Aviseringar
Rensa alla

Sverigedemokraterna Rätt eller Fel?


Ämnesstartare

Efter en stund när jag surfa runt på facebook såg jag en post, det började som en helt vanlig post med några tänkvärda meningar tyvärr så gick den dock över till ett litet mer hån eller "idiot" förklaring till SD. 

"Din bil är tysk
Din vodka är rysk
Din pizza är italiensk
Din kebab är turkisk
Din demokrati är grekisk
Ditt kaffe är brasilianskt
Dina filmer är amerikanska
Ditt te är tamilskt
Din skjorta är indisk
Din bensin är saudiarabisk
Din dator är kinesisk
Din lagkapten i fotbollslandslaget är från Jugoslavien
Siffrorna du skriver är arabiska
dina bokstäver är latinska
...och du gnäller över att din granne är invandrare??
Dags att fundera ett varv till. I höst är det val. Låt oss rösta bort Sverigedemokraterna en gång för alla! Gilla, dela och sprid vidare!"
- Jonas Wikström

Som ni ser så börjar den som ett tänkvärt argument men övergår till ett angrepp emot SD. Jag tycker det är väldigt tråkigt att se sånt här samtidigt som det är roligt, flera personer har delat detta och själva skrivit meningar såsom; "Rösta bort SD för ett fritt demokratiskt land!", "Inget mer SD, vi är trötta på deras främlingsfientlighet!", "Ut med rasse jävlarna, fritt sverige!". Skulle även vilja påstå att så som det står i inlägget på facebook gäller alla land (nästan), tråkigt att se att man använder det som om det "bara" fanns i sverige.

Skulle säga att de som delat och Jonas Wikström själv är extrema hycklare, ett fritt sverige innebär att det är fritt för alla, samt fri röstning. De säger att de vill ha ett fritt land som är demokratisk genom att hetsa folk till att inte rösta på de dom vill, SD i detta fallet. Skulle självklart tyckt det var lika fel emot ett annat parti. Att stå för ett fritt Sverige innebär att man måste även låta politik som går efter de riktlinjer som är tillåtna, alltså ingen politik emot grundlagar eller människolagar, tycker även det är fel att  ALLTID  påstå att varje argument SD har är just emot invandring. De generaliserar SD som ett rasist parti, det är fel, jag kan deras politik, inget med deras politik är rasistiskt, dock försvarar jag ingen av de individuella personerna som är rasister, det är fel att vara rasist.

Vad tycker ni? Har jag rätt, fel eller inget av det? Kommentera gärna er åsikter.


   
Citera

Att vara emot ett parti och vilja se dem ramla ur riksdagen ska man ju absolut få göra, det behöver ju absolut inte vara antidemokratiskt, tvärt om. 


   
SvaraCitera

Det där argumentet "din pizza är italiensk - rösta inte på SD" är förövrigt ett av de dummaste SD-motståndare använder sig av. SD har ju aldrig någonsin hävdat att det i ett Sverigedemokratiskt samhälle inte ska få finnas kulturella fenomen som kommit från andra länder. Det är ju inte det SDs politik handlar om överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Att vara emot ett parti och vilja se dem ramla ur riksdagen ska man ju absolut få göra, det behöver ju absolut inte vara antidemokratiskt, tvärt om. 

Jo de är sant, syftar dock på alla anklagelser och "missförstånd" sin SD får emot sig?


   
SvaraCitera

linus333:

Jo de är sant, syftar dock på alla anklagelser och "missförstånd" sin SD får emot sig?

Det ska väl också vara tillåtet i ett demokratiskt samhälle. Vill man kalla SD för ett rasistiskt parti får man väl göra det. Däremot gör ju något sådant att man dumförklarar sina egna argument och visar öppet att man inte har någon koll på varken SDs politik eller politik i stort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Det ska väl också vara tillåtet i ett demokratiskt samhälle. Vill man kalla SD för ett rasistiskt parti får man väl göra det. Däremot gör ju något sådant att man dumförklarar sina egna argument och visar öppet att man inte har någon koll på varken SDs politik eller politik i stort.

Personligen tycker jag det är fel att uttrycka argument utan belägg för dem, man kan liksom inte kalla en person för idiot utan en "bra" förklaring?


   
SvaraCitera

linus333:

Personligen tycker jag det är fel att uttrycka argument utan belägg för dem, man kan liksom inte kalla en person för idiot utan en "bra" förklaring?

Naturligtvis är det fel och dumt, men det finns inget motsatsförhållande mellan det och att vara demokratisk. 


   
SvaraCitera

Jag tycker du har rätt... Kommer rösta på SD just för att de andra är idioter


   
SvaraCitera

Det finns inget mer demokratiskt än att lobba emot ett parti.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

är helt rätt att kritisera sånt en tycker är fel. 


   
SvaraCitera

Argument likt det du presenterade där är ett tecken på dålig allmänbildning, analys och kritiktänk. Det händer även ibland att den, i dess olika varianter, reciteras även på den här sidan vilket jag mest brukar skratta åt. Ofta funderar jag ens ifall de tror på vad de själv skriver för det är så fullkomligt korkat att du måste vara en "anti-anti-mångkulturalist" för att tro på den.

