Aviseringar
Rensa alla

Synth eller keyboard?


Ämnesstartare

Jag hade tänkt att lära mig ett nytt instrument i sommar, min topbudget är 5000 kr. Problemet är att jag verkligen inte kan bestämma mig för om jag ska skaffa en synth eller ett keyboard.

Med en synth så har man ju stora möjligheter att modifiera ljudet vilket är en fördel, men jag tror att jag kanske kan tröttna på att ratta omkring med synthen istället för att spela. Jag jag kommer väl även att gå miste om pianoljudet på synthen och jag vill gärna ha möjlighet att kunna spela lite klassisk musik (spelar en hel del klassisk gitarr). Det som talar för synthen är att den är fränare än ett vanligt keyboard och att det troligen passar bättre att spela i en grupp.

Fördelen med ett keyboard skulle väl vara att den troligen är nybörjarvänligare än en synth, men det är ju samtidigt tråkigt att inte kunna modifiera ljudet i samma grad.

Vad ska jag välja UM? tipsa gärna om modeller i min prisklass också [y]


   
Citera
Ämnesstartare

Du väljer en orgel pga. relativt modifierbart ljud och underbart oavsett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Du väljer en orgel pga. relativt modifierbart ljud och underbart oavsett

jag har tyvärr ingen kyrka att ställa den i [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska börja spela sånt.


   
SvaraCitera

Köffein:

jag har tyvärr ingen kyrka att ställa den i

Kör på't[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ett keyboard lättare att spela än synt om du bortser fårn moddandet?

och:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Kör på't

Hahaha, den var fan cool [bigsmile]

köttfärssås:

Jag ska börja spela sånt.

Keyboard eller synth? eller har du inte heller bestämt dig? [wink]

Budolicious:

Är ett keyboard lättare att spela än synt om du bortser fårn moddandet?

Troligen inte, men att modda ljudet är ju en stor del av att spela synth. problemet med syntar är att jag troligen kommer att sakna ett pianoljud [sad]

Budolicious:

och:

Jag är verkligen inte en syntare [crazy]

Finns det inte någon hybrid mellan en synth och ett elpiano? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mario paint 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men borde det inte gå att få pianoljud på en synth? vet inte riktigt vad det är för skillnad egentligen[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Troligen inte, men att modda ljudet är ju en stor del av att spela synth. problemet med syntar är att jag troligen kommer att sakna ett pianoljud

många digitala synthar och typ alla nya (förutom virtuella analoga) brukar ha pianoljud, de syntharna är dock enligt mig väldigt tråkiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

Keyboard eller synth? eller har du inte heller bestämt dig?

Har en midi-synth.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

disco:

många digitala synthar och typ alla nya (förutom virtuella analoga) brukar ha pianoljud

hade jag ingen aning om, det var ju bra [smile]

disco:

de syntharna är dock enligt mig väldigt tråkiga.

varför?


   
SvaraCitera

Det finns crossover-varianter med både syntes och samplade (inspelade ljud), och även många syntar som har piano, orgel, elpiano, etc-ljud.

Precis som disco säger:

disco:

många digitala synthar och typ alla nya (förutom virtuella analoga) brukar ha pianoljud, de syntharna är dock enligt mig väldigt tråkiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köffein:

varför?

pga tråkigare ljud, tråkigare sätt att manipulera ljudet på (sker oftast genom tråkiga menyer på en liten skärm man måste klicka sig igenom med knappar, till skillnad från analoga synthar som man manipulerar ljuden direkt genom att ratta och dra i vridknappar och/eller sliders), oftast fulare etc etc

om du vill ha pianoljud, köp keyboard alt. hämta gratis piano från blocket alt. Köp midicontroller och musikprogram till dator


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Synthäzajsärs!!!!!11!1!111 [blush]


   
SvaraCitera