Aviseringar
Rensa alla

Sverige jämställt?! Du skoja!


Ämnesstartare

Ruttenfisk:

De behöver som sagt inte direkt ändra sin religionsuppfattning för att försörja sig. De kan antingen ändra sitt utövande av religionen något genom att inte bära heltäckande slöja då de arbetar eller så kan de söka ett annat jobb. 

Jag ser det inte som orimliga krav. Varför ska samhället behöva anpassa sig efter enskilda individer som inte är beredda att göra detsamma? Det är en annan sak med människor som verkligen försöker anpassa sig, men inte kan av diverse anledningar. 

Självklart måste man finna ett fungerande sett för alla. Det tycker jag däremot inte är rätt, vissa kanske väljer det alternativet men man är olika djupt troende. Som sagt är det också ett alternativ som vissa väljer men det är inte att visa respekt. Precis som det är lika orespektfullt att vårda en patient som inte är bekväm med att personalen har för mycket tatueringar och piercingar till exempel.

Att anpassa sig efter ett samhälle med miljontals olika förväntningar är inte möjligt. Att vara kunnig inom ett yrke har inget med etnicitet, vad personen väljer att göra med sin kropp  eller tro att göra, utan om kunskap och engagemang! 
Folk blir obekväma i situationer de inte är van vid, därför undviker de dem. Alla har olika förutsättningar, men jag anser också att personen behöver offra en del för att visa sin vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Det handlar inte om att tvinga individer att överge sin tro, utan snarare att det är viktigt att de kan anpassa utövandet av sin tro till samhället de lever i. Bara för att man är muslim betyder inte det att man stöder religionens kvinnosyn, och likaså kan man vara troende muslim utan att bära heltäckande slöja hela tiden. 

Det tyckte jag inte att jag sa heller. En människa kan inte annat än försöka. Nej så behöver det absolut inte vara, precis. Men alla har inte något val dessvärre..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är klart man kan. Tro är något påhittat och låter man det gå före sitt jobb så kommer man inte långt i livet.

Hahaha du kanske anser det men det finns folk som ägnar sina liv åt det. Själv är jag ateist men jag kan fortfarande försöka förstå andras sätt att tänka utan att hålla med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:

Tycker ärligt talat att det där var ganska nedvärderande mot svenskar. Förvänta dig inte att bli rättvist behandlad om du inte behandlar andra rätt. För vi alla "svenskar" hållet inte med om att man inte ska ha slöja.

Själv så håller jag med om att slöja inte är ett problem så länge man ser ansiktet. Däremot tycker jag att flytande svenska ska vara ett krav inom vård och äldreomsorg.

Ber om ursäkt om du tog illa upp, men generellt anser jag svenskar (det inkluderar även mig själv) i många fall inte kunna stå för sina åsikter, utan föredra att följa med strömmen. Menar inte att dra alla över en kam för det gäller inte alla.
Förlåt men  det tyckte jag inte att jag sa..

Självklart! det ser jag också som ett krav. Jag tror därför att invandring skulle kunna bli en mer positiv sak för Sverige om man skulle börja begränsa invandringen för att kunna få allt att fungera innan man tar hit fler. Samhället bör därför enligt mig bidra med svenskaundervisning och även en del historieundervisning som som skulle kunna vara bra att ta del av. På så sätt skulle samhället vinna otroligt mycket mer på invandring, då vi är ett väldigt glesbefolkat land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Om man har ett yrke ska inte ens religion eller kultur etc påverka hur man är eller hur man klär sig på arbetstid.

Om samhället ändå tänkte så.... :I


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

Kan förstå att det är jobbigt om man inte blir accepterad för t.ex. hudfärg, funktionshinder, kön och så vidare. Men för en slöja. Cry me a river.

presidente:

Vad har det med saken att göra? Det är inte ens egna val vilken etnicitet man har. Däremot så är det ens egna val om man vill ha på sig slöja eller inte.

Religion kanske inte är lika viktigt för dig som för andra människor...

Du sa att de äldre kunde vara senila och tycka att det var obehagligt, så försökte komma med en lösning på problemet.
Du skulle tro att det var det va....


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Om samhället ändå tänkte så.... :I

Om man har ett arbete ska man agera professionellt.  Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Låter väldigt rasistiskt och generaliserande det där!

Ber om ursäkt om du tog illa upp, anser bara att svenskar i många fall har svårt att stå upp för sina åsikter och hellre följer med strömmen istället för att stå för de dom tycker. Menar inte att dra alla över en och samma kam, ville mest bara förmedla att man inte behöver få tillåtelse för att få tycka och tänka som man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Om man har ett arbete ska man agera professionellt.  Glad

Jo självklartMycket glad


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin: Ber om ursäkt om du tog illa upp, anser bara att svenskar i många fall har svårt att stå upp för sina åsikter och hellre följer med strömmen istället för att stå för de dom tycker. Menar inte att dra alla över en och samma kam, ville mest bara förmedla att man inte behöver få tillåtelse för att få tycka och tänka som man vill.

