Aviseringar
Rensa alla

Sveriges ekonomiska framtid


Ämnesstartare

Sveriges företag varslar mer än på väldigt länge och vi är på väg in i en enorm lågkonjuktur, hur långt tid kommer det ta innan allt vänder. Många skyller på den nuvarande högeregeringen men hade Oppositionen skött denna kris bättre? Tveksamt.

Kommer Sverige någonsin bli ett land med låg arbetslöshet? Vad skulle man kunna göra för att nå det målet?


   
Citera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Kommer Sverige någonsin bli ett land med låg arbetslöshet? Vad skulle man kunna göra för att nå det målet?

Ta bort hela idéen med ekonomi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekonomin kommer säkert bli bättre snart 🙂 *lalalaaa*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Vad skulle man kunna göra för att nå det målet?

Snart kommer ett ljudshuvud och säger: Släöng ut alla invandrare oneoneone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Snart kommer ett ljudshuvud och säger: Släöng ut alla invandrare oneoneone.

Hoppas inte. Försökte göra en tråd om politik som inte rör invandringen den här gången.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen tror jag det kommer gå åt helvete. Min nuvarande plan är att snylta åt mig en massa bidrag tills jag studerat klart och sedan lämna landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Ta bort hela idéen med ekonomi

Precis min åsikt. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Regn:

hoppas inte [sad]

Varför? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med dagens riksdagspartier kan Sverige aldrig bli ett bra land igen.

Sheriffen:

Kommer Sverige någonsin bli ett land med låg arbetslöshet?

Nej.

Sheriffen:

Hur långt tid kommer det ta innan allt vänder?

Evigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sossarna hade aldrig skött det bättre, snarare sämre. Det är svenskarna inställning som gör att det går åt helvete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Varför?

jag va ironisk, har ändrat 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://mises.org/story/2190
Läs den här texten. Jag tyckte den var väldigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Sveriges företag varslar mer än på väldigt länge och vi är på väg in i en enorm lågkonjuktur, hur långt tid kommer det ta innan allt vänder.

Ett par år förmodligen, IMF spår (nåja, de klåparna har ju spått alla möjliga dumheter, men nu har de nog för en gångs skull rätt) global recession med negativ tillväxt i stora delar av världen. I Sverige så har vi starka sk. ekonomiska stabilisatorer (ex. A-kassa, hyresrätter...) så vi kommer att klara oss bättre än de flesta länder, men vi är ju fortfarande beroende av omvärlden och om konsumtionen går åt pipan där så försvinner jobben även här.

Och i sanningens namn så har ekonomin inte gått speciellt bra alls de senaste 30-40 åren ens i högkonjunktur, det har varit snålt med produktiv tillväxt och förbättringar.

Det här kan nog tyvärr bli ganska illa.

Sheriffen:

Många skyller på den nuvarande högeregeringen men hade Oppositionen skött denna kris bättre? Tveksamt.

Ja, tyvärr är det väldigt tveksamt. Oppositionen är ungefär lika flata de.

Sheriffen:

Kommer Sverige någonsin bli ett land med låg arbetslöshet? Vad skulle man kunna göra för att nå det målet?

Tja, vi hade ju faktiskt väldigt låg arbetslöshet för inte så länge sedan. Det var ju först iockmed paradgimskiftet i samband med 90-talskrisen som vi fick massarbetslöshet, innan så hade den legat på runt 2-3% bara. Så det är möjligt, men inte med dagens ekonomer och politiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

90-talskrisen

vad va det för kris?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle tippa på ett par år. Visst, det kan bli ganska mörkt ett tag, men Sverige har som sagt klarat sig ganska bra. Nu kommer industrivarslen med full fart och landet har fått sin första (förhoppningsvis enda) strulande bank. Detta var helt väntat, om än tråkigt, men egentligen ingenting konstigt (under lågkonjunktur alltså).

Mitt tips är snarare att stänga av radion och försöka undvika ekonomisidorna i tidningen, för då mår man mycket bättre. Man får inte glömma att den här finanskrisen är vad som betalar mediefolkets löner just nu (klart att alla vill ha billiga "scoop"...), vilket förmodligen gör att det spekuleras hårdare än nödvändigt i lågkonjunkturen.

Detta i sin tur skrämmer skiten ur folk så att de stoppar alla pengarna i madrassen, och så minskar efterfrågan på varor och tjänster ännu mer. Lågkonjunkturen blir lite av en självuppfyllande profetia eftersom den till stor del bygger på folks pessimistiska förväntningar.

Visst, det är pressfrihet i det här landet, men ibland önskar man att vissa inom en viss bransch bara kunde knipa igen käften för en gångs skull.


   
SvaraCitera