Aviseringar
Rensa alla

Synfel ett öga, Linser?


Ämnesstartare

Hej,
jag har vetat att jag har haft synfel sedan skolsyrran kollade ögonen i förskoleklass. Dock har jag aldrig lidit av det eftersom att det felet jag har bara är på ena ögat och gör det svårt att läsa. Med båda ögonen öppna är det fine för högerögat tar över. 

När jag först fick glasögon var det via ett sjukhusbesök först. De bestämmde vilken styrka jag skulle ha och det var bara på vänsterögat. Höger hade ”fönsterglas”. Problemet är nu att vanliga optiker som man går till nu fattar inte att jag ser perfekt på högerögat (även när jag försöker förklara) utan seriöst tvingar mig att välja en styrka där med. Detta ger huvudvärk och jag tror knappast det är så jättebra för ögat. 

Eftersom att styrkan i glasen är ojämna gör det att ena ögat ser större ut än det andra, jag ser rent sagt efterbliven ut. Detta tillsammans med huvudvärken har gjort att jag inte längre har dem i skolan (hemma brukar jag ändå aldrig ha dem). Jag slutade ha dem någonstans i maj kanske så det var inte så långt kvar av skolan. På sommarlovet gick allt bra och som vanligt. Men sen när skolan drog igång igen hade jag svårare att fokusera. Jag menar inte svårt att läsa eller se utan att tänka. Detta är jag säker på är för att jag genom hela min skolgång (är 14 och haft glasögon sedan 6) sett skolan ur ett annat perspektiv och att jag nu känner mig trött i ögonen. Detta är svårt och förklara för någon som inte har mina ögon.

Eftersom att jag har problem med glasögon (för jag ser dum ut) vill jag ha linser. Mamma är typ anti-linser men hon borde nog förstå om jag förklarar hur det ligger till. Hon har själv vanligt synfel på båda ögonen. 
Nu är det ju bara det med optikerna. Jag vill skaffa linser för det dåliga ögat men inte det bra. Alla ska alltså ha samma styrka för annars kommer jag bara kasta bort den andra.

går detta? Att skaffa linser för ena ögat och hur svårt ska det vara för optikerna att förstå mina problem och faktiskt hjälpa mig. Om man får hjälp av optikerna blir ju linserna halva priset för mig och det skulle ju vara fantastiskt.


   
Citera
Ämnesetiketter

ja, det går. de borde med stor sannolikhet förstå ditt synfel; de är ju optiker. ditt synfel tror jag heter ambylopi.


   
SvaraCitera
Haien

Det går jättebra. Man brukar ändå om man har olika styrka på ögonen köpa ett paket per öga. 

Synfelet borde optikern förstå då det är hens jobb, annars tycker jag att du borde byta optiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:
Det går jättebra. Man brukar ändå om man har olika styrka på ögonen köpa ett paket per öga. 

Synfelet borde optikern förstå då det är hens jobb, annars tycker jag att du borde byta optiker.

Ja jag får nog göra det. Bor utanför gbg så jag har ju lite att välja på. De som är här där jag bor suger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heeej! Jag sitter nu hemma från en linsprovning med lins i ena ögat. Bytte optiker och hon var 110% bättre än den förra. Det var hon som skrev ut bara en lins till mig. Jag är bara översynt i ena ögat. 

Självklart är det lite ovant men det är det ju alltid med nya glasögon också. Det har man gått igenom några ggr.

med detta sagt vill jag bara säga att ”öppna sitt tredje öga” fått en ny betydelse då det känns som om jag har dubbla ögon på vänstersidan. Tjarå!


   
SvaraCitera