Aviseringar
Rensa alla

Sveriges djurskyddslagar


Farsan föder upp djur (tjurar) till slakt så vet rätt mycket om hur det går till. Hur djuren slaktas bryr jag mig själv inte så mycket om, bara det går fort så djuren inte känner något. Det viktiga är att djuren har det bra när de lever. Sverige har bland världens bästa djurskyddslagar. Kollar du t.ex i ett danskt kycklingstall(vi föder även upp kycklingar) och sedan i ett t.ex svenskt så ser man en klar skillnad, i Danmark finns det t.ex ingen lag på att man måste byta strö efter utslaktning vilket leder till stora smärtor i djurent fötter, då det blir en frätande effekt av gödslet som ligger blandat i ströet. Bara en skillnad, i Sverige har djuren oftast det väldigt bra, sen finns det alltid idioter som inte sköter sig. Det som stod om grisarna nu för ett halv år sedan var buffel och båg ralk egenom, vissa utav stallarna var inte ens Svenska stall, två har jag för mig var från polen. Så tillbaka till tåden 🙂 I Sverige har djuren en bra uppväxt, sen hur man slaktar dom är sak samma för mig [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Tänk på att endast ett parti försvarar djurens rätt, och det är partiet i min signatur.

Jaså? Hur då? För det enda jag kan se på deras hemsida är att de vill att ritualslaktat kött inte ska köpas av kommuner och inte serveras i skolor. Åh, och att "kommunen skall ha väl dimensionerade resurser för att kunna övervaka att djurskyddslagstiftningen följs".

Förklara gärna hur detta är så fantastiskt mycket bättre än något annat partis inställning till djurs rättigheter. Notera gärna den fullständiga avsaknaden av uttalade ståndpunkter kring djurförsök, tidelag, eu:s förslag om en gemensam djurskyddslag (nej, ståndpunkter om eu i sig räknas inte), tillämpning av den nuvarande djurskyddslagen, pälsindustrin, slakttransporter, eller något annat av de rätt jävla många områden man rimligen bör ha en ståndpunkt i om man vill påstå sig "försvara djurens rätt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Eftersom halalslakt vid undersökningar har visat sig vara mindre smärtsamt för djuret och ge ett mindre stresshormonpåslag, så tycker jag att vi ska tillåta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

framtidstron är död: Eftersom halalslakt vid undersökningar har visat sig vara mindre smärtsamt för djuret och ge ett mindre stresshormonpåslag, så tycker jag att vi ska tillåta det.

Fan heller att vi gör det!

:

Djuren och naturen har alltid varit en del av vårt folk. Jag är själv uppvuxen på landet, på ett småskaligt jordbruk. Att nu se de småskaliga jordbruken försvinna i ett rasande tempo samtidigt som de ersätts av stora industrijordbruk är en tragedi. Sverige är inte i behov av billiga livsmedelsprodukter från utlandet, med stöd från Bryssel. Vi bör istället satsa på ett eget ekologiskt och ekonomiskt hållbart jordbruk. Ett småskaligt jordbruk som tar ansvar för djur och natur.

Rasmus Gårdebrink
Kandidat till EU-parlamentet
22 år, Vimmerby

:

:

I dagsläget styrs EU:s slaktregler genom ett direktiv, vilket innebär att det ger enskilda länder rätt till att göra undantag i sina djurskyddsregler. Sverige har hittills kunnat utnyttja detta så att vi i viss mån kunnat bevara vårat traditionellt starka djurskydd. Vi är exempelvis det enda land som kräver bedövning vid religiös halal- och kosherslakt.

I förra veckan röstade EU-parlamentet dock igenom en ny slaktförordning. Eftersom denna fråga berör det jordbrukspolitiska området har parlamentet ingen makt, utan beslut måste fattas av Ministerrådet. Om Ministerrådet beslutar att införa förordningen skulle det få förödande konsekvenser.

http://www.nd.se/nyheter/dokume​​​nt.asp?dokID=874

Image
Låt Sverige värna djuren! Statsminister Fredrik Reinfeldt (m) sade förra året att halal-slakt är \"viktigt för integrationen\". Bilden är från hans besök på ett halal-slakteri. Ibland undrar man vem som egentligen är kreaturet.

Förordningen innebär nämligen att vi i Sverige skulle tvingas avsäga oss vårt starka djurskydd och tvinga på oss lagar som tillåter djurplågeri i form av halal- och kosherslakt. Till skillnad från tidigare kommer vi alltså inte kunna göra något undantag mot andra EU-länder.

Nationaldemokraterna har alltid stått för en politik som värnar djuren och som ser till deras bästa. Att utsätta djur för plågsam behandling är något som vi å det starkaste fördömer. Djur är precis som människor levande varelser!

Halal- och kosherslakt, muslimska respektive judiska slaktmetoder, utgår dock från en helt annan djursyn som inte är förenlig med den västerländska. Deras slaktmetoder innebär att man skär halspulsådern av kreatur, så att dessa under utdragna och plågsamma former förblöder till döds. Beroende på storleken på djuret kan det ta flera minuter innan djuret är avlidet, och tvingas under denna tid utstå en förtvivlad dödskamp.

Enligt muslimsk och judisk sed är bedövning inte tillåtet, något som varit ett lagstadgat krav i Sverige att djuren måste få vid slakt. Med EU:s nya förordning kan det alltså bli så illa att djuren kan börja slaktas på detta grymma sätt utan bedövning.

Att EU ska anpassa sig till folkgrupper som inte hör hemma i Europa är fel. I Europa ska västerländska värderingar gälla. Vi ska inte behöva anpassa oss efter främmande kulturer, och djur ska inte behöva lida.

Vi i Nationaldemokraterna ser det också som fel att EU ska kunna anta en politik som fråntar enskilda länder rätten till självbestämmande. Vi vill istället bevara Sveriges rätt till att själva fatta beslut på en nationell nivå, inom den svenska riksdagen, samtidigt som vi önskar att jobba för en bättre djurskyddspolitik i helhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förbjud all slakt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissarionovitj:

förbjud all slakt.

Jag uppdaterade mitt inlägg ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Jag uppdaterade mitt inlägg ovan.

okej. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissarionovitj:

okej. [confused]

Ja?


   
SvaraCitera