolut, men med mer arbetande, alltså mer skattebetalande skulle vi bygga upp ett starkare ekonomiskt samhälle. Om många arbetsgivare då inte vågar anställa en person med jätte bra kunskaper inom det yrke personen sökt. Men pga att personen bär huvudbonad eller bär andra synliga ting som inte inte anses lämplig för yrket förlorar hela samhället på det, det vill säga dels konsumenten, företaget, banken och även du själv i slutändan. 

Visst ska personal bära arbetskläder, men tycker inte att det är rättvist att man ska bli av med sitt jobb för att man har en synlig tatuering..


   
SvaraCitera

Det är så fruktansvärt lätt för priviligierade att sitta o säga att Sverige är jämställt för att de själva inte tvingas uppleva orättvisorna eller vara förtryckta. Sen så är det tyvärr så att pga ojämställdheten är det vita hetero-cis medelklassmäns röster vi oftast hör trots att det finns så många med historier att berätta.


   
SvaraCitera

Fransson: Det är de som har jobbat och betalat skatt i hela sitt liv för att upprätthålla den sjukvård som vi har, eller rättare sagt, ska ha, idag.

Antar att du aldrig heller jobbat inom vården..Rullar ögonen


   
SvaraCitera