Aviseringar
Rensa alla

Syrran


Ämnesstartare

.................


   
Citera
Ämnesetiketter

Detta är hennes/era föräldrars ansvar och du måste prata med dem för din lillasysters skull. Inser de inte allvaret i att de inte bryr sig om henne/tar hand om henne på rätt sätt så måste du kontakta soc. Lycka till!


   
SvaraCitera

Du tror inte hon kan ha någon ätstörning och det är därför hon spyr?

Om inte annat kan du inte ta på dig ansvaret för henne själv, om ni inte kan prata med din mamma kanske du kan söka hjälp någon annanstans. har du någon annan förälder/släkting/anhörig du kan prata med? Annars kan du kontakta kuratorn på din skola som kan hjälpa dig vidare i kontakt med soc/bup.


   
SvaraCitera

Du måste verkligen blanda en vuxen! Gärna era föräldrar, men annars funkar ju kuraton som någon annan sa... Detta är inte ditt ansvar, tänk på det. Du måste bli av med den här pressen och lämna över till någon annan. Även om det kan kännas jobbigt och lite läskigt tycker jag inte att du ska gå bakom ryggen på din syster. Jag tycker att du ska informera henne om vad du ska (måste...) göra och att du gör det för hennes skull. Du kan också erbjuda henne att vara med, och låta henne tala om det för någon. Då blir du mer som ett stöd. Lycka till och jag hoppas er relation blir bättre med tiden!


   
SvaraCitera

Om hon dricker är det inte så konstigt. Håll mer koll på henne, låt inte henne göra sådant som kan drabba henne. Ha lite mer koll på henne som sagt, var hon går, vad hon äter, vilka hon är med (om de kanske är ett dåligt inflytande), men gå inte för snabbt in i detta, försök att få en bättre relation med henne först, försök att se t.ex filmer ihop, ha deep talk, visa att du älskar henne. Detta kanske låter lite respektlöst, men försök att visa din mamma och säg att hon måste börja bete sig som en mamma nu. Din syster som också är i tonåren kan ha väldigt mycket upp och nedgångar och kan behöva väldigt mycket stöd då de just finner mycket fel och misstag hos sig själva, som inte ens behöver vara sanna. Men som sagt, övervaka, och du kan ju även ringa 1177 och fråga de om detta om det inte går som planerat. Lycka till! Hoppas allt går bra.

Edit: Strunta i det där om drickandet i början, förstod inte om du menade ifall din syster eller din mamma drack, haha.


   
SvaraCitera