Aviseringar
Rensa alla

Sveriges demonstrationsfrihet...


Ämnesstartare

Poliser som bryter överenskommelser var temat för dagens antirasistiska demonstration i Salem. Bara en halvtimme innan Nätverket Mot Rasism’s demonstrationståg skulle avgå fick man reda på att den demonstrationsväg som man tidigare förhandlat fram till inte var möjlig.

Kort därpå bröt dialogpolisen all kontakt med demonstrationen och lämnade området medan polis vid Rönninge station stoppade ett pendeltåg med över två hundra antirasister som vill protestera mot nazisternas marsch. I princip samtliga av de två hundra antirasisterna bussades bort och tvingades att återvända till stan med ett annat pendeltåg, utan att ha begått någon som helst brottslig handling. Tvärt emot polisens uttalande om att detta skulle skett frivilligt.

Deras frihetsberövande byggde på att de ville delta i NMR:s fredliga samling. Och här var det andra brottet mot överenskommelsen med polisen, då de tidigare lovat att inga spärrar skulle förekomma och visiteringar skulle ske selektivt. Att polisen utan brottsmisstanke omhändertog över två hundra antirasister kan inte tolkas som något annat än att Nätverket mot rasism inte fick använda sin grundlagsskyddade rättighet att demonstrera.

Att polisen inte heller lyckas dementera uppgifterna om att unga civilklädda poliser skall ha beblandat sig med demonstranterna, och varit delaktiga i att starta oroligheterna vid Rönninge station, är även det oroväckande. Att civila poliser inte skulle beblanda sig med demonstranterna var också det en överenskommelse man haft med NMR.

“Dagens polis skyddar morgondagens Hitler” är ett slagord som ofta känns vulgärt och frasradikalt när det ropas vid antirasistiska demonstrationer. Men i skuggan av dagens händelser klingar slagordet illavarslande väl.

Ett sorgligt faktum från dagen är också att journalister sköter sitt värv så illa. Det finns å ena sidan de bekväma journalisterna som helt enkelt återberättar vad Polisens Presstalesman än önskar få ut för att styra mediabilden av vad som hänt. När TT helt okritiskt accepterar polisens påstående om att “militanta aktivister från Danmark stoppats” och att “det var uppenbart att de var där för att ställa till med bråk” så ställer inte en endast journalist, vare sig från TT eller någon annan, en följdfråga om hur polisen kunde veta detta och på vad de baserar den bedömningen. Det kan uppenbarligen inte ha varit det faktum att de kommit från ett annat land för att demonstrera, då polisen släppte igenom en buss med tyska nazister vid samma tid.

En journalist fanns faktiskt på plats, Ülkü Holago från Svenska Dagbladet. Hon satt på pendeltåget tillsammans med antirasisterna, därför kunde hon först berätta följande:

“– När vi kom till Rönninge stoppades alla genast av kravallpolis. Sedan dess står vi här på perrongen, utan någon information. Mina journalistkollegor säger att polisen sagt att alla som vill och sköter sig kan lämna, men det stämmer inte”

Den historien rimmade dock illa med den bild som Polisens Presstalesman ville ha ut, och därför försvann hennes berättelse från Svd’s nätpublisering inom en timme. Nu återfinns den istället på Nyheter 24 där hon istället kallas för “en källa till Svd”.

Informationsflödet är alltså inte perfekt kontrollerat, men polisen lyckas väl med att skapa en bild av aggressiva demonstranter som de tvingast kontrollera. Ingen kommer att tro den demonstrant som själv var där, blev påhoppad av polisen, pepparsprayad och inslängd på ett tåg som polisen internt kallade för “en rullande arrest”.

På det tåget som Svd nu okritiskt upprepar “fanns till för de som frivilligt ville vända hem. Vi har inte kastat eller tvingat någon ombord. Fanns det poliser ombord var det för att bibehålla ordningen. De som skulle omhändertas av oss hade vi redan bussat iväg”. Den rullande arresten fick bara vänsterfolket uppleva, Svd var inte längre på plats. De lyckades inte få bilder på pepparsprayade ungdomar inne på tåget eller på den misshandel polisen utförde vid dörrarna för att trycka in folk.

