Aviseringar
Rensa alla

Systemkamera Sony??


Ämnesstartare

Har tänkt köpa min första systemkamera för att lära mig mer och utveckla mitt fotograferande!
Har inte råd med nån värstingkamera för 20.000 .. För mig räcker det med en lagom bra kamera, inte för enkel men inte för svår. Behöver inte vara den allra nyaste..

Var och tittade i några affärer idag och blev ganska intresserad av Sony A390.
Någon som har/ har haft denna kamera och kan säga något om den?? [rolleyes]

Tyckte den verkade helt okej: Den kändes bra i handen, fiffigt att man kan vika ut skärmen och liveview. Den var dessutom på rea, 4333 kr.. Helt okej pris, eller?

Kan ju säga vad jag tänkte använda kameran till, om det är till någon hjälp. Vill fota både utomhus och innomhus, lite porträtt, på kalas och på resor.

Har ju hört mest om Canon och Nikon, men Sony är väl ändå ett ganska stort märke, eller?

Tyvärr gick det inte att filma med kameran, lite tråkigt tycker jag.. Men egentligen filmar jag sällan, typ bara på resor o liknande.


   
Citera
Ämnesetiketter
Kviq
 Kviq

Aldrig petat på en trevlig Sony, men inte petat på så många så fråga inte mig.

Nikon är annars bra om du inte är så duktig, de har trevliga förinställningar. Canon är bättre, men bara om du vet vad du sysslar med. Är mest dessa märken som jag kommit i närheten av.

Vad är det för objektiv som kommer med? Om något kommer med?


   
SvaraCitera

Utifrån mina erfarenheter så är det bara Canon och Nikon man verkligen kan lita på. Sony gör också bra grejer, men inte i närheten till jättarna.

Starlights:

Den var dessutom på rea, 4333 kr.. Helt okej pris, eller?

Beror sig på mer detaljer om kameran. En systemkamera för under 6-7000 är inget jag personligen ödslat pengar på.


   
SvaraCitera

Starlights:

Tyckte den verkade helt okej: Den kändes bra i handen, fiffigt att man kan vika ut skärmen och liveview.

Att den känns bra i handen och att du tycker om den är jätteviktigt. Det är kanske svårt för dig som nyblrjare att veta vad du behöver och inte.

Dpreview har recenserat kameran. Här finns deras sammanfattning.

De största nackdelarna verkar vara att bilderna inte tycks bli riktigt skarpa och att den är rätt kass när det kommer till ISO. (Höga ISO-möjligheter och bra brushantering = bra till fotografering i lite mörkare omgivningar).

Du kan nog få bättre kameror till det priset.

Nikon D90, till exempel. Finns för just under 5 000 kr hos bland annat Expert och Scandinavian Photo. Då får du dock bara ett hus, du måste alltså köpa till objektiv. Men du får väldigt mycket mer kamera för pengarna.

Att Nikon skulle vara bättre än Canon till någon sorts foto och tvärtom och hit och dit är mest bara trams. Proffsfotografer använder båda märkena, och frågar man dem handlar det oftast om vilket märke de råkat börjat med eller vilken kamera som råkar ha bäst brushantering på marknaden just då. De fungerar på nästan precis samma sätt och i slutändan handlar det om vad man trivs bäst med. Man tar inte bra bilder med en kamera man inte trivs med, helt enkelt.

Och angående att Sony och andra märken inte skulle vara något att ha - många nya Nikon-kameror använder sensorer tillverkade av Sony. [wink]


   
SvaraCitera

Kviq:

Nikon är annars bra om du inte är så duktig

Kviq:

Canon är bättre

[zzz][zzz][zzz][zzz][zzz]

Känner två proffsfotografer som båda föredrar Nikon. Och nu snackar vi inga småtjaffsfotografer som snubben på hörnet som fotar porträtt på barn.

Dock påpekar i alla fall den ena av dem att Canons är bättre när det gäller studiofotografering.[zzz]

Egentligen har det nog mycket mer å göra med smaksak, och vad som passar en bäst i handen.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Slumpartad:

Känner två proffsfotografer som båda föredrar Nikon. Och nu snackar vi inga småtjaffsfotografer som snubben på hörnet som fotar porträtt på barn.

Detta är vad jag själv har hört och vad jag själv har känt. Men märkena är lika varandra, det är de. Men inte identiska, och nikon passar bättre om man inte är helt haj på allt vad bländare och slutare heter.

Men självklart finns det proffs som använder Nikon. Vad vill du säga med det? Vad jag vet så har större andelen proffs Canon framför Nikon.

Men ja, mycket en smaksak.


   
SvaraCitera

Kviq:

Vad jag vet så har större andelen proffs Canon framför Nikon.

Den ena av dem jag känner, som då är den av dem som är mest framgångsrik inom detta, kräver att de som anställer honom hyr in kamera för just det projekt som ska göras.

Men själv har han bara en nån Nikon som gick på runt 20 k när han köpte den.

Men för en nybörjare bör ju denna vara trevlig:

Nikon D3100

Då den har ett guidesystem som fixar inställningarna åt en.


