Aviseringar
Rensa alla

Svt dubbar till arabiska nyheter!


Smilen
Ämnesstartare

Japp, nu kan ni se SVT sända arabiska nyheter, snart på TV!

Vad tycker ni om det?

Snart får vi se nyheterna dubbade till arabiska!

Riktad nyhetsvärderingEkonomi, politik, inrikes- och utrikesnyheter ska samsas i en fem minuter lång sändning. Redaktionen kommer ha fokus på nyheter som man bedömer är särskilt viktiga för tittargruppen.
– Vi kommer bland annat bevaka arabiska webbsidor noga. Vi kommer att leta efter nyheter som vi tror kan vara viktiga för vår målgrupp, säger journalisten Salim Alsabbagh, som även kommer att dubba sändningen till arabiska.
Sveriges Radios internationella kanal Radio Sweden kör en liknande sändning sedan två månader tillbaka: podcasten ”Radio Sweden på lätt svenska”. Sveriges radio har även sänt nyheter på lätt svenska i 22 år genom programmet ”Klartext”.


   
Citera

Arabiska är det tredje största språket i Sverige... Galen


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Arabiska är det tredje största språket i Sverige... Galen

Det ser jag som positivt.


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Jag vill jättegärna lära mig arabiska!


   
SvaraCitera

Inte särskilt mycket


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Inte särskilt mycket

Hade du viljat lära dig arabiska?


   
SvaraCitera

Osäker på vad jag tycker egentligen. 


   
SvaraCitera

Smilen:

Hade du viljat lära dig arabiska?

Nej, det är så olikt svenskan att det skulle vara alldeles för jobbigt att lära sig. Är däremot intresserad av att lära mig ryska.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tror du har missförstått något. De ska inte dubba nyheterna till arabiska, de ska däremot framföra nyheterna med ett enklare språk under ett särskilt inslag.


   
SvaraCitera

time:
Jag tror du har missförstått något. De ska inte dubba nyheterna till arabiska, de ska däremot framföra nyheterna med ett enklare språk under ett särskilt inslag.

I så fall ändras min åsikt från "okej" till "bra".


   
SvaraCitera
adliT

Tycker det är dåligt. Den nya underklassen ska inte bry sina huvuden med politik eller samhällsfrågor. De ska tjäna mig.


   
SvaraCitera

time:
Jag tror du har missförstått något. De ska inte dubba nyheterna till arabiska, de ska däremot framföra nyheterna med ett enklare språk under ett särskilt inslag.

Fast dessa ska också dubbas till arabiska vid sidan av, antar att dessa läggs upp på nätet typ, som jag förstod det.


   
SvaraCitera

Smilen:

Det ser jag som positivt.

varför?


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas:

Fast dessa ska också dubbas till arabiska vid sidan av, antar att dessa läggs upp på nätet typ, som jag förstod det.

Ah, missade den biten. Men det är ju också bra, övning ger färdighet och har man möjlighet att lyssna på inslaget på svenska först och sedan få det översatt är det positivt för språkutvecklingen.


   
SvaraCitera

Vad är det för mening med det? Finns väl knappt en enda svensk som kan arabiska? Eller?


   
SvaraCitera