Det har du nog rätt i, mentaliteten i Sverige verkar vara just att följa strömmen. Jag har hört någon historisk förklaring på det som jag har glömt...


   
SvaraCitera

Vad är det för artikel du läst egentligen?


   
SvaraCitera

Hallå alla svenskar är faktiskt inte jante... sluta va så rasistiska...


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Hahaha du kanske anser det men det finns folk som ägnar sina liv åt det. Själv är jag ateist men jag kan fortfarande försöka förstå andras sätt att tänka utan att hålla med.

Jag lägger ingen värdering i påståendet, jag säger bara som det är.


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Haha jo verkar ju vara viktigare än jag trodde.. Det är nog sant men det är tragiskt. Troligtvis beror det på alla fördomar vi har..

Jo det är väll uppenbart, annars skulle de aldrig fått en anställning.. 
jag har i alla fall aldrig stött på någon sjukvårdare man inte sett ansiktet på, men jag vet inte hur det är för dig.
Absolut, men med mer arbetande, alltså mer skattebetalande skulle vi bygga upp ett starkare ekonomiskt samhälle. Om många arbetsgivare då inte vågar anställa en person med jätte bra kunskaper inom det yrke personen sökt. Men pga att personen bär huvudbonad eller bär andra synliga ting som inte inte anses lämplig för yrket förlorar hela samhället på det, det vill säga dels konsumenten, företaget, banken och även du själv i slutändan. 

Visst ska personal bära arbetskläder, men tycker inte att det är rättvist att man ska bli av med sitt jobb för att man har en synlig tatuering..

Det är lätt att skylla allting på fördomar, men klädsel blir en del av vår personlighet just därför att vi vill det. Det är många som mer eller mindre vill förmedla ett budskap med sin klädstil. 

Det är knappast brist på arbetare i Sverige, snarare brist på jobb. Det leder, grovt förenklat, till att om en person väljs bort av X anledning så får en annan person jobbet i stället, och andelen arbetande är densamma. Det blir då ingen effekt för samhället men arbetsgivaren får en bättre anställd. 

Om tatueringen är ett problem för yrkesutförandet och det finns mer lämpade personer så ser jag inget problem. Om det enbart var så att arbetsgivaren inte gillade tatueringen kan jag hålla med dig, men då är det mer eller mindre irrelevant för diskussionen. 

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Självklart måste man finna ett fungerande sett för alla. Det tycker jag däremot inte är rätt, vissa kanske väljer det alternativet men man är olika djupt troende. Som sagt är det också ett alternativ som vissa väljer men det är inte att visa respekt. Precis som det är lika orespektfullt att vårda en patient som inte är bekväm med att personalen har för mycket tatueringar och piercingar till exempel.

Att anpassa sig efter ett samhälle med miljontals olika förväntningar är inte möjligt. Att vara kunnig inom ett yrke har inget med etnicitet, vad personen väljer att göra med sin kropp  eller tro att göra, utan om kunskap och engagemang! 
Folk blir obekväma i situationer de inte är van vid, därför undviker de dem. Alla har olika förutsättningar, men jag anser också att personen behöver offra en del för att visa sin vilja.

Om man är så djupt troende att man inte kan anpassa sig efter några enkla regler om man flyttar hundratals mil, så borde man kanske inte flytta hit. För att det ska fungera krävs ömsesidig respekt, dvs både att vi respekterar deras skillnader och att de respekterar våra normer och regler i samhället. 

När jag pratar om att anpassa mig till samhället så snackar jag inte om att anpassa sig till alla olika åsikter, utan snarare enkla regler. Som till exempel svensk lag och att anpassa sin klädstil till vad som är lämpligt för yrket. 

Om man jobbar med andra människor så krävs det mycket mer än att bara vara utbildad för jobbet för att vara lämplig. Det krävs även social kompetens, rätt personkemi och att man till viss del kan anpassa sig. Inom till exempel sjukvården är detta extra viktigt. 


   
SvaraCitera

SlutaKastaPälorÅtSvin:

Det tyckte jag inte att jag sa heller. En människa kan inte annat än försöka. Nej så behöver det absolut inte vara, precis. Men alla har inte något val dessvärre..

På vilket sätt kan man inte välja vilken klädstil man har, speciellt när man bor i ett så sekulärt land som Sverige?

Om dessa individer själva inte vill/har möjlighet att anpassa sig alls, varför ska då resten av befolkningen anpassa sig till dem?


   
SvaraCitera