Man skulle kunna tänka sig att Svd bara har lata journalister, men de var faktiskt på plats och de filmade även allting bara en bit därifrån. Slutsatsen blir därmed tyvärr att Svd medvetet ljuger; de bortser från vad de själva ser och hör för att istället ge denna bild av händelserna. Det är många som ska skämmas idag.

http://www.dagenskonflikt.se/admin/sveriges-demonstrationsfrihet-och-vansterns/#...


   
Citera
Ämnesstartare

Just hemkommen från demonstrationerna i Salem finns det många känslor man vill ge utryck för. Men luften går liksom ur en när man läser hur poliser rakt upp och ned ljuger i pressen. Jag hade flera vänner som inte tilläts lämna penderltåget för att ta sig till vår lugna och fredliga demonstration som hölls i Salem Centrum.

Runt 300 tillresta antirasister förvägrades möjligheten att delta i en fredlig demonstration redan när de klev av sitt pendeltåg, innan något bråk öht hade ägt rum. Istället tvingade poliser demonstranterna på ett annat tåg som skulle föra dem bort från Salem. Detta gjorde man genom att spruta pepparsprej och slå dem som krävde att få ta sig till den fredliga demonstrationen. Men polisen försöker lura media att detta aldrig har hänt trots att journalister var på plats och såg allt.

“Enligt SvD:s reporter på plats ska polisen ha burit och släpat ombord folk på tåget. Några av demonstranterna skrek högt och kastade saker mot polisen.” (Svd)

Medan polisen fortsätter att ljuga:

“Enligt Anders Olsson, presstalesman hos polisen, har ingen tvingats ombord.

– Tågen fanns till för de som frivilligt ville vända hem. Vi har inte kastat eller tvingat någon ombord. Fanns det poliser ombord var det för att bibehålla ordningen. De som skulle omhändertas av oss hade vi redan bussat iväg, säger Anders Olsson” (Svd)

Även SVT.se’s Rapport beskriver ett händelseförlopp som ligger långt bortom de lögner som polisen sprider:

“Ett pendeltåg av äldre modell kördes fram till stationen, där en annan grupp vänsteraktivister fanns kvar på perrongen. Ett visst tumult uppstod när ett stort antal poliser såg till att de motsträviga demonstranterna sattes på tåget.” (SVT)

Polisen fortsätter med att berätta att

“Vi har gjort en selektering, de som inte deltagit i upplopp eller brutit mot maskeringsförbudet kan gå. De som begått ordningsstörning körs iväg” (Svd)

Man menar alltså att “186 personer” som klev av ett pendeltåg har begått ordningsstörning! Det är självklart inget som polisen med trovärdighet kan hävda. Att just dessa personer i en klump agerat ordningsstörande. Man fortsätter:

“Vid 15-tiden hade polisen omhändertagit 174 vänsteraktivister från Rönninge station.
- De kastade sten och smällare, säger Mona Johansson, polisens presstalesman.” (Expressen)

174 personer skall denna gång alltså ha kastat smellare och sten. Vilket jävla kaos det måste varit. Undrar varför ingen tiding eller någon som närvarade har vittnat om detta. Men polisen ljug… vet ju alltid bäst!


   
SvaraCitera
blum
 blum

Så äckligt jävla dåligt av både polis och media. Förstår inte varför de gör allt de kan för att motarbeta fredliga motdemonstranter och gynna nazister. Helt jävla sjukt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Så äckligt jävla dåligt av både polis och media. Förstår inte varför de gör allt de kan för att motarbeta fredliga motdemonstranter och gynna nazister.

Hur fan kan du ens säga att det är fredligt folk? Har du ens läst vad våran egen Asdor gått ut med här på forumet. Han har ju rent ut sagt uppviglat till våld många gånger.

Och när man har "spotters" på stan, ja, då handlar det inte om att notera i en liten bok vart meningsmotståndarna håller hus...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Så äckligt jävla dåligt av både polis och media. Förstår inte varför de gör allt de kan för att motarbeta fredliga motdemonstranter och gynna nazister. Helt jävla sjukt.