   
SvaraCitera

De två stora high end märkena vad beträffar systemkameror är Canon o Nikon. Det är inte en slump att alla världens pressfotografer använder just dessa märken o främst beroende på de båda märkenas stora utbud av högkvalitativa objektiv. Båda märkena tillverkar kameror som ligger i prisklass uppåt 100.000 kronor.

Även Sony har varit med några år på marknaden vad beträffar främst digitala systemkameror iom att Sony köpte upp Konica Minolta varav det sistnämnda har ansetts som en väletablerad kameratillverkare. Annars har väl Sony främst utmärkt sig för sina videokameror i den professionella klassen. Det finns nog inte en enda TV kanal i världen som gör egna produktioner som inte äger en Sony Betacam SP.

http://en.wikipedia.org/wiki/Betacam

Men åter till ditt tilltänkta systemkameraköp. Jag uppfattar det som om du söker en systemkamera för ca 5K. Jag ske inte ge dig några råd om vilket märke som är bäst på vad eller sämst på vad. Själv är jag i grund o botten Nikon o Canon älskare men har ett par Sony kompaktkameror som jag är hyfsat nöjd med.

Kolla gärna in dessa sajter.

http://www.kamerabild.se/tester/​systemkameror/

http://www.fotoguiden.se/

Personligen hade jag nog valt en systemkamera med möjlighet att filma i Full HD i synnerhet om du inte har någon videokamera redan. Utvecklingen går så ruggigt snabbt idag så det är bara en tidsfråga innan alla systemkameror har möjlighet att filma i Full HD.

Vad som däremot alltid är att föredra är att köpa paket. Både Canon, Nikon liksom Sony säljer paket med hus, objektiv, minneskort o väska vilket alltid är mest ekonomiskt.

Vad som också kan vara intressant är att gå upp ett par steg i kvalitetsstegen o istället välja en begagnad kamera. Med lite flax kan du få tag i ett paket som har något år på nacken o som kostat kanske 10K o köpa loss det för halva priset. Många fotografer som alltid vill ha det senaste senaste köper nytt o slumpar iväg sina begagnade kameror. Enda nackdelen i det fallet är att de oftast behåller sina objektiv o bara säljer husen.

Betänk att det alltid är första ägaren som köper nytt som får stå för den största värdeminskningen vilket iof sig saknar betydelse om de tänker ha kvar prylarna ett antal år!


   
SvaraCitera

Kolla upp massa recensioner på den och jämför med andra kameror i samma prisklass. Själv föredrar jag Canon men det är ju bara en smaksak. Tänkt på att köpa begagnat?


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Utifrån mina erfarenheter så är det bara Canon och Nikon man verkligen kan lita på.

TheSpookyMan:

två stora high end märkena vad beträffar systemkameror är Canon o Nikon.

Ni har väl inte glömt hasselblad?


   
SvaraCitera

Les voleurs:

Ni har väl inte glömt hasselblad?

Nej, men vi talar om minus tiotusen-kronorsklassen. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket för alla svar!

Behöver som sagt ingen proffskamera!
Och därför inte heller några diskussioner om hurvida Nikon / Canon är den bästa kameran.. [wink]

Jag har inte bestämt mig än.. men det kändes ju faktiskt lite tråkigt att det inte gick att filma med kameran.. Aja, vi får väl se hur jag gör! [smile]


   
SvaraCitera

Kviq:

Aldrig petat på en trevlig Sony, men inte petat på så många så fråga inte mig.

Känner en Sony, han är trevlig! [y]


   
SvaraCitera

Les voleurs:

Ni har väl inte glömt hasselblad?

Jag vet inte riktigt om man ska kalla Hasselblad för just "systemkamera" med tanke på att Hasselblad H4D-40, H4D-50 o H4D-60 ligger på 40, 50 resp 60 megapixel o lågpriskamera H4D-40 kostar 130.000 kronor. [bigsmile] En sak är säker... det är knappast det som TS söker. [wink]
​​ http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/hasselblad-vill-locka-kunder-fran-nik​on-och-​canon-med-h4d-40-1.306146.html

Starlights:

Jag har inte bestämt mig än.. men det kändes ju faktiskt lite tråkigt att det inte gick att filma med kameran.. Aja, vi får väl se hur jag gör! [smile]

Vad beträffar Nikon o Canon i 5.000 kronors klassen med möjlighet till filmning i Full HD, kolla gärna in:

Canon Systemkamera EOS 500D
http://www.scandi​​navianphoto.se/product/item.aspx?iid=9233524

Mer Canon
http://www.scandi​​navianphoto.se/product/list.aspx?sid=6195600

Nikon Systemkamera D3100
http://www.scand​​inavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11178622

Mer Nikon
http://www.scandi​​navianphoto.se/product/list.aspx?sid=6195620


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

En sak är säker... det är knappast det som TS söker.

hehe ja, tänkte mest när du sa high end....
Till TS: Kolla in Canons EOS-serie, men ärligt talat så är det inte SÅ stor skillnad bland kamerorna, båda nikon och canon funkar finfint.


   
SvaraCitera