Aviseringar
Rensa alla

synonymer & såntdära


Ämnesstartare

Anser du att 'smart' och 'intelligent' är synonymer? 
varför/varför inte osvosv


   
Citera
Ämnesstartare

df


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahah okej, tack för din utförliga förklaring. <394


   
SvaraCitera
reben

ungefär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Njee.. 

Eller?

typ

kanske

-.-

...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan ni inte förklara varför också då? i need opinionssss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betraktar begreppen såhär
Med smart tänker jag ganska allmänbildad/tar in information lätt + ganska snabbtänkt (tar ej lång tid på sig att tänka osv.)... Ofta duktig och ordentlig.
Med intelligent tänker jag större potential inom många eller vissa områden och att man kan komma med rimliga teorier, tankar och slutsatser. Har lätt för att förstå olika tankesätt och perspektiv - kan se en sak ur fler synvinklar. En intelligent människa behöver inte vara klipsk och ge snabba svar.

Intelligenta kan tänka längre på egen hand medan smarta människor läser på och därefter fattar.

En smart människa svarar på frågan simpelt medan en intelligent människa svarar på frågan djupgående och med mer mening.

"Osmarta" (lr annat) människor fattar alltså inte det de läser och gör, oftare än övriga, feltolkningar fastän de läst informationen flera gånger om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

niiemiinen:
kan ni inte förklara varför också då? i need opinionssss

Jo. Betraktar begreppen såhär
Med smart tänker jag ganska allmänbildad/tar in information lätt + ganska snabbtänkt (tar ej lång tid på sig att tänka osv.)... Ofta duktig och ordentlig.
Med intelligent tänker jag större potential inom många eller vissa områden och att man kan komma med rimliga teorier, tankar och slutsatser. Har lätt för att förstå olika tankesätt och perspektiv - kan se en sak ur fler synvinklar. En intelligent människa behöver inte vara klipsk och ge snabba svar.

Intelligenta kan tänka längre på egen hand medan smarta människor läser på och därefter fattar.

En smart människa svarar på frågan simpelt medan en intelligent människa svarar på frågan djupgående och med mer mening.

"Osmarta" (lr annat) människor fattar alltså inte det de läser och de gör, oftare än övriga, feltolkningar fastän de läst informationen flera gånger om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej. smart förutsätter att ens intelligens är värdefull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan se intelligent som en egenskap och smart som en handling.  Synonymer har ofta inte exakt samma denotation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I den utsträckning synonymer finns.


   
SvaraCitera
oats
 oats

mer eller mindre, men smart är lite mer strategisk medan intelligent är lite mer inlärningsförmåga. just a feeling 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:

df

d bra svar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
I den utsträckning synonymer finns.

classic nachac


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: classic nachac

Haha, antagligen. Vad jag menade var det inte finns fullständiga synonymer, eftersom det skulle göra ordet meninglöst, utan det finns alltid någon skillnad i definition eller konnotation. "Smart" och "intelligent" är väl ungefär så nära man kommer.


   
SvaraCitera