Polisen är där för att hålla ordning. Om nu nazisterna vill ha en lugn demonstration så ska inte andra komma där och störa den. Förstår inte hur man kan säga sig vara för demokrati och yttrandefrihet och samtidigt inte acceptera alla åsikter. Fast yttrandefriheten kanske bara ska gälla de med "rätt" åsikter eller?
Och för övrigt, hade motdemonstranterna ansökt om tillstånd? Annars förstår jag om de slussas iväg som ett gäng kreatur.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jonte6:

Hur fan kan du ens säga att det är fredligt folk? Har du ens läst vad våran egen Asdor gått ut med här på forumet. Han har ju rent ut sagt uppviglat till våld många gånger.

Skiter väl i att asdor är en våldskåt pojke, vi hade tillstånd att demonstrera och det är knappast bara AFA-kids som ogillar nazister och satt på det tåget[shake] De hade liksom inte gjort något innan polisen ringade in dem, möjligtvis att någon kastat en smällare, men knappast alla!
Jag var på motdemon, fredligare folksamling har jag aldrig sett. Att hälften av motdemonstranterna inte ens fick ta sig till platsen trots tillstånd är sjukt dåligt. Vi hade tillstånd att demonstrera, att visa vårt ogillande. Nu blev det en manifestation med hälften av gänget istället, då polisen bröt avtalet och blockerade vägen vi skulle få gå på. Ingen av oss tog till våld mot dem under tiden jag var där, ingen!


   
SvaraCitera
blum
 blum

The_gunslinger:

Polisen är där för att hålla ordning. Om nu nazisterna vill ha en lugn demonstration så ska inte andra komma där och störa den. Förstår inte hur man kan säga sig vara för demokrati och yttrandefrihet och samtidigt inte acceptera alla åsikter. Fast yttrandefriheten kanske bara ska gälla de med "rätt" åsikter eller?
Och för övrigt, hade motdemonstranterna ansökt om tillstånd? Annars förstår jag om de slussas iväg som ett gäng kreatur.

1. Nazisterna hade inte ens anlänt innan motdemonstranterna blev stoppade. De var på väg till MOTDEMON, inte till nassarna.

2. Yttrandefrihet är inte den enda lag vi har i Sverige vet du, och den har också gränser. Hets mot folkgrupp är tex inte något som uppskattas i Sverige. Nazister som misshandlar invandrare, startar mordbränder där SMÅBARN är inblandade och helt enkelt har en helt förvriden människosyn vill inte jag se samlade på mina gator, och det är min rätt att få säga det.

3. Självklart hade vi tillstånd, vad tänker du med? Det är ju det som är grejen, vi hade rätt att gå en motdemo men polisen tog ifrån oss den rätten och pepparsprejade och misshandlade oskyldigt folk för att de ville stå upp mot en sjuk ideologi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

vill inte jag se samlade på mina gator, och det är min rätt att få säga det.

Du är alltså inte demokrat. Bra att du erkänner. I en demokrati har ALLA rätt att uttrycka sin åsikt så länge det inte skadar någon. Och med tanke på att tåget är i det fredligaste slaget utgör det inget hot.
Och vadå "mina gator"? Det är inte mer dina än andras.


   
SvaraCitera

Jonte6:

I en demokrati har ALLA rätt att uttrycka sin åsikt så länge det inte skadar någon.

Dvs, får dom uttrycka sin åsikt med.
Fail på dig.


   
SvaraCitera

Jonte6:

För erkänn, om ni hade kommit någon vart så hade ni gjort allt för att störa och sabba tåget.

Att påstå att någon ljuger om något så personligt som ett uppsåt kan aldrig användas av någon part i en diskussion som ska vara seriös, om man inte har någon form av bevis för motsatsen (vad personen tidigare har sagt eller gjort). Så om inte du har några specifika citat eller tidigare domar hon utsatts för, så pratar du bara strunt.

Jonte6:

Varför accepterar du inte andras åsikter då?

Säger någon som uttalat sig positivt om hur polisen förhindrat en godkänd och grundlagsskyddad demonstration?

