Aviseringar
Rensa alla

synstörningar, HPPD... av sömntabletter?


Ämnesstartare

Jag läste nu på wikipedia om HPPD, och precis det som beskrivs lider jag av och har gjort under flera år!
Jag har ett konstant brus för ögonen, som ligger som ett lager ovanpå den bilden jag ser när jag tittar rakt fram. Bruset har mönster i sig, det går vågor i det och det smetar ibland in sig i resten av omgivningen så objekt jag tittar på förvrids och blir krökta. Om jag drar handen framför ögonen så hänger bilden av den ibland kvar i luften.
Grejjen är, att jag har aldrig tagit något hallucinogent! Det hela kom bara av sig själv när jag var 13-14-15, och jag har kollat ögonen, hjärnan, alltihopa, och ingen har kunnat hitta någonting som skulle kunna vara fel.

Däremot förstärks det hela när jag tar insomningstabletter.
och nu tänkte jag, om detta kan ha skapats av sömntabletter, och inte hallucinogener? Jag tänkte att stilnoct och sånt kan ge synrubbningar och jag kan inte minnas om jag hade det innan jag hade tagit något sånt, eftersom jag inte minns mer exakt när det kom.

Jag startade en tråd för länge sen om samma sak, men då hade jag inte hittat beskrivningar av det jag själv upplever, och aldrig tänkt att det kan ha ett samband med sömnisar.

Jag hoppas inte på något vettigt svar för det är sällan man får det här, men om någon vet något vore jag tacksam.


   
Citera
Ämnesetiketter

kanske borde gå till en ögonläkare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visual Snow


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnsamFlickaVärlden:

kanske borde gå till en ögonläkare?

framtidstron:

och jag har kollat ögonen, hjärnan, alltihopa, och ingen har kunnat hitta någonting som skulle kunna vara fel.

Så, det har jag redan gjort.

Mawns:

Visual Snow

Nej, mina synstörningar är mer än bara brus.

Objekt förvrider sig. Om jag till exempel tittar på ett prickigt mönster, så börjar prickarna flyta omkring ovanpå ytan. Det går vågor i bruset som vrider, vänder och kröker sig. Det finns färgskiftningar i dessa vågor. Saker pulserar. Och som jag skrev, om jag drar handen över ögonen sitter handen kvar i luften.
Det är nog inte riktigt detsamma som "bara" visual snow, skulle jag säga.

Alla synstörningar jag har verkar vara typiska symtom på HPPD.. men utan att jag tagit sådana droger. Det enda jag kan tänka mig att det kan komma ifrån är insomningstabletter som jag använt rätt flitigt i mina yngre dar. Grejen är att HPPD verkar orsakas av att man under ett rus "lär sig" att se saker på ett visst sätt, att man återupplever samma synstörningar som man hade under tiden man var påverkad. Jag fick symtomen innan jag märkte att stilnoct och dylikt förvärrade dem om jag inte somnade av dem, men jag kan ha använt sådant under samma period som det kom. Så därför tänkte jag om det kunde ha en okänd effekt på hjärnan eller nått... eller jag vet inte.
Och eftersom jag både kollat ögonen och hjärnan, så verkar det inte bero på något fysiskt fel som man kan diagnostisera. Så någonting annat ligger bakom det hela, allt jag fått höra är perceptionsstörning, men jag kan inte nöja mig med bara det, för det måste ha kommit någonstans ifrån och mina symtom är så jävla konstiga att jag aldrig hört om någon som varit med om detsamma. Förutom när jag läste om HPPD. Jag menar inte att det är HPPD jag har, men det förklarar samma symtom på ett sätt som ingen diagnos har gjort tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Nej, mina synstörningar är mer än bara brus.

Schizofreni


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Schizofreni

nänänä, sånt har jag inte.
Det som stämmer med HPPD är att verklighetsuppfattningen inte är påverkad, för jag har inga galna vanföreställningar eller nått, jag är en normal liten flicka som bara råkar ha sjukt skumma synstörningar. Annars, om jag vore psykotiskt eller så, så skulle det hela inte vara så konstigt. Men det är jag inte.
Synstörningarna är mer som hallucinationer än bara störningar, eftersom objekt faktiskt förändras framför ögonen på mig. Men jag är medveten om att det inte är så sakerna egentligen ser ut. Därför så upplever jag det inte som direkta hallucinationer, utan bara som ett synproblem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

nänänä, sånt har jag inte.

Kolla igenom det igen. Du kanske bara inte har uppmärksammat andra symptom.

Edit: Hur som helst så är hallucinationer ett väldigt seriöst symptom du borde kolla upp. Är det benzo du käkar? Kolla upp Delirium Tremens isåfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Kolla igenom det igen. Du kanske bara inte har uppmärksammat andra symptom.

Då skulle nog åtminstone min omgivning gjort det va 😉

Man kan inte direkt dölja schizofreni på ett smidigt sätt.
Nä, mina problem av detta slag sitter bara i ögonen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Man kan inte direkt dölja schizofreni på ett smidigt sätt.
Nä, mina problem av detta slag sitter bara i ögonen.

Schizofreni utvecklas ju i stadier, precis som många andra sjukdomar. Det är inte som att det bara knäpper till över en natt och så lever du i en lsdtripp helt plötsligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Schizofreni utvecklas ju i stadier, precis som många andra sjukdomar. Det är inte som att det bara knäpper till över en natt och så lever du i en lsdtripp helt plötsligt.

Nej, jag vet, du pratar med någon som praktiskt taget kan DSM-IV-kriterierna för flertalet psykdiagnoser utantill. Men jag har snarare gått fram än bakåt i min psykologiska utveckling, eller vad man ska kalla det. Så jag tror knappast jag håller på att bli schizofren. Jag var mer störd för flera år sedan än vad jag är nu, om det vore tvärt om så skulle du kanske ha någon slags poäng.
Det här problemet är som sagt bara någon ögongrej.. fast jag förstår att den antagligen har mer psykisk grund än fysisk, och jag antar att det faktiskt är en perceptionsstörning, men jag vill ju veta mer VAD det är.
Perceptionsstörningar är inte ovanliga att hänga ihop med många fler diagnoser än psykossjukdomarna - som dissociativa störningar, neuropsykiatriska diagnoser... och ja.. faktiskt de flesta som finns.
Men just på det sättet som jag är drabbad verkar vara mindre vanligt då det bara ligger i mina ögon och inte aktivt i huvudet på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Men just på det sättet som jag är drabbad verkar vara mindre vanligt då det bara ligger i mina ögon och inte aktivt i huvudet på mig.

Kul med en som har koll för en gångs skull!

Efter att ha kollat upp lite om Stilnoct så ser jag att det finns en del skräckhistorier om drogen:

Länk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Visual Snow

ty Mawns [bigsmile] tack vare den länken som kom jag fram till att jag både hade visual snow och Floaters, ser sånt hela tiden och har aldrig tagit en endaste drog (förutom muskot bolmning [rolleyes] )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du vore ett perfekt fall för "Diagnos Okänd"[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera