Aviseringar
Rensa alla

SVT dokumentär om Zigenare (eller Romer för Pk-människor)


Ämnesstartare

Asegli:

Att det är sanning.

Jag har läst och sett dokumentärer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Jag har läst och sett dokumentärer.

Det som sägs är ingenting man vet, det är vad man tror sig veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asegli:

De blev inte utslängda

Det vet vi inte heller, men ifall det var så, så skulle det det stämma med situationen i Europa

Asegli:

de var indier från början.

"Indier" är en ganska så allmän term, det finns väldigt många etniska grupper i Indien.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antar att det är en annan PK-film, där man kommer med floskler om klasskillnader? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

Det vet vi inte heller, men ifall det var så, så skulle det det stämma med situationen i Europa

Foxxie:

"Indier" är en ganska så allmän term, det finns väldigt många etniska grupper i Indien.

Jag tänkte inte så långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visioner:

Antar att det är en annan PK-film, där man kommer med floskler om klasskillnader?

mm, men nu kan man ge den här till diverse vänstermänniskor som hävdar att allt man hör om zigenare bara är "fördomar" och att zigenare är ett fint laglydigt skattebetalande folkslag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

En romare som inte får jobb, just för att denne är en romare, har inget annat val än att gå den kriminella vägen.

Man kan skapa ett eget företag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

Man kan skapa ett eget företag.

Ja, det är ett bra förslag men..
Man måste ha en utbildning. Och kunder.

Får romare skapa eget företag ens? De får ju inte ens jobb. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Man måste ha en utbildning.

I mitt hemland så är det oftast zigenare som aldrig går till skolan, även fast de får en chans till en utbildning så tar de inte den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Får romare skapa eget företag ens? De får ju inte ens jobb. [shake]

Är man t ex en svensk zigenare så brukar de oftast ta ett svenskt namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asegli:

I mitt hemland så är det oftast zigenare som aldrig går till skolan, även fast de får en chans till en utbildning så tar de inte den.

Undra varför [rolleyes] Så fördomsfull som du är mot dem, och du bor ändå i Sverige. Undra då hur folket i ditt hemland beter sig mot dem..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Foxxie:

Man kan skapa ett eget företag.

Så löste judarna sitt utanförskap, men det ledde bara till andra sorters fördomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asegli:

Är man t ex en svensk zigenare så brukar de oftast ta ett svenskt namn.

Ok. Men de diskrimineras inte i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Undra varför [rolleyes]

Men du fattar inte, de är i såpass stor utsträckning att de inte kan bli diskriminerade. Det finns väldigt sällan fall då det endast är en i varje klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asegli:

Men du fattar inte, de är i såpass stor utsträckning att de inte kan bli diskriminerade, det finns väldigt sällan fall då det endast är en i varje klass.

Hur vet du det?


   
SvaraCitera