Aviseringar
Rensa alla

Synfel


Ämnesstartare

Är - 1.25 och - 1.75 ett stort synfel?
För när jag klarar mig knappt utan linser känns det som.

Och påtal om det undrar jag också: Hade folk lika mycket synfel för tex 2000 år sen som människorna idag har?


   
Citera
Ämnesstartare

För det känns som hela mänskligheten blir svagare.


   
SvaraCitera

Toomten94:

Är - 1.25 och - 1.75 ett stort synfel?

kan man ens ha minus? :O trodde skalan gick mellan typ 0 och 1[blush]

Toomten94:

Och påtal om det undrar jag också: Hade folk lika mycket synfel för tex 2000 år sen som människorna idag har?

antagligen :3


   
SvaraCitera

Toomten94:

För det känns som hela mänskligheten blir svagare.

Asså folk som inte såg bra för 2000 år sen dog ganska fort och kunde därför inte fortplanta sig och genfel gick inte vidare i generationer. Idag så ser inte samhället ut så och alla har möjlighet att få ungjävlar och på då sätt överlever även generationer människor med svaga gener.


   
SvaraCitera

Jag har -9.75 på ena ögat och -9.50 på andra, blir tydligen ca -13 med mitt brytningsfel också.

Så nej, du har inte så mycket.


   
SvaraCitera

Buddah:

-9.75

hur lång är skalan?


   
SvaraCitera

Floppsen:

hur lång är skalan?

Dunno. Vet bara att mitt synfel ligger rätt mycket högre än genomsnittet. Kan ej operera bort hela.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Toomten94:

Hade folk lika mycket synfel för tex 2000 år sen som människorna idag har?

Detaljsyn var antagligen inte lite nödvändigt, och de som såg dåligt dog nog rätt snabbt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jag har -9.75 på ena ögat och -9.50 på andra, blir tydligen ca -13 med mitt brytningsfel också.

Oj jävlar du, det var inte lite heller. Måste ju vara jättejobbigt [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har -2,0
Klarar mig utan linser osv utan att få ont i huvudet men använder pga gillar att se små detaljer osv på långt håll.


   
SvaraCitera

envitkossa:

Måste ju vara jättejobbigt

Jobbigaste är att jag inte kan bli av med det. De flesta kan ju operera bort sitt synfel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Jobbigaste är att jag inte kan bli av med det. De flesta kan ju operera bort sitt synfel.

Jo förstår det. Jag har -3 skulle jag tro och jag tycker själv att jag inte ser något utan brillorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag längtar tills människorna kan (genmanipuleras) heter det så? Så att svaga gener byts ut mot vanlig eller riktiga


   
SvaraCitera