Aviseringar
Rensa alla

Systemkamera.


vincebruh:

vad menar du?

Strunt i d Blink min chef och jag hade faktiskt samtal om kamera idag också, hon ville bli fotad fast hon inte vågade men kände lusten nu när hon kände ett proffs. En del fokuserar bara på rätta inställningar, andra fokuserar på modellen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl:

Strunt i d Blink min chef och jag hade faktiskt samtal om kamera idag också, hon ville bli fotad fast hon inte vågade men kände lusten nu när hon kände ett proffs. En del fokuserar bara på rätta inställningar, andra fokuserar på modellen.

Alltså din!! varför ska du alltid läsa mina tankar? Skadeglädje


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl:

En del fokuserar bara på rätta inställningar, andra fokuserar på modellen.

Både ja och nej. Letar efter en enkel systemkamera med bra funktioner och inte för svåra att förstå.


   
SvaraCitera

vincebruh:

Både ja och nej. Letar efter en enkel systemkamera med bra funktioner och inte för svåra att förstå.

Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oavsett var du väljer för märke och modell - köp en begagnad kamera som förstakamera. Alt till systemkamera är de sk "kompakta systemkamerorna" som är klart köpvärda och lättare att bära med. Köpte själv en Nikon Coolpix P7800 för några år sedan.

12.2MP, 1/1.7in CMOS sensor
ISO 80-6400
921,000-dot EVF
3in LCD with 921,000-dot resolution
1/4000sec maximum shutter speed

Har även en gammal Nikon D90 (12,3MP) och massa objektiv som ligger så fint packad i min kameraväska men den står tyvärr oftast och samlar damm då jag sällan orkar att släpa runt på den.

Och som redan sagts... ska du fota så köp en kamera, ska du videofilma så köp en videokamera. Ingen är superbra på BÅDE fota och videofilma i de prisklasser du antagligen är ute efter.


   
SvaraCitera
time
 time

vincebruh:

Alltså grejen är att jag har sett tutorials på modellen i YT. Sen har jag testat modellen i affären Så den verkar inte helt fel eftersom den fyllde upp de målen jag faktiskt behövde. Både video kvalitet och bild kvalitet var på topp liksom. Jag har en Galaxy Note 9 och video/bildkvaliteten är inte så bra på där.

Grejen som någon redan sa är att du måste ha skills för att kunna få ut det mesta av en systemkamera. Jag hade börjat med en modell som låter dig fippla lite med inställningarna lite grann men ändå är relativt automatisk så du får en chans att känna av och lära dig. Att se en snygg bild tagen med en systemkamera och fråga fotografen vad hen använder för utrustning är som att fråga en författare vad hen använder för dator för att skriva. Det är kunskapen bakom som gör en bild.

Vill du vlogga så rekommenderar jag att du köper en filmkamera istället. 


   
SvaraCitera