Men fritt kan i sammanhanget betyda väldigt mycket och det är inte ens säkert att din definition täcker in i hans kriterier för det. Kan tänka mig att han kan åsyfta frihet för alla att befinna sig här, vilket bevisligen SD är ett hinder för. Men är det ett bra exempel på frihetsbegränsningar och ett talande exempel att hålla emot SD? Skulle knappast tro det. Hur många skulle påstå att miljöpartiet är emot "frihet" om de satte sig emot att låta företag få dumpa kemikalier fritt i naturen? Alla står väl för frihet i någon mån men ofta krockar det mellan olika intressegruppers individuella syn på frihet och de gäller väl för dessa att vaka över vad de känner vara vettiga friheter. Det gör vi mellan att hålla en dialog och kontinuerliga diskussioner kring aktuella ämnen. Han tycker en sak, du en och slutligen jag också en. Och min åsikt är att det inte är ett särskilt odemokratiskt yttrande. Att vilja utestänga olika grupper från politiskt inflytande är fullt normalt och en naturlig del av maktfördelningen i vårt statsskick. Men det är att det måste gå till på ett just och rättvist sätt som inte kränker folkviljan.


   
SvaraCitera

HjärtaKEBAAAAAAAAB Hjärta


   
SvaraCitera

linus333: "Din bil är tysk
Din vodka är rysk
Din pizza är italiensk
Din kebab är turkisk
Din demokrati är grekisk
Ditt kaffe är brasilianskt
Dina filmer är amerikanska
Ditt te är tamilskt
Din skjorta är indisk
Din bensin är saudiarabisk
Din dator är kinesisk
Din lagkapten i fotbollslandslaget är från Jugoslavien
Siffrorna du skriver är arabiska
dina bokstäver är latinska
...och du gnäller över att din granne är invandrare??
Dags att fundera ett varv till. I höst är det val. Låt oss rösta bort Sverigedemokraterna en gång för alla! Gilla, dela och sprid vidare!" - Jonas Wikström

Fast den där Jonas Wikström verkar ju vara mentalt efterbliven. Vad har produkter producerade utomlands att göra med frågan om man vill att staten ska slösa 100-tals miljarder på invandringen varje år?


   
SvaraCitera

Dealbreaker:

Fast den där Jonas Wikström verkar ju vara mentalt efterbliven. Vad har produkter producerade utomlands att göra med frågan om man vill att staten ska slösa 100-tals miljarder på invandringen varje år?

Tumme upp

Weeaboo: Och min åsikt är att det inte är ett särskilt odemokratiskt yttrande. Att vilja utestänga olika grupper från politiskt inflytande är fullt normalt och en naturlig del av maktfördelningen i vårt statsskick. Men det är att det måste gå till på ett just och rättvist sätt som inte kränker folkviljan.

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:
Argument likt det du presenterade där är ett tecken på dålig allmänbildning, analys och kritiktänk. Det händer även ibland att den, i dess olika varianter, reciteras även på den här sidan vilket jag mest brukar skratta åt. Ofta funderar jag ens ifall de tror på vad de själv skriver för det är så fullkomligt korkat att du måste vara en "anti-anti-mångkulturalist" för att tro på den.

Men fritt kan i sammanhanget betyda väldigt mycket och det är inte ens säkert att din definition täcker in i hans kriterier för det. Kan tänka mig att han kan åsyfta frihet för alla att befinna sig här, vilket bevisligen SD är ett hinder för. Men är det ett bra exempel på frihetsbegränsningar och ett talande exempel att hålla emot SD? Skulle knappast tro det. Hur många skulle påstå att miljöpartiet är emot "frihet" om de satte sig emot att låta företag få dumpa kemikalier fritt i naturen? Alla står väl för frihet i någon mån men ofta krockar det mellan olika intressegruppers individuella syn på frihet och de gäller väl för dessa att vaka över vad de känner vara vettiga friheter. Det gör vi mellan att hålla en dialog och kontinuerliga diskussioner kring aktuella ämnen. Han tycker en sak, du en och slutligen jag också en. Och min åsikt är att det inte är ett särskilt odemokratiskt yttrande. Att vilja utestänga olika grupper från politiskt inflytande är fullt normalt och en naturlig del av maktfördelningen i vårt statsskick. Men det är att det måste gå till på ett just och rättvist sätt som inte kränker folkviljan.

Så du tycker det är rätt att fälla en demokratisk grupp med hjälp av argument med felaktiga eller falska belägg? Argumenten kan lika gärna vara okritiserade, icke-källkritiska med, det där tycker jag är fel. Att kritisera och tänka efter, att vara "individuell" är enligt myig varje människas ansvar, att inte tro blankt på det man hör, det lär man sig både i skolan och i sociala sammanhang trots det är folk som manipulerade när man trycker ner någon som redan sitter på knä.

Skulle inte säga att mitt argument tyder på en dålig allmänbildning snarare en synvinkel från där jag står i politiken, jag skulle inte få för mig än att rösta något annat än rött, men känner sympati för alla politiska parti.

Att använda falska eller felaktiga belägg till ens argument i politiska sammanhang är enligt mig fel, samt utan att jämföra ens eget argument emot andra. Att kunna tala snyggt och använda sig av retorik är en sak, men att få samma effekt av bra belägg och argument byggda på fakta är ett annat. Därför kränker det "folkviljan" som du säger enligt mig, skulle ett parti som grundar argument på detta sätt uttrycka sig starkt mot ett annat parti skulle det kränka mig, då visar det partiet att de inte klarar av att argumentera enligt mig.


   
SvaraCitera