Aviseringar
Rensa alla

Sveriges koloniala historia förpliktigar


Ämnesstartare

Det anser i varje fall Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson,

I Somalia fortsätter de blodiga striderna. Det gör att även flyktingströmmarna över gränsen fortsätter och att de tre flyktinglägren som ligger utanför den kenyanska staden Dadaab fylls över bristningsgränsen.

Nästan samtliga i lägren är somalier. Vissa kom dit redan under tidigt 90-tal då inbördeskriget i Somalia inleddes. Många har fötts i lägren där hälften är under 18 år.

Sverige ska ta emot 1900 kvotflyktingar under 2010. Det är FN:s flyktingorgan (UNHCR) som presenterar fall som Sverige ska ta ställning till. Den svenska delegationen som är på plats leds av Johan Harald från Migrationsverket.

–Vi har intervjuat flyktingar under en vecka. De beskriver sin situation som att den inte leder till något. Barnen går i skolan, men vad ska utbildningen leda till? De flesta är hänvisade till en långvarig passiv tillvaro utan framtidsutsikter, säger han.

Lägren bildar tillsammans världens största flyktingläger i ett ofruktbart dammigt område tio mil från den somaliska gränsen. Hyddor, lerhus och tält står tätt på en liten plätt som Kenyas regering avsatt. 400 familjer kan dela på en vattentapp.

Det finns skolor och viss sjukvård, berättar Johan Harald. För många är det enda hoppet att få komma till USA, Kanada – eller Sverige.

Affischer sätts upp i lägren med namnen på dem som UNHCR har valt ut för intervjuer med svenskarna. De bussas sedan till ett enkelt kontor. Där intervjuas familjerna, uppgifterna dubbelkollas och man bedömer om skyddsskälen räcker enligt utlänningslagen.

I vissa fall är den svenska bedömningen hårdare än FN:s och en del nekas. Drömmarna hos de intervjuade handlar ofta om att utbilda sig, få ett jobb och försörja familjen.

–Det finns en stor kunskap om världen där ute. Jag gick på marknaden och sade att jag var från Sverige, då var det flera som sade ”Zlatan Ibrahimović”. Några hade släktingar här, någon kunde ett par ord på svenska, säger Johan Harald.

Känns det inte hopplöst när lägren snabbt fylls på igen?

–Jag tycker att det känns som att man gör någonting i alla fall.

Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson är besviken på att inte fler EU-länder tar emot kvotflyktingar.

–Jag tycker att det finns ett ansvar på grund av den koloniala historien. Afrikas karta har inte ritats av afrikanerna själva.

–Det handlar om att hjälpa människor i extremt svåra situationer, ofta värre än för dem som tar sig till Europa och söker asyl.

I Danmark väljer man ut kvotflyktingar som har en ”integrationspotential” och lätt kan komma in i samhället.

–I Sverige finns det ingen sådan faktor. Det är skyddsskälen som är helt avgörande, säger Dan Eliasson.

h​ttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/drommen-en-biljett-till-sverige_4492029.svd

Vad tycker ni?

Är det inte sjukt att svenska folket kan skuldbeläggas för vad andra vita människor i andra vita nationer för flera hundra år sedan gjorde?

Motivera era svar.


   
Citera

Det spelar i mitt tycke ingen roll; om du har, och din granne inte har, så är du förpliktigad att hjälpa honom. Problemet med massflykt från just Afrika blir ju att regioner med mycket naturresurser/levnadsyta inte utnyttjas då de inte faller under kontrollen av en effektiv regering, så den huvudsakliga lösningen måste ju vara att etablera ("bra", "god") kontroll och regeringsmakt i de här områdena, vad form det nu må ta annat än en ren nationsstat.
(Corporate city states/welfare, någon? FN-kolonialism? T.om. Kinas nyliga utvecklingar i östafrika?)

Cue "men vi har ingen rätt att..."; det spelar ingen roll eftersom det inte finns några perfekta lösningar, och det enda vettiga är att rent teknokratiskt göra det som i längden orsakar minst lidande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niggah plz, skaffa dig nån lite mindre töntigt hobby för din egen skull. Det är inte något "straff" mot "svenska folket" att det kommer folk till Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Det är inte något "straff" mot "svenska folket" att det kommer folk till Sverige.

Då kanske jag kan få bo hemma hos dig i några år?

Du köper mat, betalar hyra, tvättar mina kläder och så vidare mens jag bara finns utan att hjälpa till... Det låter väl bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sir Galahad:

Då kanske jag kan få bo hemma hos dig i några år?

Du köper mat, betalar hyra, tvättar mina kläder och så vidare mens jag bara finns utan att hjälpa till... Det låter väl bra?

Jag betalar ingen skatt utöver moms (som alla invandrare betalar vad jag vet eftersom de troligen konsumerar) och lever på studiebidrag, betyder det att jag är vräkt från Sverige? [sad]


   
SvaraCitera