Det är skillnad på att acceptera att någon har rätt att yttra sina åsikter och att acceptera åsikterna i sig. Rätten att få yttra sina åsikter innebär också rätten att få dessa åsikter kritiserade.


   
SvaraCitera

Jonte6:

Men du, har jag sagt något annat eller? Jag är av uppfattningen att alla har rätt att uttrycka sin åsikt, Jag bara garvar åt hur vänstern failar hela tiden.

Du säger ju hela tiden att hon är emot demokrati för att hon motdemonstrerar?


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jonte6:

Du är alltså inte demokrat. Bra att du erkänner. I en demokrati har ALLA rätt att uttrycka sin åsikt så länge det inte skadar någon. Och med tanke på att tåget är i det fredligaste slaget utgör det inget hot.

Nazister må vara idioter, men de inser väl att de inte rekryterar folk genom att samlas och börja slå ner folk. (Eller ja, de verkar ju ha varit väldigt delaktiga i tumultet i Lund nu senast, så de kanske till och med är SÅ korkade).
Tåget i sig utgör inte det största hotet, men nazister i sig är självklart ett hot, att nazismen sprids är en fara. Fascister är ett hot mot demokratin i sig till och med, därför skiter jag fullständigt i yttrandefrihet och demokrati när det gäller att motverka dem.

Jonte6:

Och vadå "mina gator"? Det är inte mer dina än andras.

Och därför inte mer andras än mina? kul att det är sådana här petitesser du vill diskutera.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Och för övrigt, hade motdemonstranterna ansökt om tillstånd? Annars förstår jag om de slussas iväg som ett gäng kreatur.

Det står faktiskt uttryckligen i ordningslagen att polisen inte har rätt att slussa bort folk enbart på grund av att en demonstration inte har tillstånd. Skillnaden är att det krävs mindre för att få slussa bort dem, och att en sådan demonstration inte får störa t.ex. trafiken (vilket tillåtna demonstrationer får, där och då de är tillåtna).

Jonte6:

Du är alltså inte demokrat. Bra att du erkänner. I en demokrati har ALLA rätt att uttrycka sin åsikt så länge det inte skadar någon.

Och om man förhindrar folk från att säga/tycka "de borde inte få marschera här" så har man förhindrat yttrandefriheten, eller hur?

Jonte6:

Polisen blockerade för att de upplevde en riskfaktor. Ingen fel alls med det.

Jo, det är fel med det då det inte är polisen som ska avgöra vad man får och inte får göra. Den verkställande och det lagstiftande makten får ALDRIG beblandas. Polisen får inte enligt lag agera innan en lagöverträdelse skett. Du vet, när Stalin massavrättade oliktänkande var det ju också för att han bedömde dem som en "riskfaktor", gör det de hela mer rätt?


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jonte6:

Polisen blockerade för att de upplevde en riskfaktor. Ingen fel alls med det.

Inget fel att det bryter mot yttrandefriheten? [wink]
Inget fel att polisen bryter sin överenskommelse?
Inget fel att oskyldiga personer blir intryckta med våld i ett tåg och ivägskjutsade till andra sidan staden när de hade rätt att delta i en motdemonstration i Salems C?

Om någon hycklar om demokrati och yttrandefrihet så är det ju du[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Nazister som misshandlar invandrare, startar mordbränder där SMÅBARN är inblandade och helt enkelt har en helt förvriden människosyn vill inte jag se samlade på mina gator, och det är min rätt att få säga det.

Kommunister som misshandlar och avrättar de välbärgade, startar mordbränder där småbarn är inblandade och helt enkelt har en helt förvriden människosyn vill inte jag se samlade på mina gator, och det är min rätt att få säga det.

Är i övrigt inte nazist själv och tycker att det är en väldigt skev och kränkande ideologi, men därmed inte sagt att jag vill ta ifrån de deras åsikter. Alla har rätt att säga sitt hur jävligt det än må vara. Men det är nåt som ni rödingar aldrig har förstått sig på. I eran värld gäller demokratin bara för de som står på eran sida.


   
SvaraCitera