Aviseringar
Rensa alla

SVETTAS


pratade med skolläkaren, fick remiss till hudmottagningen på universitetssjukhuset. fick veta lite olika alternativ, slutade med att jag fick botoxinjektioner. betydligt mindre svett i ca 3-8 månader framåt. hysteriskt stor lättnad, första gången. att faktiskt kunna gå en dag utan svettfläckarna från helvetet. det är gratis om man är tillräckligt ung för fri sjukvård. nu har jag inte gjort det på länge, men har fått kontroll över dem på annat sätt (slutat vara i puberteten bland annat) men vissa dagar funkar inget och då är det bara att använda deo. och deo. och mer deo. och inte klä sig i tighta trikåtröjor.


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

Tack! det ska jag verkligen göra, jag går till skolsköterskan imorgon ! 🙂

elverpigen:
pratade med skolläkaren, fick remiss till hudmottagningen på universitetssjukhuset. fick veta lite olika alternativ, slutade med att jag fick botoxinjektioner. betydligt mindre svett i ca 3-8 månader framåt. hysteriskt stor lättnad, första gången. att faktiskt kunna gå en dag utan svettfläckarna från helvetet. det är gratis om man är tillräckligt ung för fri sjukvård. nu har jag inte gjort det på länge, men har fått kontroll över dem på annat sätt (slutat vara i puberteten bland annat) men vissa dagar funkar inget och då är det bara att använda deo. och deo. och mer deo. och inte klä sig i tighta trikåtröjor.


   
SvaraCitera

Du har sannolikt en sjukdom som kallas hyperhidros. Hyperhidros innebär att man svettas okontrollerat på vanligtvis en viss del av kroppen. Vanliga kroppsdelar är händer, fötter och axiller (armhålor) eftersom det där finns en större mängd svettkörtlar. 

Det bästa du kan göra är att begära remiss till hudläkare. De allra flesta landsting ger dig möjlighet till behandling med botulinumtoxin (botox). Du får då ett antal injektioner i det drabbade området, det tar 15 min och därefter slipper du svetten i mellan 3 - 12 månader (ibland längre).

Lycka till och berätta gärna hur det går!

1996:
hej, jag är en tjej på snart 17 och jag har läääääänge svettats EXTREMT EXTREMT mycket speciellt under armarna, men mycket i händerna också, och detta gör min vardag till ett helve*e rent ut sagt, jag måste oftast ha svart, och har jag inte det så har jag ett pösigt linne som hänger långt ner då brukar det inte synas lite mycket iallafall..

Men ofta har jag fått eller sett i affärer RIKTIGT RIKTIGT fina tröjor/klänningar som jag skulle vilja ha såååååå sjukt gärna, men jag kan inte köpa den pga detta, men finns den i svart så kanske jag ibland kan köpa den beror på material, och då bara ha den vid enstaka tillfällen.
I julas hade jag en jätte fin vit klänning som jag verkligen älskar, men jag var tvungen att ha en svart kofta över och det var inte snyggt, men jag var tvungen 🙁
Detta drar ner mitt psyke sååå mycket så det är sjukt och jag skulle göra såå mycket för att bli av med detta, då skulle jag kunna njuta på ett helt annat sätt av livet, och nu börjar jag få riiiiiktig jäkla panik för att det börjar bli sommar och då är det inte ens beskrivligt, det rinner och är precis som att jag står i duschen HELA tiden.. jag vill inte krama någon eller nått..
Och så ser jag många andra ute med så fina kläder hela tiden och kan bara tänka, den och den och den osv skulle jag aldrig kunna ha... så jag måste köpa ALLT i svart eller ett speciellt tyg....

Jag orkar inte leva så här :´(


   
SvaraCitera
1996
 1996
Ämnesstartare

Tack 🙂 jag pratade med skolsköterskan idag och den 27 maj kommer det en läkare från vårdcentralen till skolan, så vi bestämde en tid så jag kan prata med henne. Och då sa hon att om hon skulle anse att det behövs, vilket jag verkligen hoppas hon förstår, så kan hon skriva en remiss, som gör att jag kan få ta prover och sånt så de kan se om det är den sjukdomen! 🙂 Jag hoppas verkligen att detta gör så jag kan bli av med detta, för det är ett rent helve*e rent ut sagt 🙁

Sacru:
Du har sannolikt en sjukdom som kallas hyperhidros. Hyperhidros innebär att man svettas okontrollerat på vanligtvis en viss del av kroppen. Vanliga kroppsdelar är händer, fötter och axiller (armhålor) eftersom det där finns en större mängd svettkörtlar. 

Det bästa du kan göra är att begära remiss till hudläkare. De allra flesta landsting ger dig möjlighet till behandling med botulinumtoxin (botox). Du får då ett antal injektioner i det drabbade området, det tar 15 min och därefter slipper du svetten i mellan 3 - 12 månader (ibland längre).

Lycka till och berätta gärna hur det går!


   
SvaraCitera