Aviseringar
Rensa alla

Sverigedemokraterna 2014


Ämnesstartare

Jag kan stolt säga att jag stöder SD utan att skämmas över det. Är så trött på folk som smutskastar dom hårt. Om ni nu ska kritisera ett parti så mycket som dagens Sverige gör så tycker jag att ni i alla fall kan läsa på innan ni försöker argumentera. Att bygga argument på media och rykten är svagt och visar tecken på att du inte vet vad du snackar om. SD är inte rasister. Om ni nu ska framföra partier som rasister så finns det ganska många andra partier ni kan klassa som rasister med. Moderaterna och vänsterpartiet har t.ex. åsikter som kan anses rasistiska. Men bryr sig folk om det? Nejdå för det är ju SD som ska ta emot allt skit. SD vill limma ihop det krossade Sverige. Majoriteten av de andra partier vill ju motsatsen men döljer det med massa propaganda som låter och ser bra ut. Tänk efter vad som är bäst för Sverige. SD är inte rasister.


   
Citera

du antar vad folk bygger sin kritik på redan i förhand, utan att faktiskt fråga folk varför de tycker sm de gör. 


   
SvaraCitera

zcatboobz: så tycker jag att ni i alla fall kan läsa på innan ni försöker argumentera.

Efter dig Rodnar


   
SvaraCitera

well, shit. du har övertygat mig...

Trött


   
SvaraCitera

Okej.


   
SvaraCitera
skal
 skal

Politik är inget för mig..


   
SvaraCitera
time
 time

Jag kritiserar Sverigedemokraternas politik av flera orsaker. 

1) Jag tycker inte deras finansieringsplaner är hållbara. I sin budget använder de pengar de inte kan garantera att de kommer ha, detta baserat på att de tror de kommer spara så väldigt mycket på den minskade invandringen. Ofta i debatter tycker jag att de avsiktligt glömmer bort att nämna vad samhället tjänar på invandring genom skatteintäkter och arbetskraft. 

2) Sverigedemokraternas historia. De må vara rumsrena nu, men de kommer från nynazistiska rötter, och det var ett medvetet val att inte starta ett nytt parti med ett nytt namn, utan direkt jobba från det som många på nittiotalet kände till som den rasistiska gruppen med Bevara Sverige Svenskt-banderoller.

3) Deras toppolitiker gör bort sig konstant, och vid varje partiskandal handlar det om rasistiska uttalanden, hot, lögner och i andra fall bara rent lolfail-a-la-400000-euro-är-40 tusen miljarder-kronor.

4) Deras politik är bakåtsträvande. Homosexuella ska varken få gifta sig eller adoptera, kvinnors aborträtt inskränks.

5) Alla Sverigedemokrater är inte rasister, nej. Men många, många, många Sverigedemokrater dras till prat och debatter om hur fel det är med muslimer. Lägg märke till att det inte alltid är bara Islam som kritiseras (det är naturligtvis okej att kritisera en religion) utan invandrarna med den kulturella bakgrunden. Det är skillnad på att fördöma en religion och att fördöma alla utövare. 


   
SvaraCitera

Kör på bara. Alla har ju rättigheter att tro på vad man vill. Själv tycker jag att det inte är rasistiskt att inte gilla islam, eftersom att religionen inskränker på många av kvinnors rättigheter, och är generellt gansta dålig. Att säga att alla som tror på islam är hemska människor, då har man gått över "rasistgränsen" tycker jag.


   
SvaraCitera

zcatboobz:

SD vill limma ihop det krossade Sverige. Majoriteten av de andra partier vill ju motsatsen men döljer det med massa propaganda som låter och ser bra ut.

Oavsett var man står politiskt så är inte Sverige krossat. Systemet fungerar och svenskarna har det mycket bättre än i stora delar av världen. När du uttrycker dig som du gör uppfattar jag det snarare som att du lever i en fantasivärld.


   
SvaraCitera

zcatboobz: Moderaterna och vänsterpartiet har t.ex. åsikter som kan anses rasistiska. M

vilka då?


   
SvaraCitera

time: 1) Jag tycker inte deras finansieringsplaner är hållbara. I sin budget använder de pengar de inte kan garantera att de kommer ha, detta baserat på att de tror de kommer spara så väldigt mycket på den minskade invandringen. Ofta i debatter tycker jag att de avsiktligt glömmer bort att nämna vad samhället tjänar på invandring genom skatteintäkter och arbetskraft.

