Aviseringar
Rensa alla

Syn på polisen


Ämnesstartare

Tjena. Tänkte bara se vad ungdomar här har för syn på polisen. Jag har fått en bild av att förtroendet har sjunkit för dem. Kan bara vara kul att veta. Lämna gärna motivering också


   
Citera
Ämnesstartare

Alltså för min del så har jag ingenting emot de eftersom jag aldrig har hamnat i bråk eller blivit tagen av de. 


   
SvaraCitera

Endast busar ogillar polisen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är neutral men mer åt "gilla" sidan. Finns både bra och dåliga poliser. Men i sin helhet så har jag respekt för dem. De gånger jag har haft med polisen att göra så har det bara varit braTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar dem, på ett konstaterande, not-trying-to-be-cool kinda way. De är bara inte för mig. Översittande besserwisseras.


   
SvaraCitera

Kanske hade gillat dem om de fokuserade på rätt saker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganska lågt förtroende


   
SvaraCitera

Tickstart:
Hatar dem, på ett konstaterande, not-trying-to-be-cool kinda way. De är bara inte för mig. Översittande besserwisseras.

Och hur hade samhället sett ut utan poliser?


   
SvaraCitera

Vet ej, känns som att en del har tagit på sig någon sorts roll de kommit in i då de börjat gilla att styra och agera befäl på ett sådant vis att de gillar den makt de har. Detta stämmer såklart inte in på alla men det är nog några som känner så och därför utövar en viss katig sida helt i onödan många gånger bara för att visa vem det är som bestämmer.

Sedan kan vissa vara lite som de superstränga badvakterna som är väldigt på och raska i sitt humör "spring inte omkring runt bassängen!" "hoppa inte när hon simmar så nära!" osv... fast inom polisarbete ...detta är just för att uppmärksamma och få en att verkligen lyssna och inse att det är allvar, verkligen uppmana/upplysa om situationen då någonting är särskilt viktigt. Lite så kan poliser också vara, alltså egentligen vara gulliga och vill väl men utåt stränga och råa under en situation då det är allvarligt och de bara vill det bästa och därför är de stränga för att folket ska lyssna och förstå allvaret i det hela.

Men ja, det finns såklart vissa rötägg som överallt annars och det blir lite allvarligare med rötägg inom just polisarbete då det många gånger är en knivig arbetsplats.
Sedan kan det uppstå mer stressade situationer och liknande som de ändå ska vara tränade att hantera, men det är ju tyvärr inte alltid som detta lyckas och därför kan då vissa upplevas som riktiga rötägg.
Polismyndighetens arbete är trots allt att arbeta för att upprätthålla och göra miljön i all dess mening säkrare för medborgarna. Tanken är utmärkt och förhoppningen är ju att det skall fungera i alla lägen, tyvärr verkar det ju inte alltid göra det.

Ibland råkar oskyldiga knepigt till i vissa situation då polisen anser "better safe than sorry", och med skilda åsikter så får då de oskyldigt drabbade en viss förakt gentemot polisen och deras metoder och arbete.
Många tycker också att polisen prioriterar fel och lägger inte tillräckliga resurser, som om någon åker fast för att ha kört lite för fort och blir hejdad pga det, istället för att polisen kunde ägnat sig till allvarligare arbetsuppgifter. Eller när ens cykel blivit stulen och polisen verkar inte göra någonting åt det osv... Många ouppklarade brott och vissa anser att de lägger resurser helt fel och en del blir då besvikna på grund av sådant.

Jag har inte haft med konstaplar att göra så jag har inga personliga erfarenheter överhuvudtaget, jag får väl se när en sådan situation uppstår, men som sagt, alla konstaplar är inte likadana i sina bemötande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Hatar dem, på ett konstaterande, not-trying-to-be-cool kinda way. De är bara inte för mig. Översittande besserwisseras.

Låter som att du har haft trubbel med dom med andra ord 🙂


   
SvaraCitera

Generellt sett positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärligt talat har jag mycket lågt förtroende för allt vad juridisk rättvisa heter dvs både polismyndighet, åklagarmyndighet och domstolar. Ett av de värsta exempel när det gäller juridiskt klavertramp är väl Sture Ragnar Bergwall, mer känd under namnet Thomas Quick som blev misstänkt för 30 mord och dömd för 8 och satt inlåst mellan 1994 > 2013 trots att det saknades både bevis och vittnen och senare blev helt frikänd.  Skeptisk

Naturligtvis ett fruktansvärt bedrövligt utfört jobb av svensk polis men likaså lika bedrövligt utfört jobb utfört av både åklagare och domstolar. Så jag har NOLL förtroende för den svenska sk "rättvisan". De borde skämmas ned till fotknölarna.  Arg  Tumme ned

Källa: Wikipedia

Minst lika bedrövligt är det när gestapoknektarna själva begår ett brott och deras kollegor ska utreda det hela och självfallet håller kollegan om ryggen och naturligtvis kommer fram till att inget brott begåtts och utredningen läggs ner! SVENSK RÄTTVISA I SINA FINGERSPETSAR!!!  ArgTumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Minst lika bedrövligt är det när gestapoknektarna själva begår ett brott och deras kollegor ska utreda det hela och självfallet håller kollegan om ryggen och naturligtvis kommer fram till att inget brott begåtts och utredningen läggs ner! SVENSK RÄTTVISA I SINA FINGERSPETSAR!!!  ArgTumme ned

Fast när poliser begår brott så utreds det inte av poliser utan istället av åklagare på särskilda åklagarmyndigheten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SthlmsBruden;)):

Och hur hade samhället sett ut utan poliser?

Hur hade samhället sett ut utan kvinnliga väktare? 😉

Maymay:

Låter som att du har haft trubbel med dom med andra ord 🙂

Inte så värst faktiskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommer jobba som lokalpolisområdeschef i framtiden så jag älskar polisen 


   
SvaraCitera