Aviseringar
Rensa alla

sveriges statsskick, hjälp


Ämnesstartare

hej jag fick som inlämningsuppgift att skriva om de olika regeringsformerna i sveriges statsskick, men jag vet inte varför de olika är starka eller svaga, vilka är de svaga och vilka är de starkare och varför är det så? 
skulle va snällt om jag fick lite hjälp 


   
Citera
Ämnesstartare

eller alltså de olika regeringarna menar jag , minoritetsregering, majoritetsregering, koalitionsregering och samlingsregering


   
SvaraCitera

Gör din läxa själv Hahahaha 


   
SvaraCitera

Förstår inte men gör dina egna läxor.


   
SvaraCitera

Står bra på google, sen är det bara att försöka tänka själv.


   
SvaraCitera

majalindh.

Google?


   
SvaraCitera

demokratur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo jag har sökt på google men hittar inte riktigt det jag letar efter.
jag fattar inte riktigt ifall t.ex. koalitions regering är stark eller svag, min lärare är lite dålig på att förklara för mig när det är något jag inte riktigt förstår, vi har heller inte gått igenom detta på någon lektion än 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frågan vi fick går så här
"vilka olika regeringar finns det? vilka är starka och vilka är svaga? beskriv varför den typen av regering är antingen stark eller svag" 


   
SvaraCitera

Tänk på vad som skulle krävas för att en regering skulle få igenom sin politik. Är de i majoritet kan de i princip köra över alla andra, men i de andra fallen måste de locka andra partier till sin sida. Hur gör de det? Vad får det för konsekvenser? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack 🙂 jag får väl försöka och skriva vad jag kommer på och så får väl min lärare säga om jag fattat rätt eller fel 


   
SvaraCitera