Fast det där är ju bara dumheter. SDs kalkyl bygger både på skatteintäkter och utgifter. Det enda man fått kritik på varit att man chansat på hur många gånger överrepresenterade invandrare är jämfört med inrikes födda när det gäller välfärden då det inte finns siffror på detta. Men då har man räknat lågt jämfört med andra ställen där det finns statistik. SDs beräkning ligger alltså därför, om något, i underkant. Alla studier som gjorts kring invandringen visar ett totalt minus. Detta på grund av att allt för få arbetar, och allt för många kostar samhället pengar i form av rättsväsende, bidrag osv. Intäkterna betalar alltså inte in utgifterna.  SD räknade med att kunna spara ungefär 25 miljarder varje år. Riksdagens egna utredare Jan Ekberg räknade ut en totalkostnad på 60 miljarder.  Statistiska centralbyrån i Norge räknade ut att arbetskraftsinvandring är lönsam medan utom-europeisk flykting och anhöriginvandring är väldigt kostsam, den beräknade man kostade 60 miljarder årligen. SD vill minska främst anhörig och flyktinginvandring, alltså den mest kostsamma, men samtidigt ha kvar delar av den lönsamma invandringen. SD kommer kunna tjäna in väldigt mycket på detta. Det ska också förövrigt sägas att kommuner som haft stor invandring berättar att de inte klarar av att ta emot fler på grund av kostnaderna. Nationalekonomer runt om i världen är övertygade om att exempelvis fri invandring inte går att kombinera med fri välfärd då invandringen kostar. Bland annat nobelpristagare som Milton Friedman och Gunnar Myrdal. 

Läs mer här:
http://www.dn.se/debatt/undermalig-rapport-motar-inte-framlingsfientligheten/


   
SvaraCitera
b1son

NiklasW: Nationalekonomer runt om i världen är övertygade om att exempelvis fri invandring inte går att kombinera med fri välfärd då invandringen kostar.

invandringen kan kanske inte vara fri, men då ska inte heller välfärden vara begränsad till länder med överhängande vit population och/eller där icke-vita (term?) utsätts för institutionaliserad rasism vilket ändå innebär att de inte får ta del av välfärden lika mycket (=hela världen för var finns inte post-kolonialism och white supremacy?). och sveriges välfärd bygger i huvudsak på olja från länder där befolkningen inte är vit, det får man ju inte heller glömma.

plus överhuvudtaget vad är det för idiotisk idé om att välfärd=ha det bättre än en majoritet av jordens befolkning? borde man inte sänka sin standard för välfärd till typ existensminimum - bara av att födas ska du ha rätt till att äta så du blir mätt, ha tak över huvudet, gå i skolan osv och helt enkelt ha exakt samma förutsättningar var du än föds, vilken hudfärg du än har, vilket kön du har osv.

men som sagt, detta är väl skillnaden mellan sd och alla andra partier. alla vill vi exkludera människor från sveriges välfärd för det kanske innebär att rika & vita svenskar inte riktigt förtjänar all den lyx de är vana vid, utan att detta välfärd kanske är stulen, via kolonialismen. men sd säger ju rakt ut att har man blivit född i sverige så är man av någon anledning automatiskt berättigad en välfärd som nekas majoriteten av jordens befolkning.


   
SvaraCitera

böghög:

invandringen kan kanske inte vara fri, men då ska inte heller välfärden vara begränsad till länder med överhängande vit population och/eller där icke-vita (term?) utsätts för institutionaliserad rasism vilket ändå innebär att de inte får ta del av välfärden lika mycket (=hela världen för var finns inte post-kolonialism och white supremacy?). och sveriges välfärd bygger i huvudsak på olja från länder där befolkningen inte är vit, det får man ju inte heller glömma.

Det var nog bland det dummaste jag hört. Nu är ju så att svensk välfärd finansierad av svenska skattebetalare och därför ska vi naturligtvis inte skänka bort den till hela världens befolkning. En välfärd som våra förfäder byggt upp och som ständigt finansieras av svensk arbetskraft. Dessutom hade det inte gått att dela ut välfärden till hela världen, det hade inte varit något kvar av den. Dessutom hade folk blivit så förbannade att alla deras skattepengar mot deras vilja, ska delas ut till hela jordklotet, att de inte hade arbetat. 


   
SvaraCitera
time
 time

NiklasW:  blivit så förbannade att alla deras skattepengar mot deras vilja, ska delas ut till hela jordklotet, att de inte hade arbetat. 

Tala för dig själv. Jag betalar gärna mer i skatt om det hjälper till att finansiera bort situationen i utvecklingsländer.

Nationalister i i-länder gör många misstag i sina ideologier men först och främst är det roligt hur de missar att för att kunna minska på invandringen behövs det internationalism och engagemang för att bekämpa fattigdomen i länder utan välfärd. 


   
SvaraCitera
Draug

tycker inget politiskt parti ser till sveriges bästa i nuläget. De har endast fullt upp med att strida sinsemellan om sina egna delade åsikter.


   
SvaraCitera