Aviseringar
Rensa alla

SvT- "Är du smartare än en femteklassare? Fel svar men rätt enligt Svt? [shake]


Ämnesstartare

Ser på den svenska kopian av "are you smarter than a 5th grader?". Frågan löd något liknande som detta "Vilken planer är varmast, Merkurius eller Venus?" Den tävlande svarade Merkurius för att den är närmare solen och fick rätt, anledningen till att det var rätt var enligt SvT att den inte hade någon atmosfär.

Faktum är att Venus är varmare just för att den har en atmosfär(sjukaste växthuseffekten, kan uppgå till 460 grader Celsius tror jag men Merkurius "bara" ungefär 220) , detta var 20,000kr fråga. Väldigt konstigt att de inte har rätt svar själva, är sugen på att ringa in och berätta [badgrin] men orkar inte..

Var bara tvungen att påpeka det, som den besserwisser jag tyvärr är.


   
Citera

Om du inte orkar ringa kan du väl alltid maila [confused]


   
SvaraCitera
höna

haha va dumt[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Om du inte orkar ringa kan du väl alltid maila [confused]

Hmm jaa men då kanske han inte får pengarna, känns lite taskigt [n] men å andra sidan så hade det varit ganska roligt, de säger ju att skadeglädje är den enda riktiga glädjen [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:

haha va dumt[blush]

Ja verkligen, kan bli riktigt pinsamt för den som försedde dem med svaret! [bigsmile]


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Hmm jaa men då kanske han inte får pengarna, känns lite taskigt [n]

Orka bry sig, rätt ska vara rätt! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Orka bry sig, rätt ska vara rätt!

Hmm iofs, drar iväg ett mejl imorgon då [cheers]


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Var bara tvungen att påpeka det, som den besserwisser jag tyvärr är.

All media använder wikipedia som primära källan. Vänj dig vid att inte ta vad som sägs där för seriöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dann:

All media använder wikipedia som primära källan. Vänj dig vid att inte ta vad som sägs där för seriöst.

Vet men tyckte det var roligt(och irriterande för besserwissern i mig) när ett frågesportprogram har fel svar och felaktigt ger bort mer än 20,000kr och eventuellt mer(Högsta vinsten 250,000 och han skulle komma tillbaka)[rolleyes]


   
SvaraCitera

Suck, jag som redan innan tyckte att det här med SVT, SR och radiotjänst som alla älskar redan var ett påtvingat slöseri[rolleyes]

[love]


   
SvaraCitera

Har ingen koll på planeter längre alls.. [crazy]


   
SvaraCitera

RyalNotch:

[rolleyes]

De tänkte inte på genomsnittstemperatur eller liknande då?
Venus har ju högst toppar men räknat över hela ytan och över hela året så kanske det är Merkurius..?


   
SvaraCitera
nrg89

Myksa:

De tänkte inte på genomsnittstemperatur eller liknande då?
Venus har ju högst toppar men räknat över hela ytan och över hela året så kanske det är Merkurius..?

Årstider bestäms av den tredje rörelsen, så blir ett område på Venus kallare blir ett annat varmare under året. Avståndet till solen spelar knappt någon roll för årstiderna (vi är närmast solen i januari-februari här på Jorden).

Och, genomsnittstemperaturen på Venus är ordentligt mycket högre än de högsta temperaturerna Merkurius kommer upp i.


   
SvaraCitera

Dann:

All media använder wikipedia som primära källan. Vänj dig vid att inte ta vad som sägs där för seriöst.

Var på wikipedia menar du att det står fel om temperaturen på Merkurius och Venus?


   
SvaraCitera

nrg89:

Avståndet till solen spelar knappt någon roll för årstiderna (vi är närmast solen i januari-februari här på Jorden).

Fast det är väl som varmast på andra sidan jorden under januari-februari?


   
SvaraCitera